هر آنچه که لازم است درباره انواع فیلتر مینی لودر بابکت بدانید.

انواع فیلتر مینی لودر بابکت

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع فیلتر مینی لودر بابکت می باشد. ایران بابکت  بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه میدهد.

 

انواع فیلتر مینی لودر بابکت

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی انواع فیلترهای مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ابتدا ، این مقاله را با مروری بر ساختار و انواع فیلترها و کاربرد آنها در خودرو ها آغاز و درادامه به بررسی جامع تر انواع فیلترهای مورد استفاده در یک مینی لودر بابکت خواهیم پرداخت. پس با ما تا انتها همراه باشید.

ایران بابکت

فیلتر چیست؟

فیلتر(filter) ماده ‌ای است که در مسیر یک سیال دارای ذرات جامد قرار می ‌گیرد و فقط سیال را از خود عبور می‌ دهد. در نتیجه ذرات جامد را از سیال جدا می ‌کند. سیالی که عبور می‌کند ، سیال فیلتر شده (filtrate) نامیده می ‌شود. به عبارت دیگر فیلتر یا صافی ، عنصری است که کار صاف کردن یا تسویه کردن را انجام می دهد.

 

انواع فیلتر

    در علوم رایانه

  • فیلتر اینترنتی
  • فیلتر نامه الکترونیکی

 

    در علم شیمی ، مهندسی و استفاده خانگی

  • فیلتر (شیمیایی)
  • فیلتر (آب)
  • فیلتر (هوا)
  • فیلتر بادی
  • فیلتر سیگار

 

 

    در اپتیک و عکاسی

  • فیلتر (اپتیک)
  • فیلتر (عکاسی)
  • فیلتر مادون قرمز

     در ارتباطات و موسیقی

  • ‌ فیلتر (پرداش سیگنال)
  • فیلتر الکترونیکی
  • فیلتر صوتی
  • فیلتر دیجیتال

    در علوم

  • فیلتر ریاضیات
  • فیلتر محرک

در صنعت خودرو

  • فیلتر هوا
  • فیلتر روغن
  • فیلتر گازوئیل
  • فیلتر هیدرولیک

 

نقش فیلتر در ماشین آلات

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم ، تمامی وسایلی که دارای موتور های درونسوز هستند به فیلترهای روغن و هوا نیازمند اند و در مدل های گازوئیل سوز مانند مینی لودرهای بابکت ، فیلتر سوخت و گازوئیل را نیز باید اضافه کرد. در سال های اخیر به دلیل افزایش چشمگیر آلودگی هوای شهرها ، فیلترهای مختص به تهویه هوای داخل کابین نیز به تجهیزات خودرو های جدید اضافه شدند. با اینکه هر فیلتر ، خصوصیات و مشخصه های دقیق خودش را دارد اما هر فیلتر به طور کلی باید توانایی جداسازی ذرات 5 میکرون یا بزرگتر را داشته باشد و در برابر جریان موارد مورد تصفیه ، مقاومت لازم را داشته باشد. همچنین باید از بازدهی مطلوبی در عمر مفید پیش بینی شده خود برخوردار باشد.

علاوه بر تمامی این موارد ، ویژگی های دیگری از جمله ثابت ماندن اندازه فیلتر ، مقاومت در برابر دمای بالا و زیاد ، حساسیت نشان ندادن به تغییرات جوی و رطوبت ، آسان بودن نحوه استفاده و مراقبت هم از خصوصیات یک فیلتر مرغوب به حساب می آیند.

 

فیلتر مینی لودر

 

مینی لودر بابکت

در واقع مینی لودر همان لودری است که در ابعاد کوچکتر، با قابلیت جابجایی بار کمتر طراحی شده است. برای جابجایی هایی با حجم کمتر معمولا استفاده از مینی لودراز لحاظ اقتصادی گزینه ای معقول تر وبه صرفه تر به شمار می رود. یک مینی لودر برای استفاده در هر پروژه ای یک انتخاب عالی است. در پروژه ای که درآن سطح زمین دچار لغزندگی باشد و لغزش یا دسترسی به آن محدود باشد ، یک راننده لودر نمی تواند از آن عبور کند. در حالی که بیشتر مینی لودرها دارای چرخ هستند ، و قادر به عبور از همچین سطوحی هستند. به طور کلی از یک مینی لودر به منظور استفاده در عملیات راه سازی و کشاورزی به منظور جابجایی اجسام گوناگون استفاده می شود.

