همه چیز را درباره نقش رادیاتور در یک مینی لودر بابکت بدانید.

رادیاتور مینی لودر بابکت

 

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر و بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر: انواع رینگ مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودربابکت و انواع رادیاتور مینی لودرهای بابکت می باشد. ایران بابکت ، بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام مشتریان ، درسراسرکشورارائه می دهد.

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی نقش رادیاتور در یک مینی لودر بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ،  ابتدا این مقاله را با مروری بر ساختار و اجزا تشکیل دهنده یک رادیاتور آغاز و در ادامه به بررسی جامع تر معایب و نحوه نگهداری صحیح و رفع عیوب پیش آمده در رادیاتورهای مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت پرداخته ، پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

ایران بابکت

 

رادیاتور چیست؟

رادیاتور در واقع ، وسیله ای فلزی یا نیمه فلزی است که جنس آن بسته به نوع کاربردش می‌تواند متفاوت باشد ، اغلب رادیاتورها به عنوان ناقل دمای آب عمل می ‌کنند. یکی از کاربردهای اصلی رادیاتور ، در خودروها و ماشین آلات صنعتی مانند مینی لودر ها ، جهت خنک کردن آب برگشتی از موتور است. جنس رادیاتورها بسته به نوع کاربرد آنها متفاوت است. از جمله میتوان به رادیاتورهای آلومینیومی ، فولادی ، مسی و چدنی اشاره کرد.

از لحاظ انتقال حرارت ، مس بهترین انتقال را دارد اما به دلیل گرانی مقرون به صرفه نیست پس از مس بهترین فلز برای ساخت رادیاتور، آلومینیوم می‌ باشد که بیشترین بازده حرارتی را دارا بوده و دچار زنگ زدگی نمی‌ شود. رادیاتوردر اصل یک مبدل حرارتی است ، که برای خنک کردن موتورهای درون ‌سوز استفاده می ‌شود وعمدتا در خودروها و ماشین آلات صنعتی سگین ونیمه سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. البته از رادیاتور  در انواع موتورهای دیزلی ، هواپیما ، قطار دیزلی ، موتور سیکلت ، دیزل ژنراتور و هر دستگاهی که با سامانه مشابه کار می‌ کند کاربرد دارد.

 

رادیاتور

نحوه کار  رادیاتور

رادیاتور یا همان خنک‌ کننده موتور ، با گردش یک مایع (معمولا آب) درون موتور ، ازمیان مجراهای بلوک سیلندر ، حرارت موتور را گرفته و آب گرم به قسمتی از رادیاتور پمپ شده و با انتقال حرارت با هوا ، آب  مجددا خنک شده و به مجرای موتور پمپ می‌ شود.این چرخه بارها ادامه میابد. در صورتی که دمای موتور به‌ این روش کاهش نیابد ، فن مکانیکی روشن می ‌شود و از دمای آب در گردش می‌ کاهد.

 همچنین برای بالا بردن دمای جوش آب و پایین بردن دمای انجماد آب از ضد یخ استفاده می‌ شود. همان طور که می دانید اساس عملکرد موتور ، بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتا تبدیل به نیروی دورانی می شود.

اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. این سیستم خنک کننده موتور ، رادیاتور نام دارد.

در ماشین آلات امروزی ، دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار قرار دارد ، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی ، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها طراحی شده است.

پس از جذب دمای موتور ، آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا ، گرمای آب گرفته شده و آب مجددا خنک شده و سپس این آب خنک شده ، دوباره به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

 

اجزای یک رادیاتور

 

  • مجاری آب

به منظور خنک شدن موتوری مینی لودر بابکت ، آب باید در اطراف سیلندرهای دستگاه ، حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. به همین منظور ، در اطراف سیلندرها ، مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت کرده و موتور را خنک سازد.

 

  • فن یا پروانه

فن یا پروانه ، یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتری انجام گیرد و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر صورت پذیرد. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور دستگاه می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

 

فن رادیاتور

  • ترموستات

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه موتور شود ، دراین حالت ، ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور ، بدون حرکت نگه می دارد ، تا زمانی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده بیشتر شد ، ترموستات با باز کردن مسیر ، دوباره اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را صادر می کند و به این صورت دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

 

  • واترپمپ

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خود را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن ، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا ، مجددا  به رادیاتور منتقل می گردد.

 

 

واترپمپ

  • درب رادیاتور

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر ، آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور ، فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد ، مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار ، باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود.

 

استفاده از ضدیخ برای موتور

همان طور گفته شد ، مایع خنک کننده موتور ، به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مانند: رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور ، یخ زدن در روزهای سرد و زمستانی  و جوش آمدن در گرمای تابستان. برای حل این مشکلات ، آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند تا از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد آب را کاهش و همچنین دمای جوش آب را بالاتر ببرد.

 

ضدیخ

علت خنک کاری موتور چیست؟

خنک کاری موتور دو دلیل عمده دارد:

  • نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری موثردر آن ممکن باشد.
  • نگه داشتن دمای اجزای موتور در محدوده معین ، به طوری که به سلامت قطعات موتور آسیب وارد نشود.

نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی یک موتور سرد است ، کارایی پایینی دارد ، بنابراین سیستم خنک کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌ کننـد.

