باتری مینی لودر بابکت | جرقه شروع کارهای بزرگ!

باتری مینی لودر بابکت

فروشگاه آنلاین ایران بابکت، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع  فیلتر های مینی لودر بابکت ، انواع شیشه مینی لودر بابکت، انواع رینگ مینی لودر بابکت و انواع باتری مینی لودر بابکت می باشد.  ایران بابکت بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه می دهد.

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی باتری های اتمی مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را با نحوه صحیح نگهداری و استفاده از این باتری ها، همچنین مزایای این نوع باتری ها نسبت به باتری های اسیدی،  بیشتر آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

ایران بابکت

باتری چیست؟

باتری یا پیل الکتریکی در واقع منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که درون آن با انجام واکنش‌های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌ شود. این انرژی در قطب‌های باطری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطب‌های باتری به ازای یکای بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی در باتری ‌گویند و آن را با یکای ولت اندازه‌گیری می‌ کنند. قطب مثبت باتری را کاتد و قطب منفی آن را آند می‌نامند. (در اصطلاح عامیانه به قطب‌ها، سر مثبت و سر منفی گفته می‌شود).

 

باتری مینی لودر بابکت

 

تاریخچه باتری

پیل تیسفون

تاریخچه باتری از حدود ۲۳۰۰ سال پیش آغاز می‌گردد که پیل الکتریکی در ایران باستان در فاصله سال‌های ۲۵۰ پیش از میلاد تا ۲۲۴ پس از میلاد در تیسفون (پایتخت ایران دردوران اشکانیان) کشف شد. این باتری به باتری بغداد معروف شد.

 

ساختار یک پیل باستانی

از نظر تئوری، ولتاژ باتری بغداد حدود ۰/۷۹ ولت بود. ولی آزمایش‌هایی که بعدها به کمک شبیه ‌سازی و به کارگیری الکترولیت‌های گوناگون انجام شد، نشان دادند که چنین باتری‌ ای فقط توانایی تولید ۰/۵ ولت را داشتند و جریان الکتریکی به دست آمده از این باتری هم در حدود چند میلی آمپر است. از زمان کشف این وسیله، نظریه ‌های متعددی درباره کاربرد آن بیان شده است. به احتمال زیاد، ساکنین بین‌النهرین از این پیل‌های الکتریکی برای آب کاری اشیاء زینتی یا در دریانوردی برای آب کاری ابزار آهنی جهت جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می کردند.

 

نظریه کونیگ

کشف «پیل تیسفون» نقطه عطفی در تاریخچه باتری محسوب می‌گردد. در سال ۱۹۴۰، ویلهلم کونیگ رئیس آلمانی موزه‌ ملی عراق، نظریه‌ بسیار جالب و تعجب‌ آوری را مطرح کرد. کونیگ گفت که کوزه کشف شده، یک پیل الکتریکی یا باتری است که برای آبکاری طلا یا نقره به کار می‌ رفته است.

سایر نظریه‌ها

علاوه بر تئوری استفاده از باتری برای آبکاری فلزات، تئوری‌های دیگری مبنی بر استفاده پزشکی یا موارد دیگر داده شده است. با این که بسیاری از افراد نظریه‌ کونیگ را باور دارند، افراد دیگری هم هستند که مخالف آن هستند. «پاول کیسر» بیان کرد که ممکن است پزشکان باستانی از جریان خفیفی که با ریختن اسید در کوزه ایجاد می ‌شده، برای درمان بیماران استفاده می‌ نمودند. اما بعضی از باستان ‌شناسان کلا باتری بودن آن را زیر سؤال می‌برند. موجود نبودن سیم و استفاده از قیر برای محکم کردن میله‌ آهنی و لوله‌ مسی از دلایل آن‌هاست.

 

کشف «گالوانی»

نقطه عطف بعدی در تاریخچه باتری در سال ۱۷۸۶ اتفاق افتاد که « لوییجی گالوانی» دانشمند ایتالیایی منبع ذخیره‏‌سازی الکتریسیته را به جهانیان معرفی نمود. گالوانی متوجه شد که وقتی پای قورباغه ‌ای را با دو فلز مختلف لمس کند، ماهیچه‌ پا تحریک شده و جمع می ‌شود. قبلاً کشف شده بود که الکتریسیته می‌تواند ماهیچه را تحریک کند و باعث جمع شدن آن‌ها شود.

 

پیل «ولتا»

در سال ۱۷۸۹ «آلساندرو ولتا» دانشمند ایتالیایی نقطه عطف بسیار مهم بعدی را در تاریخچه باتری رقم زد. او در این سال بر اساس تحقیقات گالوانی، باتری قابل حمل را به دنیا معرفی نمود. وقتی ولتا از کشف گالوانی با خبر شد، آزمایش‌های زیادی با الکتروسکوپ‌ های حساس انجام داد تا صحت گفته‌ های او را بررسی کند و پس از مدتی متوجه شد که منشاء الکتریسیته در پای قورباغه نیست، بلکه از تماس دست با دو فلز حاصل می‌شود.