 

انواع فیلترهای عمومی مورد استفاده در مینی لودر های بابکت

  • فیلتر هیدرولیک
  • فیلتر ازوئیل
  • فیلتر روغن
  • فیلتر هوا

فیلترهای کمتر استفاده شده در مینی لودرهای بابکت

  • فیلتر برنزی
  • فیلتر المنتی
  • فیلتر تانک

 

فیلتر هیدرولیک

فیلتر هیدرولیک (Hydraulic Filter) ، بخشی از یک سامانه هیدرولیک صنعتی است که وظیفه پاک ‌نمودن سیال هیدرولیک از ذرات آلوده‌کننده را دارد تا به سیال آلوده به سامانه آسیب نزند. فیلترهای هیدرولیک دارای اندازه‌های مختلفی هستند و بر اساس بزرگی توری‌های خود نامگذاری می‌شوند. این فیلترها به سادگی قابل تعویض هستند.

قطعات داخلی موتور مینی لودر از قطعات فلزی گوناگونی تشکیل شده است. قطعات فلزی مینی لودر بر اثر کارکرد و ایجاد اصطکاک با یکدیگر از خود ذرات و براده  فلزی ریزی را بر جا می‌گذارند و به همراه آلودگی های ناشی از احتراق موتور وارد روغن موتور و چرخه گردش روغن در موتور می‌ شوند. روغن موتور، برای این که این ذرات را از خود جدا و از سیکل چرخش روغن در موتور خارج کند. نیاز به  یک فرآیند روان سازی و تسویه دارد. این کار توسط فیلتر هیدرولیک انجام می گیرد.

 

فیلتر مینی لودر

فیلتر گازوئیل

سوخت یک موتور ديزل مانند مینی لودر، حتما بايد از فيلترگازوئیل بگذرد. اين سوخت ها معمولا ناخالصی دارند و بعضی از قطعات و پمپ های سوخت پاش چنان دقيق ساخته  شده اند كه ذرات بسيار ريزهم به آنها آسيب می رساند. برآورد نشان می دهد كه حتی وجود پنج میکرون ذرات ساينده ، مي تواند به پمپ سوخت پاش مینی لودر صدمه بزند. فيلتر گازوئيل معمولا سه مرحله ای است. فيلتر اول ، كه می تواند صافی هم باشد ، این فیلتر در باك يا در پمپ گازوئيل قرار دارد و طوری طراحی شده كه ذرات درشت را بگيرد. فيلتر بعدی ، كه گاهی فيلتر اوليه ناميده می شود ، بيشتر ، ذرات ريز را می گيرد.

فيلتر ثانويه يا نهايی ، ذرات بسيار ريز را می گيرد. فيلتر های اوليه و ثانويه را مي توان در يك محفظه ، يا در محفظه های جداگانه قرار دارد. هم فيلتر اوليه و هم فيلتر ثانويه ، به تدريج ، دچار گرفتگي می شود ، دراين حالت موتور مینی لودر با قدرت كمتری كار می كند. بعضی از موتورها نشانگری دارند كه فشار سوخت را نشان می دهد. در صورت گرفتگی فيلترها ، عقربه اين نشانگر از وضعيت «عادی» جابه جا می شود و وضع  «غيرعادی» را نشان می دهد. اگر یک موتور ديزلی ، چنين نشانگر يا درجه ای داشته باشد ، علت كاهش قدرت موتور را به متصدی یا راننده نشان می دهد . بعضی از فيلترها آبگير دارند. که آب و رسوبات سنگين در اين محفظه جمع می شوند تا بتوان آنها را تخليه كرد.

 

فیلتر مینی لودر

نحوه کار فیلتر گازوئیل

فيلترها به پنج روش گازوئيل را صاف می كنند:

  1. ذره گيری
  2. جذب
  3. جذب سطحی
  4. جذب – جذب سطحی
  5. جدا كردن آب

 

فیلتر مینی لودر

 

 

  1. ذره گيری

فرآیندی مكانيكی است. يك صافی ذراتی را كه به سبب بزرگی نمی توانند از آن عبور كنند ، به دام    می اندازد.

