شاتون مینی لودر بابکت چیست؟ و چه نقشی در یک مینی لودر دارد؟

شاتون مینی لودر بابکت

 فروشگاه آنلاین ایران بابکت، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیرانواع  رادیاتور مینی لودربابکت، انواع شیشه مینی لودر بابکت، انواع رینگ مینی لودر بابکت و انواع شاتون مینی لودر بابکت می باشد.  ایران بابکت بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه می دهد.

دراین مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی شاتون های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را با نحوه صحیح نگهداری و استفاده از این شاتون ها و همچنین نحوه عملکرد شاتون در مینی لودر بابکت  بیشتر آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

ایران بابکت

 

شاتون در مینی لودر بابکت چیست؟

شاتون به میله‌ یا اهرمی است که در موتور  یا در پمپ‌های پیستونی پیستون را به میل ‌لنگ متصل می‌کند، شاتون نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. بین شاتون و میل ‌لنگ یک یاتاقان قرار دارد تا در صورت نرسیدن روغن به آن،  یاتاقان خراب شود و به شاتون و میل لنگ، آسیب و خشی وارد نشود. در بیشتر موتورهای دیزلی، شاتون را از جنس فولاد می ‌سازند.

ساختار شاتون در مینی لودر بابکت

شاتون قطعه ‌ای است که پیستون را به میل لنگ در مینی لودر بابکت متصل می‌ کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته شده، ولی در عین حال به اندازه کافی، محکم و بادوام می ‌باشد. برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون را از جنس فولاد می‌سازند، این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که شاتون باید در برابر ضربات ناشی از احتراق مقاومت نماید. در واقع نیرویی که در روی پیستون وارد می‌شود به ‌وسیله شاتون به میل لنگ منتقل می‌ شود.

قیمت شاتون مینی لودر بابکت

 

اجزای شاتون مینی لودر بابکت

شاتون دارای دو سر و یک ساقه می ‌باشد. اگر مقطع عرضی ساقه شاتون را در نظر بگیریم، ظاهر آن به شکل حرف (I) در زبان انگلیسی می‌ باشد. سرهای شاتون با یکدیگر اختلاف اندازه دارند، به این شکل که شاتون دارای یک سر کوچک در بالا (جایی که به پیستون متصل می ‌شود) و یک سر بزرگ در پایین (محل اتصال شاتون به میل لنگ) می‌ باشد.

 معمولا سر کوچک شاتون به صورت یکپارچه است و سر بزرگ آن به صورت دو تکه ساخته می ‌شود که با کمک پیچ و مهره به هم متصل می‌ شوند، اما در بعضی از موتورها هر دو سر شاتون یکپارچه است و در این نوع موتورها برای نصب و جداسازی شاتون، میل لنگ را به صورت قطعات مجزا طراحی کرده‌اند که بهم متصل می‌شوند.

سر کوچک شاتون یک یاتاقان را تشکیل می ‌دهد که گژن پین یا انگشتی از داخل آن می‌ گذرد. در داخل این یاتاقان معمولا یک بوش از جنس مس یا برنج قرار می‌ گیرد که در تماس با گژنپین می ‌باشد. سر بزرگ شاتون به شکل یک یاتاقان دو تکه است که متحرک نیز می ‌باشد. نیمه بالایی این یاتاقان با ساقه شاتون به شکل یکپارچه قرار می گیرد و نیمه پایینی آن که کپه یاتاقان نامیده می ‌شود به‌ وسیله دو عدد پیچ و مهره به نیمه بالایی متصل می‌ شود.

در داخل سر بزرگ شاتون نیز باید یک بوش قرار داده ‌شود، چرا که خود یاتاقان شاتون دو تکه است این بوش نیز به صورت دو عدد نیم بوش در داخل نیمه بالایی و نیمه پایینی سر بزرگ شاتون قرار می گیرد. هدف از استفاده از این بوش، کاهش ساییدگی و فرسایش در اثر اصطکاک می باشد.