هنگام راه اندازی موتور، دمای قطعات داخلی آن ، به سرعت افزایش می ‌یابد ، پس وقتی موتور به دمای بهره برداری می ‌رسد باید سیستم خنک کاری فعالیتش را آغاز کند. باید درجه حرارت متوسط ، آبی که از رادیاتور عبور می ‌کند حتی الامقدور بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.

البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر بیشتر باشد چرا که ،  در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می شود و فشار داخل رادیاتور به شدت افزایش می‌ یابد. اگرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور ، آب داخل آن تحت فشار قرار می گیرد ، تا دیرتر به نقطه جوش برسد ، اما هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان پیدا کند.

جهت عکس این فرآیند ، به دو علت مناسب نیست ، اول این که هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌ شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می کند و راندمان آن را کاهش می دهد. در ثانی ،  بر اثر تماس با بدنه گرم موتور ، درجه حرارت آن بالا می رود و موجب کاهش قدرت خنک کنندگی رادیاتور میگردد.

چون در موتور عمل احتراق صورت می گيرد ، بنابراين درقطعات داخل موتور ، حرارت توليد می شود و اگراين حرارت به وسيله دستگاه خنك كننده گرفته نشود ، باعث خسارات زيادی می گردد و از طرفی كمبود حرارت نيز باعث خرابی موتور خواهد شد ، پس موتور بايد هميشه دارای حرارت متعادل باشد.

 

انواع رادیاتور در مینی لودرهای بابکت

رادیاتور در مینی لودرهای دراج ، مدل 781 ، به صورت دو تکه می باشد ، در این مدل از مینی لودرهای دراج ، موتور این رادیاتور با روغن خنک می شود ، به این معنی که داخل مدار رادیات آن ، روغن موتور جریان دارد که به آن “روغن خنک کن” نیز می گویند. قسمت دیگر رادیاتور این دستگاه ، روغن هیدرولیک را به کمک فن یا پروانه خنک می کند.

اما رادیاتور در مینی لودرهای دراج ، مدل 761 ، با وجود دو تکه بودن تفاوتی ساختاری با دراج 781 دارد. به این صورت که ، رادیاتور دو تکه این دستگاه ، موتور آن “آب خنک کن” است و داخل آن آب جریان دارد. در قسمت دیگرآن نیز ، روغن هیدرولیک به وسیله فنک خن کننده ، خنک می شود.

در مینی لودرهای بابکت به طور کلی از رادیاتورهای آب جدا گانه ، مانند خودروهای سواری در پشت دستگاه استفاده می شود که به کمک پروانه ، خنک می شود. یک رادیات جدا برای خنک کردن روغن هیدرولیک نیز در دستگاه های بابکت تعبیه شده است.

 

علل خرابی رادیاتور در مینی لودرهای بابکت

  • پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن
  • کمبود آب رادیاتور
  • کثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن
  • کار نکردن واتر پمپ
  • خراب بودن ترموستات
  • نامیزانی باد لاستیک
  • تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور
  • بار زیاد
  • شکستن پره‌های پروانه
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • خرابی درب رادیاتور
  • سوراخ بودن رادیاتور
  • خرابی آب پخش کن واترپمپ
  • وزش باد مخالف
  • گرفتگی اگزوز دود
  • گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
  • کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب

 

بهترین آب برای رادیاتور

آب رادیاتور باید حتما از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای آنکه موتور دستگاه در زمستان‌ها یخ نزند و در تابستان‌ها داغ نکند و جوش نیاورد ، حتما باید از ضد یخ مناسب استفاده کرد و فرقی هم نمی‌ کند این دستگاه در چه موقعیت جغرافیایی مشغول به کار است ، منطقه گرمسیری یا منطقه سردسیری ، در هر صورت  باید ضد یخ داشته باشد.

 فقط  تفاوت این است که درصد ترکیب آن فرق می‌ کند ، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است ، ضمن اینکه استفاده از ضد یخ به دلیل داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر موتور کمک می ‌کند.

 

بهترین روغن برای موتور

وقتی دمای نرمال موتور افزایش می یابد ، باعث می شود که موتور به دلایل مختلف آسیب ببیند و سریعتر از بین برود. تعویض روغن ، اغلب سبب حفظ و افزایش توان روانکاری می شود و یک سیستم خنک کننده روغن می تواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی  حفظ نماید. در اصل نقش ثانویه روغن موتورها خنک کردن موتور است.

اگر روغن خیلی داغ شود ، شروع به تجزیه می کند و تجزیه روغن ، سبب ضعیف و رقیق شدن بیش از حد روغن می شود و سطح فشار روغن به سطح خطرناک افت پیدا می کند.

 همانطورکه روغن داغ سبب آسیب به موتور می شود ، روغنی که از نظر دما سرد باشد نیز آسیب های جدی به موتور وارد میکند و دمای سرد سبب می شود که روغن نتواند ویسکوزیته مناسب داشته باشد. بهترین روش برای حل این مشکل افزودن سیستم خنک کننده کنترل دما به وسیله ترموستات است. سیستم خنک کننده روغن به حفظ دمای روغن و همچنین ممانعت از افزایش دمای روغن کمک می کند. همچنین استفاده از روغن موتور استاندارد با دستگاه می تواند گام بلندی در این راستا باشد.

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع رادیاتورهای مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

مینی لودرهای بابکت