ایزو برند ایران بابکت ، بابکت ایرانی | گواهینامه استاندارد و اعتبار

گواهینامه ایزو برند ایران بابکت ( بابکت ایرانی )

 اخذ گواهینامه ایزو برای برند ایران بابکت

برند ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر های بابکت و تجهیزات جانبی آن می باشد. ایران بابکت ارائه دهنده انواع فاکتورهای رسمی مورد تایید اداره مالیات کل کشور در مبادلات و معاملات به مشتریان طبق قوانین می باشد. برند ایران بابکت که تحت لیسانس اطلاع گستر اطلس به فعالیت در این زمینه می پردازد، اخیرا موفق به کسب دو گواهینامه استاندارد ISO 10668 و ISO / IEC 27001 از سازمان استاندارد بین المللی شده است.

شرکت اطلاع گستراطلس که حامی سایت ایران بابکت می باشد، این دو ایزو را برای برند ایران بابکت تهیه کرده و استاندارهایی را به مشتریان خود ارائه می دهد. در این مقاله قصد داریم ابتدا به ماهیت وجودی این گواهینامه بپردازیم و نحوه اخذ آن و استانداردهایی که یک شرکت برای اخذ این گواهینامه به آن نیاز دارد را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

ایران بابکت

 

ایزو(ISO) چیست؟

ایزو(ISO) یک سازمان بین المللی است که درست مانند بقیه سازمان های بین المللی وظایفی را بر عهده دارد که در سطح جهانی و در همه کشور ها قابلیت اجرا و حمایت دارد. وظیفه اصلی سازمان ایزو، تدوین استاندارد های بین المللی با استناد به خواسته ها و شرایط قانونی همه کشورها می باشد. به منظور یکپارچه سازی همه فرآیند ها و روال انجام کارها با هدف تسهیل در تولید و توسعه روز افزون تولیدات و خدمات در سایه حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

 

ایزو ایران بابکت

چرا استاندارد ایزو مهم است؟

ایزو همان گونه که گفته شد مختص سازمان بین المللی استاندارد سازی است. این سازمان هزاران استاندارد را در زمینه ها و موضوعات مختلف تدوین کرده و مورد تایید همه اعضا قرار گرفته است. هر شرکتی که از این استانداردها بر روی محصولات خود استفاده نماید در واقع تعهد خود به جامعه و مشتریان را اثبات و کیفیت و برتری محصولات خود را به رخ رقبا می کشد.

 

 

انواع استاندارهای ایزو (ISO)

هر یک از علامت های استاندارد ایزو به صورت کدی تعریف شده است که مرتبط با موضوعی می باشد. مثلا iso9001 به موضوع مدیریت کیفیت در یک شرکت اشاره دارد و یا iso 14001 تعهد شرکت به محیط زیست را ثابت می کند و هزاران تعریف دیگر که بسته به موضوع شرکت می تواند اتخاذ شود.

اینکه گفته می شود بسته به موضوع شرکت به این دلیل است که برخی از این استاندارد ها مانند iso9001 و یا iso 14001 و ohsas 18001 عمومیت دارند و نه تنها پایه بسیاری از استانداردهای ایزو دیگر هستند بلکه همه شرکت ها می توانند در راستای تعهدات خود اقدام به اخذ انها نمایند، ولی برخی مانند استاندارد haccp، تنها مختص تولید کننده های مواد غذایی است و یا استاندارد iso/ts16949 مختص شرکت های تولید کننده خودرو و یا مرتبط با خودرو می باشد.

شرکت هایی که می خواهند ایزو دریافت نمایند باید مطابق با دستورالعمل ها و آئین نامه های مرتبط با استاندارد مورد نظر، فرآیند ها و اقداماتی را در شرکت انجام دهند و پس از آن با تایید کارشناسان یکی از سازمان های صادر کننده ایزو می توانند این گواهینامه ها را دریافت نمایند. البته این مراحل در همه استاندارد ها تقریبا مشابه می باشد ولی در اجرا، تفاوت های ساختاری زیادی دارد که باید حتما به وسیله کارشناسان و متخصصین حوزه های حقوقی و مهندسی صنایع انجام شود.

 

 

مراحل اخذ گواهینامه ایزو ( ISO )

 1- انتخاب درست استاندارد ISO

در قدم اول، شرکت شما باید مطمئن شود که استاندارد ایزو انتخاب شده متناسب با کسب وکار شماست. سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 اصول مشترکی با سایر سیستم های مدیریتی داشته و در تمامی سازمان ها  قابل کاربرد است. در صورتی که به تازگی در نظر دارید استانداردهای ایزو را استقرار نمایید ابتدا پیشنهاد می‌گردد استاندارد ISO 9001 را پیاده سازی نموده تا موضوعات سیستم‌های مدیریتی در شرکت فرهنگ سازی شده و سپس جهت استقرار سایر سیستم‌های مدیریت برنامه ‌ریزی نمایید.

