درباره نقش رینگ پیستون در مینی لودر های بابکت چه می دانید؟

رینگ پیستون در مینی لودر بابکت

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر و بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر، انواع شیشه مینی لودر بابکت ، انواع رینگ مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودر بابکت و انواع رینگ پیستون مینی لودرهای بابکت می باشد. ایران بابکت ، بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام مشتریان در سراسر کشور ارائه می دهد.

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی نقش رینگ پیستون در یک مینی لودر بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ، ابتدا این مقاله را با مروری بر تعریف و بیان نقش رینگ پیستون در یک مینی لودر آغاز و در ادامه به بررسی جامع تر نحوه کارکرد  و علائم و دلایل خرابی آن خواهیم  پرداخت ،  پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

ایران بابکت

رینگ پیستون چیست؟

رینگ یک کلمه انگلیسی (Ringe) است که به همان شکل لاتین در زبان ما رایج شده است و معنای آن حلقه می ‌باشد و در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می ‌شود که در روی پیستون قرار می‌ گیرند. برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر توجه کنید:

 در نظر بگیرید که قوطی کنسروی به سطح صافی مانند یک تکه فلز ، شیشه آینه ‌ای و یا هر سطح صاف دیگری تکیه داده شده ، حال از کنار ، به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید ، مشاهده خواهید کرد که قوطی کنسرو از لبه ‌های بالایی و پایینی که مقداری برجسته‌ تر است به سطح مذکور چسبیده است و مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگ‌های پیستون همان برجستگی ها می‌ باشند و بدنه قوطی هم به مانند بدنه پیستون می باشد.

رینگ های پیستون در مینی لودرهای بابکت از جنس چدن خاکستری و یا آلومینیوم ساخته می شوند. چرا که این فلزات در برابر گرما مقاوم بوده و دربرابر آن حساسیت کمی از خود نشان می دهند و در ضمن دارای قابلیت ارتجاعی خوبی هستند. تعدا رینگ ها در هر پیستون بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر است. موتورهای بنزینی معمولی به ندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما موتورهای دیزلی معمولا دارای پنج تا هفت رینگ در هر پیستون می باشند.

رینگ پیستون دو نوع کلی دارد ، رینگ روغنی و رینگ تراکم. پیستون‌ها اغلب سه نوع رینگ دارند که رینگ ‌های تراکم پایین ، رینگ‌ های بالا هستند. این رینگ‌ ها باعث می ‌شوند که در محفظه احتراق ، فشار ناشی از احتراق و تراکم باقی بماند و از کمپرس رد کردن ، جلوگیری کند. رینگ روغنی رینگ پایینی است. این رینگ پیستون از جداره سیلندر روغن اضافی را پاک می‌ کند و آن را به کارتر باز می‌ گرداند. این رینگ ، روغن را روی جداره سیلندر فقط به اندازه‌ ای باقی می‌ گذارد که برای روغن کاری پیستون و رینگ لایه روغن تشکیل شود.

رینگ پیستون دارای قطری است که از قطر سیلندر اندکی بیشتر است ، در یک نقطه رینگ‌ های پیستون بریدگی دارند در نتیجه آن‌ها را برای نصب روی پیستون می ‌توان باز کرد و در هنگام قرار دادن پیستون در سیلندر پس از آن ، می ‌توان آن‌ها را جمع کرد.

 

وظایف رینگ پیستون

چون نمی توان پیستون را طوری ساخت که خود به خود سیلندر را آب بندی کند بنابراین در ناحیه بالایی پیستون شیارهای رینگ نشین تعبیه می کنند.

وظایف اصلی رینگ پیستون در یک مینی لودر بابکت چیست؟

  • کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر تا حداقل ممکن
  • جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد
  • کنترل روغن و روغن کاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون
  • آب بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون
  • جمع آوری و پاک کردن روغن از جداره سیلندر و جلوگیری از ورود آن به محفظه احتراق
  • انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد.

 

رینگ پیستون

انواع رینگ پیستون

رینگ‌های متراکم

این رینگ‌ها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز در زمان قدرت جلوگیری می ‌کند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس ، عمل پاک کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی سیلندر قرار داده شده است. رینگ‌های متراکم با انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را به وجود می ‌آورند.

 

رینگ ‌های روغن

یکی از انواع رینگ‌های شیاردار ، سوراخ‌ دار یا چاک‌دار می‌ باشند و معمولا در پایین‌ ترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار می ‌گیرند. کار رینگ‌های روغن این است که پخش روغن روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی روغن جلوگیری نمایند.

برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کننده‌های فنری در پشت رینگ‌های روغن استفاده می ‌شود. در بعضی از موتورهای رینگ‌های روغن ، هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ضمن هررینگ دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن می‌توان قطر رینگ‌ها را در موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن پیستون داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد.

 

 

رینگ پیستون

رینگ فشاری

رینگ فشاری بالاترین یا نزدیک ترین رینگ به گازهای احتراق است و در معرض بیشترین میزان خوردگی شیمیایی و همچنینی بالاترین دمای کار قرار دارد. رینگ فشاری ۷۰ درصد حرارت محفظه احتراق را از این قطعه به جداره سیلندر منتقل می کند.