جنس شاتون مینی لودر بابکت

همان گونه که شاتون‌ها به صورت دائمی در معرض ضربات پیستون قرار دارند، از این رو جنس شاتون باید به نحوی باشد که استحکام مکانیکی بالایی داشته و در عین حال شکننده نباشد. علاوه بر این، یاتاقان‌ها باید در برابر سایش نیز مقاومت بالایی داشته باشند و باید از جنسی بادوام ساخته شوند. بر همین اساس برای ساخت شاتون مینی لودر بابکت معمولا از فولاد مقاوم و برای ساخت یاتاقان‌ نیز از پوسته‌ های فلزی بسیار سخت استفاده می ‌شود.

فروش شاتون مینی لودر بابکت

نشانه های خرابی شاتون مینی لودر بابکت

شاتون از آن دست قطعاتی است که خرابی آن، آسیب‌های جبران ‌ناپذیری را در پی دارد لذا داشتن اطلاعات کافی نسبت به علائم خرابی آن، برای هر درایوری ضروری است که در ادامه به معرفی این علائم خواهیم پرداخت.

1- صدای غیرعادی موتور

 شنیدن صدای غیرعادی از موتور می ‌تواند نشان از خرابی شاتون‌ها باشد. قابل ذکر است که چنانچه با بالا رفتن دور موتور، این صدا افزایش پیدا کند، احتمال خراب بودن شاتون نیز افزایش می ‌یابد.

2- صدای تق‌ تق

 روانکاری قطعات متحرک در موتور مینی لودر بسیار مهم است چراکه در غیر این صورت اصطکاک بین قطعات افزایش یافته و خرابی‌های بعدی را در پی خواهد داشت. شاتون‌ها نیز یکی از این قطعات متحرک بوده و در صورت اختلال در روانکاری، صداهایی نظیر تق‌تق از موتور به گوش خواهد رسید.

3- روغن ‌ریزی

بیرون ریختن روغن موتور، می‎‌تواند یکی دیگر از نشانه‎‌های خرابی شاتون باشد.

4- پرت شدن قطعات فلزی

 درموارد بسیار نادر دیده شده است که با خرابی شاتون، برخی از قطعات فلزی به کار رفته در موتور به سمت بیرون پرت می ‌شوند.

از آنجا که شاتون یکی از قطعات بسیار حساس در ینی لودر است لذا با مشاهده هر یک از موارد فوق، بلافاصله به مکانیک مجرب بابکت مراجعه نمایید تا از آسیب‌های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

علل خرابی شاتون مینی لودر بابکت

همان گونه که قبلا عنوان شد، شاتون قطعه‌ ای فولادی بوده و در اصطلاح بسیار  مقاوم است. این قطعه نیز از خرابی مصون نبوده و برخی عوامل، احتمال خرابی این قطعه را افزایش می ‌دهند که از جمله این عوامل می ‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- کیفیت پایین

 کیفیت پایین شاتون‌ها یکی دیگر از عواملی است که منجر به خرابی یا شکستگی آن‌ها خواهد شد.

2- تنظیم ناصحیح

 چنانچه شاتون به درستی تنظیم نشده و اتصالات آن به میل ‌لنگ و پیستون، با دقت کافی انجام نشده باشد، خرابی شاتون امری محتمل است.

3- ضربات شدید پیستون

 چنانچه ضربات اعمالی از پیستون به شاتون بسیار فراتر از حد معمول باشد امکان شکستگی شاتون وجود دارد. این ضربات شدید عمدتا ناشی احتراق غیرعادی یا زودرس در سیلندر می باشد.

  4- اختلال در سیستم روانکاری

 همان طور که در قست قبلی گفته شد، روانکاری قطعات متحرک در مینی لودر امری بسیار حیاتی است. چنانچه روانکاری شاتون مختل شده و یا مناسب نباشد احتمال خرابی شاتون به شدت افزایش می‌یابد.

خرابی یا شکستگی شاتون، می‌تواند خسارات بسیار زیادی را به موتور وارد نماید و در نتیجه هزینه ‌های هنگفتی باید صرف تعمیر مینی لودر گردد، لذا  توصیه می  ‌شود، عوامل و علائم خرابی شاتون را جدی گرفته و هر از گاهی به یک مکانیک ماهر بابکت مراجعه نمایید تا این موضوع را بررسی نماید.

مشخصات شاتون مینی لودر بابکت

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع شاتون های مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

 

ایران بابکت