 

  1. جذب

فرآيندی است كه درآن فيلتر  ذرات جامد و رطوبت را به خود جذب می كند.

 

  1. جذب سطحی

فرآيندی است كه در آن مولكول های مايع يا گاز به سطح ذرات جامدی كه با آنها تماس برقرار می كنند ، می چسبند.

 

  1. جذب – جذب سطحی

فرآيندی است كه در آن هر دو عمل جذب و جذب سطحی مجددا انجام میگیرد.

 

  1. جداكننده های آب

كار آنها كاهش سرعت جريان سوخت است ، به طوری كه قطره های ريز آب فرصت به هم چسبيدن و ته نشين شدن پيدا كنند.

فیلتر هوا

فیلتری که برای تصفیه هوا در خودروها و ماشین آلات استفاده می‌شود انواع مختلفی دارد. در تولید فیلترهای هوا از کاغذ و فلز یا کاغذ و مواد pu استفاده می‌ شود. همچنین در برخی از فیلترها به جای کاغذ از نمد استفاده می گردد. این فیلترها می‌توانند ذرات تا ۲۰ میکرون را از هوا جداسازی کنند.

فیلتر هوا بایستی به حد کافی آلودگی ها را جذب کند. اما نباید آنقدر مسدود شود که توان مکش موتور را کاهش دهد. برای محترق شدن یک گالون سوخت در درون موتور ، 10000 الی 12000 گالن هوا از میان فیلتر هوا توسط موتور مکش می شود! این مقدار زیادی هوا است که ذرات فراوان موجود در آن جذب فیلتر هوا می شوند ، به خصوص اگر ماشین ، مانند مینی لودر در یک محیط آلوده یا جاده های خاکی حرکت کند. البته ناگفته نماند که شرایط آب و هوایی بر طول عمر یک فیلتر هوا به طور مستقیم تاثیر گذار می باشد. در مینی لودرهای بابکت ، به دلیل کار در جاده ها و معابر خاکی و توقف های زیاد ، نیاز است که فیلتر هوا را در فواصل نزدیکتر بررسی شود و برای تعویض آن پیگیری لازم  انجام گیرد.

 

فیلتر مینی لودر

اگر فیلتر هوا تعویض نشود چه اتفاقی می افتد؟

تجمع ذرات آلوده سبب بسته شدن منافذ عبور هوا شده و جریان هوای عبوری از فیلتر محدود می گردد. راندمان فیلتر با جذب هرچه بیشتر ناخالصی ها بالاتر می رود. اما هنگامی که میزان آلودگی در درون فیلتر از حد معمول فراتر رود ، عبور هوا از میان آن سخت و سخت تر خواهد شد. در نتیجه موتور برای دریافت حجم هوای یکسان ، مکش شدیدتری انجام می دهد. تاثیر این امر بر واکنش دریچه گاز ، عملکرد موتور و مصرف اقتصادی سوخت قابل توجه است. در واقع زمان مناسب برای تعویض یک فیلتر هوا به وضعیت کارکرد موتور بستگی دارد.

برای بررسی فیلترهوا ، درپوش آن را باز کنید. آن را درآورده و در برابر تابش نور ( آفتاب ) قرار دهید. اگر فیلتر خیلی تیره و پرتوهای عبوری از آن کم باشند ، نشانه گرفتگی بیش از حد فیلتر است و باید آن را تعویض نمود.

 

فیلتر مینی لودر

فیلتر روغن

نقش اصلی و به سزای روغن موتور،  خنک کردن موتور و کاهش حرارت زیاد موتور یک مینی لودر بابکت می باشد. به طور کلی نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتور می باشد. و یکی از فاکتور های مهم برای افزایش عمر روغن و پاکیزگی آن است.

اصولا نقش اصلی فیلتر روغن ، تصفیه روغن موتور می باشد و پاکیزگی روغن فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد. آلودگی هایی ناشی از عملکرد زیاد موتور مانند براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق ، گرد و غبار و سایر آلاینده ها به تدریج می توانند مسیر حرکت روغن را مسدود نمایند و آسیب های زیان واری را به موتور وارد سازند. فیلتر روغن ناجی موتور بوده و این مسئله اهمیت به کارگیری فیلتر روغن را مشخص میکند.