 

2- بررسی استاندارد ISO

خرید یک نسخه از استاندارد ایزو می تواند مفید باشد ولی یک الزام نمی باشد. سعی کنید قبل از خرید یک استاندارد ایزو، آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

 

3- ارتباط با اهداف

جهت استقرار یک سیستم مدیریت ایزو، شما نیازمند توسعه اهداف سازمان از طریق مدیریت ارشد شرکت خود می ‌باشید و حمایت مدیریت ارشد در تمامی مراحل اخذ گواهینامه ISO یک ضرورت است.

 

4- برنامه ‌ریزی و اجرای آموزش ایزو

در صورتی که شما کاملا نا آشنا به استانداردهای  ISO باشید، یک دوره آموزشی استاندارد ایزو می تواند برای شما مفید باشد با طی نمودن دوره آموزش ایزو، اطلاعات شما و اعتماد به نفس شما افزایش می یابد و شما می توانید مهارت های خود را در پیاده سازی ایزو اثبات نمایید . در صورتی که شما از خدمات مشاور ایزو جهت پیاده سازی ایزو و اخذ گواهینامه ایزو استفاده نمایید، مشاور در طی مراحل، خدمات مشاوره را به شما ارئه می ‌دهد.

 

5- به کارگیری مشاور ایزو

یک مشاور خوب باید ارزش فرآیند شما را افزایش دهد مشاور ایزو به سازمان شما در پیاده سازی استراتژی ها کمک می نماید، مشاور ایزو باید مستقل باشد. یعنی مشاور ایزو نمی‌تواند خودش سازمان را ممیزی کند و گواهینامه ایزو صادر نماید. متاسفانه در ایران تعداد زیادی از شرکت‌ های گواهی دهنده، ناشناخته و تازه تاسیس هستند که برای کسب درآمد هم مشاوره و هم ممیزی را انجام می دهند که این با قوانین سازمان های اعتباردهی شرکت‌های گواهی دهنده مغایرت دارد .

استفاده از مشاور ایزو، مسئولیت شما را در اجراء و پیاده سازی سیستم مدیریت کاهش یا حذف نمی کند، پس بنابراین به نفع خود شما است که کارکنان و مدیریت با مشاور ISO در طول مراحل پیاده سازی ایزو در ارتباط باشند و مدیران در این موضوع مشارکت نمایند.

 

6- انتخاب شرکت گواهی دهنده ایزو

در انتخاب شرکت گواهی دهنده ایزو باید موضوعات زیر مد نظر قرار گیرد :

  • بررسی محبوبیت و اعتبار شرکت گواهی دهنده در ایران یا کشوری که قصد ارائه خدمات یا محصولات به آنجا را دارید.
  • تجربه و سابقه ممیزی شرکت گواهی دهنده ایزو در زمینه محصولات یا خدمات شما ، مثلا برخی شرکت گواهی دهنده ایزو در زمینه تولیدات صنایع غذایی تجارب بیشتری داشته  یا برخی در زمینه صنایع.
  • شرکت گواهی دهنده ایزو، قرارداد های ممیزی استاندارد های مدیریتی ایزو و صدور گواهینامه ISO را برای چرخه 3 ساله تنظیم می نمایند و در این قرارداد ممیزی صدور گواهینامه برای سال اول و ممیزی مراقبتی برای دوره های آتی در طی سه سال در نظر می‌گیرند.
  • شرکت های گواهی دهنده ایزو عموما سالیانه ممیزی مراقبتی را در نظر گرفته ولی برخی از آنها در بازه زمانی کوتاهتری، جهت ممیزی مراقبتی در سازمان شما حاضر می شوند. این دوره زمانی ممیزی مراقبتی با توجه به نوع محصولات و خدمات شما و قوانین شرکت گواهی دهنده مشخص می شود.

 

7- استقرار سیستم مدیریت

استاندارد مدیریت ISO به صورت عمومی طراحی شده و برای سازمان و صنایع مختلف با اندازه و ابعاد مختلف کاربرد دارد. بخش اساسی از دستیابی به صدور گواهینامه ایزو از یک سیستم مدیریت شامل فرآیندهایی برای مدیریت، تامین منابع، تحقق محصول، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل و بهبود شکل گرفته است.

 

8- مرحله اول ممیزی خارجی

این قدم به عنوان یک مرحله از ممیزی خارجی شروع می‌گردد در این مرحله ممیز خارجی، مدارک سیستم مدیریتی را بازنگری نموده و یک آنالیز از فعالیت های مورد نیاز جهت دستیابی به استقرار الزامات استاندارد و اخذ گواهینامه ISO ارائه می نماید. این گزارش را می توان به عنوان یک برنامه اجرایی مفید استفاده نمود. بنابراین شما در این مرحله نگران عدم انطباق ها نباشید بسیاری از سازمان ها در این مرحله برخی از مدارک  مورد نیاز را شناسایی نموده و ارتباط این مدارک را با فرآیند های سازمان مشخص می نمایند.