ولتا آزمایش‌های فراوانی با مواد مختلف انجام داد و متوجه شد که دو فلز در شرایطی خاص می‌توانند اختلاف پتانسیل به وجود آورند. یکی از آزمایش‌های او به این صورت بود که دو تکه‌ فلز از جنس روی و نقره را در طرفین زبان قرار می ‌داد و سپس آنها را با یک سیم به هم متصل می‌نمود. این عمل الکتریسیته تولید می‌نمود و باعث سوزش زبان می‌گردید. او نتیجه‌ی کار خود را به این صورت بیان نمود: «برخی مواد شیمیایی باعث می‌شوند که دو فلز مختلف بتوانند اختلاف پتانسیل الکتریکی به وجود آورند.»  او از این کشف استفاده  نموده و در سال ۱۸۰۰ نخستین باتری را ساخت.

 

پیل «پلانته»

در سال ۱۸۵۹ فیزیکدان فرانسوی «گستون پلانته» با قراردادن دو نوار سربی و عایق در بین آنها و قراردادن این مجموعه در ظرفی حاوی اسید سولفوریک رقیق، نخستین باتری سرب – اسید را ساخت.

 

باتری مینی لودر بابکت

 

نقش باتری مینی لودر بابکت چیست؟

هدف اولیه استفاده از باتری مینی لودر بابکت ، استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و تغذیه سایر مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم نیازمندند. برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند، باتری مینی لودر توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست فراهم می کند.

 

باتری مینی لودر بابکت

 

انواع باتری مینی لودر بابکت

باتری های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت از نوع اتمی می باشند که به مراقبت کمتری در مقایسه با باتری های اسیدی نیاز دارند.

آرایش باتری های مورد استفاده در مینی لودر بابکت

  • باتری های قطب رو( رایج تر است)
  • باتری های قطب زیر

 

انواع باتری های قطب رو مورد استفاده در مینی لودر های بابکت

  • 80 امپری ( رایج در مینی لودرها )
  • 100 آمپری ( رایج در مینی لودرها )
  • 120 آمپری ( مورد استفاده در حدود 10 درصد مینی لودرها)

 

باتری مینی لودر بابکت

 

 تفاوت باتری اتمی و اسیدی

باتری ها به دو دسته باتری های با مراقبت کم که به آن باتری اسیدی گفته می شود و باتری های بدون مراقبت که باتری های اتمی گفته می شود، تقسیم می گردند. تفاوت اصلی باتری های اتمی و اسیدی در جنس الکترولیت به کار رفته در آن می باشد. در باتری، جنس صفحات الکترولیت سرب است و از شش صفحه سربی دارای قطب مثبت و منفی که در محلول آب و اسید سولفوریک قرار گرفته اند تشکیل شده است.

از واکنش بین صفحات و محلول الکترولیت الکترون آزاد می شود. به دلیل شناور بودن صفحات در محلول باید سطح محلول الکترولیت در باتری های اسیدی چک شود و در صورت کاهش آب مقطر، به آن آب اضافه شود. به همین دلیل به آن باتری نیازمند به مراقبت گفته می شود. تشخیص باتری های اسیدی به راحتی با شش درب قرار گرفته روی آن که قابل باز شدن هستند امکان پذیر است.

 

باتری مینی لودر بابکت

 

راه های تشخیص قطب های مثبت و منفی باتری

هر باتری از دو سر (قطب) مثبت و منفی تشکیل می شود. این دو قطب به شیوه های مختلفی قابل شناسایی می باشند.

۱- تشخیص نوع قطبین به وسیله رنگ

در طراحی و تولید باتری ها یک استاندارد همیشه وجود داشته است که طبق آن قطب مثبت همیشه به رنگ قرمز و قطب منفی همواره به رنگ سیاه یا آبی در نظر گرفته شده است. این استاندارد در سایر دستگاه های دیجیتالی که نوع قطب ها در به کارگیری آن ها تاثیر دارد نیز به کار می رود.

 

۲- اندازه قطب ها

شرکت های تولید کننده باتری های خودرو و ماشین آلات ،استاندارد دیگری را نیز رعایت می کنند که آن اندازه سر باتری است. معمولا قطب مثبت از قطب منفی بزرگتر و کلفت تر طراحی شده است.

 

۳- نام گذاری قطب ها

اگر از شیوه های بالا نتوانستید نوع قطبین را تشخیص دهید کافی است به علامت روی آن ها دقت کنید. قطب مثبت همواره با علامت پلاس ” + ” و قطب منفی همیشه با علامت “- ” منفی، قابل تشخیص است. علاوه بر این معمولا روی سر باتری مثبت به اختصار لاتین postive یا pos یا p و در قطب منفی نشان neg یا negative یا n  را درج می کنند که به راحتی می توان دو قطب را از هم تشخیص داد.

