ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت چیست؟ و عملکرد آن چگونه است؟

ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت

 فروشگاه آنلاین ایران بابکت، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع پیستون مینی لودر بابکت، انواع شیشه مینی لودر بابکت، انواع رینگ مینی لودر بابکت و انواع ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت می باشد.  ایران بابکت بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه می دهد.

دراین مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی ECU مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را با نحوه صحیح نگهداری و کاربرد و همچنین نحوه عملکرد آن در یک مینی لودر بیشتر آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

ایران بابکت

 

ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت چیست؟

در گذشته قطعات مورد استفاده در مینی لودرها اکثرا مکانیکی بودند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، از واحد های پردازش و کامپیوتر هایی به نام ECU در مینی لودرها استفاده شد تا  یک مینی لودر را به شکل درست تر و بهینه تر کنترل کنند.  ECU در مینی لودرهای بابکت عمدتا به صورت وکیوم و پلمب می باشد.

دلیل این امر قرار گرفتن مینی لودر در شرایط سخت آب وهوایی می باشد و پلمب بودن ECU مانع وارد شدن آسیب جدی به آن می شود. کامپیوترهای بابکت اساسا مشابه تقلبی در بازار ندارند و بر خلاف سایر قطعات، فقط نوع اورجینال آن در بازار موجود است. ECU های موجود در مینی لودرهای بابکت در سراسر جهان قابل تعمیر نیستند و درصورت خرابی قابل تعمیر نبوده و باید ECU تعویض گردد.

کاربرد ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت

 

وظیفه ECU در مینی لودر بابکت چیست؟

برای کنترل آلایندگی و آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی موتور لازم بود تا کامپیوتری برای دستگاه های بابکت ساخته شود و موارد مختلفی را محاسبه کند. این کامپیوتر ECU نام دارد و مخفف Engine Control Unit یا واحد کنترل موتور است که نوعی از Electronic Control Unit یا واحد های کنترل الکترونیک است.

ECU از قطعاتی مانند چیپست ها، ریزپردازنده ها و سایر قطعات الکترونیکی تشکیل شده است و محاسبات فراوانی را انجام می دهد. در نهایت تصمیم گیری برای زمان روشن شدن موتور، مقدار سوخت ورودی، کنترل دریچه هوا و سایر امور مشابه بر عهده این قطعه است تا عملکرد مطلوب موتور تضمین شود.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، وظیفه های دیگری نیز برای کامپیوتر مینی لودر به طور خاص تعریف شده اند که تاثیر مهمی در راندمان دستگاه دارند.

همچنین ECU خطا های موجود در دستگاه را  شناسایی می کند و آن را در حافظه خود قرار می دهد. در صورت بروز مشکل، چراغ چک دستگاه را روشن می کند تا درایور از وضعیت اضطراری مطلع شود.  در این صورت با اتصال دیاگ به ECU می توان خطاهای رخ داده شده را مشاهده کرد. امکان کنترل سایر فرایند های ای سی یو از طریق دیاگ هم وجود دارد.

کامپیوتر مینی لودر،  دارای دو حافظه موقت و دائم است. خطاها در حافظه موقت نگهداری می شوند که این حافظه در صورت جدا شدن باتری مینی لودر یا فیش ای سی یو بیش از ۱۵ دقیقه پاک می شود. در حافظه دائم هم داده ها و جداول راهنمای کار ECU وجود دارد و هرگز پاک نمی شود. در صورت آسیب دیدن حافظه دائم، دیگر ای سی یو قادر به کار کردن نیست.

 

قسمت‌های مختلف ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت

پردازنده در یک ماژول با صدها قطعه‌ دیگر روی برد مدار چند لایه ‌ای، قرار گرفته است. اجزای زیر در ECU به پردازنده کمک می‌ کنند.