 

9- مرحله دوم ممیزی خارجی

پس از انجام  اقدامات مشخص شده در گزارش ممیزی مرحله اول ، به منظور اطمینان از اثر بخشی سیستم مدیریت سازمان شما مطابق با الزامات، ممیزی مرحله دوم  انجام می‌گردد. اگر سیستم مدیریتی شما با الزامات استاندارد ایزو مدنظر انطباق داشته باشد، سازمان شما جهت صدور گواهینامه ایزو توصیه می ‌گردد و شما موفق به اخذ گواهینامه ISO می شوید. در صورت وجود عدم انطباق در سیستم مدیریت سازمان شما، گزارش آن طی مقررات مشخص در شرکت گواهی دهنده به صورت مکتوب اعلام شده و مطابق با قوانین شرکت گواهی دهنده اقدامات لازم انجام می ‌گردد.

 

10- نگهداری سیستم مدیریت

نگهداری سیستم مدیریتی ایزو بسیار سخت تر از اخذ گواهینامه ISO است. دراین مرحله به منظور ایجاد انگیزه درکارکنان و افزایش آگاهی آنها باید به طور منظم آموزش برگزار شده  و ارتباط با آنها  انجام گردد. همچنین جهت اطمینان از رعایت الزامات استاندارد ایزو و بهبود مستمر در فرآیند ها،  باید ممیزی داخلی، بازنگری مدیریت واقدامات اصلاحی لازم به صورت منظم اجراء گردد.

نگهداری سیستم مدیریتی شما در طول سال می تواند به شما کمک نماید تا در ممیزی های مراقبتی، گواهینامه ایزو سازمان خود را تمدید نمایید . متاسفانه بسیاری از سازمان برای استقرار سیستم ایزو و گرفتن گواهینامه ISO تمامی تلاش خود را می نمایند ولی پس از اخذ گواهینامه به دلایل مختلف نظیر عدم حمایت مدیریت، عدم مناسب بودن سیستم مدیریت طراحی شده، آموزش ندیدن کارکنان در اجرای سیستم مدیریتی، تغییر کارکنان درگیر در اجرای ایزو و … گواهینامه ایزو خود را از دست می دهند.

 

 

 

چرا باید  گواهینامه  ISO دریافت کرد؟

شرکت ها و موسساتی که اقدام به اخذ این گواهینامه می کنند خود را به جامعه و مشتریان متعهد می دانند و در تلاش هستند تا محصول و خدمتی را ارائه نمایند که منطبق با خواسته مشتریان و خود سازمان و به خصوص متناسب با شرایط بین المللی استاندارد باشد. این شرکت ها موارد زیر را به مشتریان خود اثبات می کنند:

  • بررسی همه جانبه تولیدات و محصولات خود بر اساس اهداف و برنامه های مشخص و سیستماتیک
  • شفافیت در تولیدات و خدمات با تعیین شاخص های موثر و مشخص
  • جلوگیری از دوباره کاری به دلیل فرآیند های تعریف شده و راه های مشخص تعریف شده
  • تعهد در کاهش هزینه های تولید
  • اعتماد و اطمینان داخلی سیستم و شروح وظایف و مسئولیت های داخلی مشخص
  • تعهد به مدیران شرکت ها و مشتریان خارجی دیگر
  • تعهد به مصرف کننده و تامین خواسته های آنها با اندازه گیری رضایت مشتریان به صورت مرتب و برنامه ریزی شده
  • ایجاد توان رقابتی بالا با سایر رقبا در راستای تعالی و توسعه تولیدات و خدمات ملی

تفاوتی ندارد شما به دنبال کدام یک از استاندارد های ایزو باشید. وقتی شرکت شما از استانداردهای مشخص و تعریف شده سازمان بین المللی استاندارد بهره مند باشد بزرگترین تعهد را به جامعه و مشتریان خود داده اید. مشتریان با دیدن نشان های استاندارد بین المللی بر روی محصولات و خدمات شما به کیفیت و تعهد شما واقف می شوند.

 

ایران بابکت

برند ایران بابکت زیرنظر شرکت اطلاع گستر اطلس با عبور از تمامی موانع ذکر شده و ایجاد بستری برای ارائه خدمات استاندارد به شما عزیزان، با داشتن بهترین مشاورین و متخصصین موفق به اخذ این گواهینامه های استاندارد ایزو شده است و آماده ارائه بهترین خدمات به شما مشتریان عزیز در سراسر کشور می باشد.

مینی لودرهای بابکت