 

۴- شناسایی با محلول آب نمک

اگر از روش های بالا موفق به شناسایی قطبین نشدید کافی است یک محلول آب نمک تهیه کنید و دو سیم با مشخصات مشابه و اندازه های یکسان را به دو قطب باتری متصل کنید. حالا هر دو سیم را با هم وارد آب نمک کنید و منتظر بمانید. با این کار جریان آندی- کاتدی برقرار شده و اختلاف پتانسیل ایجاد شده توسط باتری باعث عبور جریان از سیم ها و الکترولیت ما که آب نمک است می گردد. با این کار مشاهده می کنید سیم هایی که در آب نمک قرار دارد شروع به تولید حباب می کند . هر کدام از سیم ها که حباب بیشتری تولید می کند قطب منفی بوده و قطب دیگر همان سر مثبت باتری است.

 

باتری مینی لودر بابکت

 

 

بررسی باتری اتمی مینی لودر بابکت

باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده باشد و در نهایت مونتاژ شود. این باتری که باتری سیلد نیز نامیده می شود، باتری پلمپ شده ای است که دارای درپوش یکپارچه ای می باشد. باتری اتمی ( باتری سیلد ) بر خلاف باور عمومی دارای الکترولیت می باشد. اما به دلیل جنس خاص صفحات داخل آن، نیاز به افزودن آب مقطر ندارد.

راه شناخت این گروه  از باتری ها از روی ظاهر آن ها و نداشتن پیچ برای افزودن اسید می باشد. این نوع باتری های در مینی لودر های بابکت و سایر تجهیزات و ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورداستفاده قرار می گیرند. این نوع باتری با استفاده از دو نوع  فناوری کلسیم – کلسیم  و یا کلسیوم – سیلور ساخته شده است. این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارند.

 

کشورهای پیشگام در ساخت باتری های اتمی مینی لودر بابکت

  • ژاپن
  • کره جنوبی
  • آمریکا
  • انگلیس
  • فرانسه
  • روسیه

 

مزایا باتری های اتمی (سیلد)

  • در این نوع باتری ها آب مقطر به کار نرفته اس .
  • امکان شارژ دوباره باتری وجود دارد.
  • نیاز به تعمیرات و بازدید کمتر نسبت به نوع اسیدی دارد.
  • نسبت به باتری های معمولی قدرت استارت بالاتری را برای مینی لودر فراهم می کند.
  • در برابر شارژ بیش از حد و همین طور دشارژ شدن مقاومت بالایی دارند.

 

 

باتری مینی لودر بابکت

 

بررسی وضعیت شارژ باتری مینی لودر بابکت

نکته ای که در رابطه با باتری اتمی وجود دارد این است که چطور می توان از شارژ و دشارژ باتری مطلع شویم. ساده ترین روش برای این کار چک نمودن چشمی روی باتری مینی لودر بابکت است. چشمی یا نشانگر باتری یک قطعه اسید سنج است که متناسب با غلظت الکترولیت باتری به سه رنگ مختلف در می آید.

    این چشمی دارای سه رنگ سبز، سفید/ زرد  و قرمز/مشکی می باشد.

  • اگر رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم است.
  • اگر رنگ سفید یا زرد باشد یعنی باتری سالم است اما در حالت دشارژ قرار دارد.
  • چنانچه رنگ قرمز یا مشکی را نشان دهد یعنی باتری خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

این نوع باتری به علت بسته بودن قالب باتری به هیچ وجه اسید باتری از آن خارج نمی شود و باعث کثیف شدن بدنه و آسیب به سیم کشی های دستگاه نمی شود. باید به این نکته توجه داشت که  باتری اتمی به علت طول عمر  بیشتر، بی نیاز بودن به مراقبت و تمیز بودن نسبت به نوع اسیدی آن برای مصرف کننده مطمئن تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

 

 

باتری مینی لودر بابکت

 

  عمر باتری اتمی مینی لودر بابکت

عمر باتری مینی لودر بابکت بستگی به نوع باتری، کیفیت و نحوه نگهداری آن دارد. باتری اتمی از فرآیند رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند و به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به باتری های معمولی دارد. از لحاظ ساختاری این نوع باتری ها برای طول عمر بین 5 تا 10 سال ساخته می شوند اما این طول  عمر تا حد زیادی به نحوه استفاده از باتری دارد. در صورت استفاده مکرر وشار و دشارژ شدن زیاد باتری، عمر آن کاهش می یابد.

 

رعایت موارد زیر می تواند باعث افزایش عمر باتری مینی لودر بابکت شما کمک کند:

  • شارژ مجدد باتری را پس از رسیدن سطح شارژ باتری به زیر 50 درصد انجام دهید.
  • سطح الکترولیت باتری را در مقدار مشخص شده آن نگه دارید و از کاهش سطح آن خودداری نمایید.(باتری های اتمی نیاز به این مراقبت ندارند)
  • اقدامات پیشگیرانه با توجه به نوع آب و هوای منطقه ایی که در آن زندگی می کنید و مراقبت های لازم برای فصول گرم و سرد
  • در صورت عدم استفاده از باتری برای مدت طولانی گیره های نگهدارنده (بست) آن را باز کنید
  • چک کردن سر باتری و تسمه دینام و تمیز کردن باتری

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع باتری مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

 

مینی لودرهای بابکت