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال

این قطعات،‌ خروجی برخی سنسورهای موجود در مینی لودر، مانند سنسور اکسیژن را بررسی می‌کنند. خروجی سنسور اکسیژن، ولتاژ آنالوگ بین صفر تا ۱.۱ ولت است، پردازنده‌ فقط عددهای دیجیتال را پردازش می ‌کند، بنابراین مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، ولتاژ سنسور اکسیژن را به یک عدد دیجیتال ۱۰ بیتی تبدیل می‌ کنند.

خروجی‌های دیجیتال H Level

در ینی لودرهای جدید، ECU در روشن و خاموش شدن فن، تصمیم‌ گیرنده‌ اصلی است. تمام این وظایف نیازمند خروجی‌های دیجیتال هستند که تنها یا روشن و یا خاموش است. برای نمونه، خروجی کنترل فن می‌ تواند ۱۲ ولت و ۰.۵ آمپر به رله (Relay) فن خنک کننده در زمان روشن بودن یا صفر ولت در زمان خاموش بودن باشد. یک خروجی دیجیتال خود هم مانند رله عمل می‌کند؛ نیروی کمی که پردازنده ارسال می‌کند، ترانزیستور خروجی دیجیتال را تقویت خواهد کرد تا نیروی بیشتری به رله فن و در نهایت نیروی بیشتری هم به فن برسد.

مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ

ECU باید بتواند خروجی ولتاژ آنالوگ هم داشته باشد تا بر برخی از اجزای پیشرانه‌ مینی لودر هم تأثیر داشته باشد. پردازنده‌ی ECU یک قطعه‌ دیجیتال است، بنابراین برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ، نیازمند قطعه‌ ای دیگر است.

فرم دهنده‌های سیگنال

فرهم ‌دهنده یا کاندیشنر سیگنال (Conditioner)، برای تنظیم ورودی‌ها یا خروجی‌ها پیش از خوانده شدن (Read) استفاده می ‌شوند. برای مثال، ممکن است که مبدل آنالوگ به دیجیتال برای خواندن سیگنال صفر تا ۵ ولت ولتاژ سنسور اکسیژن تنظیم شده باشد، اما خروجی سنسور اکسیژن صفر تا ۱.۱ ولت باشد. سیگنال کاندیشنر مداری است که سطح سیگنال‌های ورودی و خروجی را تنظیم می‌کند؛ اگر سیگنال کاندیشنر ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را ۴ برابر کند، در نهایت سیگنال صفر تا ۴.۴ ولت خواهیم داشت که بنابراین، مبدل آنالوگ به دیجیتال به‌صورت دقیق‌تر ولتاژ را دریافت می‌کند.

تراشه‌های ارتباطی

چیپ‌های ارتباطی ECU، استانداردهای ارتباطی متنوعی در مینی لودرها اجرا می‌کنند. چند نوع استاندارد ارتباطی در خودروها استفاده شده است، اما یکی از مرسوم‌ ترین موارد ارتباطی خودرو CAN یا شبکه ‌سازی ناحیه کنترل کننده است. در استاندارد CAN، سرعت ارتباطات تا ۵۰۰ کیلوبیت بر ثانیه می ‌رسد که در مقایسه با استانداردهای ارتباطی مینی لودرها، سرعت بالاتری دارد.

 

خرابی ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت و نگهداری درست از آن

 ای سی یو قطعه ای اکترونیکی است که ممکن است به دلایل مختلف خراب شود و یا حتی به صورت کامل بسوزد. جهت جلوگیری از خراب شدن کامپیوتر مینی لودر باید نگهداری دقیقی از ECU  را انجام دهید. به طور مثال در هنگامی که دستگاه روشن است، کابل باتری را جدا نکنید. همچنین این قطعه داخل محفظه ای ضد آب قرار دارد و باید بدانید که آب می تواند باعث خرابی آن شود.

در صورت بروز مشکل نمی توانید این قطعه را تعمیر کنید و باید حتما آن را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که در صورتی که آن را باز کرده اید، به پین های آن دست نزنید، زیرا وجود الکتریسیته ساکن می تواند به آن آسیب جدی وارد کند.

عملکرد ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع ای سی یو (ECU) مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

ایران بابکت