 

فیلتر مینی لودر

طول عمر و تعویض فیلتر روغن

همچنین باید گفت فیلترها فقط تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن ، منافذ کاغذ فیلتر مسدود می ‌شود که در این حالت به دلیل بالا رفتن فشار در محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان تعبیه شده در آن باز شده و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی کلی قطعات پیشرانه اجازه عبور روغن بدون پالایش را به سیکل روغن ‌کاری می‌ دهد که این موضوع موجب بروز مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه می‌شود.

لذا از زمانی که روغن موتور از منبع ، وارد چرخه عملکردی موتور می شود و تا زمانی که به منبع باز می گردد نقش بسیار زیادی در عملکرد صحیح موتور خواهد داشت. توجه داشته باشید ایجاد روغن سوزی ،  مصرف بیش از حد سوخت ، کاهش قدرت موتور و در مواردی شکستن سوپاپ و شاتون ( قطعات متحرک موتور ) و در نهایت ایست کامل موتور از مواردیست که می تواند در اثر استفاده از فیلتر روغن نامرغوب به وجود بیاید .

فیلتر روغن در كنار روغن نقش مهمی در سلامت موتور یک مینی لودر ایفا می كند.  بدون تردید استفاده از انواع روغن مناسب و فیلتر روغن استاندارد در كنار یكدیگر باعث افزایش بازدهی هر دو محصول ، كاهش استهلاك و افزایش بازدهی موتور مینی لودر خواهد شد. توجه داشته باشید پس از تعویض فیلترروغن ، روغن كاركرده آن باید تخلیه شود.

 

فیلتر مینی لودر

فیلتر برنزی

فیلترهای برنزی ، فیلترهای تولید شده به روش متالورژی پودر یکی از انواع قطعات متخلخل هستند که برای جدا سازی ذرات جامد از سیالاتی نظیر روغن ، سوخت ، مایع خنک کننده ، درشرایط فشارهای بالا و دماهای بالا  در بعضی از مینی لودرهای بابکت تعبیه شده اند. این فیلترها ضمن داشتن استحکام مکانیکی بالا و مقاومت مناسب در برابرخوردگی فیلتراسیون را از طریق تخلخل های باز و طولانی بین ذرات پودر در کل حجم خود انجام می دهند. برای ساخت این فیلترها معمولا از ذرات کروی یا دانه ای  در فلزاتی نظیر برنزیا فولاد زنگ نزن استفاده می شود. فیلتر برنزی در واقع  روغن برگشتی از هیدرو موتورها و پمپ را تصفیه می کند.  روغن برگشتی از هیدرو موتور ها وپمپ به مرور زمان باعث تولید براده های ریز آهن بر اثر ساییدگی می شود که فیلتر برنزی این روغن برگشتی را تصفیه و به تانک انتقال می دهد.

 

 

فیلتر مینی لودر

 

 

برای آگاهی بیشتر میتوانید ویدئوی تهیه شده از فیلتر برنزی بابکت Bobcat S250 را مشاهده کنید.

 

 

 

فیلتر المنتی

فیلتر المنت ( Filter elements ) شامل مجموعه ای از فیلتر مدیای چین خورده (Pleated) است که در اطراف یک لوله  محافظ (Supporting tube) سوراخ سوراخ قرار گرفته است. فیلتر المنت بوسیله ی چسب دو جزئی بصورت عمودی آب بندی شده است. یک محفظه سوراخ سوراخ اطراف فیلتر قرار گرفته است (با توجه به مدل فیلتر). لوله محافظ و فیلتر به دو انتهای دیسک ها چسبانده میشوند. محفظه سوراخ سوراخ اجازه می دهد یک جریان دائم سیال در اطراف فیلتر  برقرار باشد و در عین حال ، در برابر آسیب هایی خارجی محافظت فیزیکی به عمل می آورد. برای آب بندی بین فیلتر المنت و هوزینگ فیلتر، رینگ های آب بندی شده و یا مقاطع آب بندی شده به کار می روند.

 

فیلتر مینی لودر

تماس با ما

ایران بابکت  درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع فیلتر مینی لودر بابکت با ارائه بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. ایران بابکت آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@