رینگ این قطعه لبه اریب رینگی است که سطح مماس آن زاویه ای تقریبا ۱ درجه ای داشته باشد. این پخی باعث یک حرکت پاک کنندگی خفیف می شود که از نفوذ روغن اضافی به داخل محفظه احتراق جلوگیری می کند. رینگ پیستون لبه برجسته نیز رینگی است که سطح مماس آن دارای تحدب بوده و روانکاری بین رینگ پیستون و جداره سیلندر را یکنواخت تر انجام میدهد.

این همچنین به خاطر خاصیت گوه ای هندسه رینگ باعث می شود توزیع روغن در تمام کورس حرکت این قطعه به صورت بهینه صورت پذیرد. علاوه بر این سطح محدب لبه مماس رینگ از بروز ناپیوستگی در لایه روغن که ممکن است بر اثر فشارهای مازاد بر روی لبه رینگ و یا خمش بیش از اندازه این قطعه در حال کار صورت پذیرد جلوگیری می کند.

 

رینگ وایپر یا پاک کن

رینگ وایپر که گاه رینگ پاک کن ، رینگ ناپیر، یا رینگ فشاری زاپاس نیز نامیده می شود ، دومین رینگ بعد از تاج پیستون است. رینگ وایپر ضخامت یکنواختی از لایه روغن را برای روانکاری سطح مماس رینگ فشاری ایجاد می کند. زاویه این پخی به سمت مخزن روغن بوده و حین حرکت این قطعه به سمت میل لنگ عملکرد جاروبی از خود نشان می دهد. زاویه پخی تماسی برقرار می­کند که باعث هدایت روغن مازاد روی جداره سیلندر به سمت رینگ روغنی و از آنجا به سمت مخزن روغن می شود. نصب رینگ روغنی در جهت نادرست زاویه پخی  می تواند باعث بالا رفتن مصرف روغن شود. این وضعیت منجر به جریان روغن مازاد به سمت داخل محفظه احتراق میگردد.

 

رینگ روغنی

رینگ روغنی شامل دو نوار باریک بر روی سطح مماس است. سوراخ ها یا شکاف هایی در مرکز شعاعی رینگ قرر دارند که جریان آزادانه روغن به سمت مخزن روغن را ممکن می­سازند. رینگ های روغنی عموما یکپارچه بود و کلیه این بخش ها را در برمی گیرند.

برخی رینگ های روغنی یک تکه از یک فنر بازشو برای اعمال فشار اضافی بر روی رینگ این قطعه استفاده می کنند. این باعث افزایش واحد فشار (میزان نیروی اندازه گیری شده بر روی سطح مماس رینگ) اعمالی بر روی جداره سیلندر میگردد.در میان سه رینگ پیستون ، رینگ روغنی بالاترین فشار داخلی را دارا می باشند.

رینگ های روغنی در دو طرف فنر قرار می گیرند. فنر معمولا شامل چندین شکاف یا پنجره (مجرا) برای بازگشت روغن به شیار رینگ روغنی می باشند. رینگ روغنی از فشار داخلی رینگ پیستون و فنر و فشار واحد بالای تولید شده توسط سطح مماس کمی که شیارهای باریک ایجاد می کنند استفاده میکند.

رینگ پیستون در مینی لودر بابکت

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل در موتوریک مینی لودر بابکت است. بر اثر نیروهای حاصله از فرایند احتراق در داخل محفظه سیلندر ، حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد. پیستون در واقع قطعه متحرک محفظه احتراق میباشد. بخش ثابت محفظه احتراق سرسیلندر نام دارد. پیستون ها عموما از آلیاژ ریخته گری به نام آلومینیوم با خصوصیات هدایت الکتریکی عالی و وزن کم ساخته می شوند.

هدایت الکتریکی خاصیتی از ماده است که امکان انتقال حرارت را فراهم می کند. آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط می شود ،  به همین جهت باید رواداری کافی را برای حرکت آزادانه آن در داخل سیلندر پیش بینی نمود. رواداری ناکافی میتواند باعث قفل شدن پیستون در داخل سیلندر گردد. رواداری بیش از حد نیز میتواند باعث افت کمپرس و افزایش سر و صدای پیستون در مینی لودر بابکت گردد.

 

 اجزای پیستون عبارتند از:

  • تاج پیستون
  • گژن پین
  • سوراخ گژن پین
  • دامن
  • رینگ فشاری پیستون و شیار مربوطه
  • رینگ روغنی
  • تاج پیستون (سر پیستون)
  • سطح بالایی پیستون (بالاترین نقطه نسبت به سرسیلندر)

 

نحوه کارکرد اجزا

  • سطح بالایی پیستون که حین عملکرد موتور ، تحت نیروها و دماهای بسیار شدید قرار دارد.
  • سوراخ گژن پین سوراخی سراسری است که در دو طرف جانبی سر پیستون امتداد دارد و عمود بر جهت حرکت پیستون ایجاد شده و محل قرار گیری گژن پین است.
  • گژن پین شافتی تو خالی است که انتهای باریک دسته شاتون را به این قطعه متصل میسازد.
  • دامن پیستون نزدیک ترین قسمت آن به میل لنگ بوده که باعث می شود پیستون حین حرکت داخل محفظه سیلندر در مسیر صحیح حرکت کند. سطح مقطع بعضی دامن ها به گونه ای برش خورده است که علاوه بر کاهش جرم پیستون ، رواداری لازم را برای دوران اجرام خارج از مرکزی که بر روی میل لنگ قرار دارند فراهم کند.
  • شیار رینگ یک تورفتگی بر روی محیط بیرونی این قطعه است که برای قرارگیری رینگ تعبیه شده است.
  • لبه های رینگ دو سطح موازی شیار رینگ هستند که به عنوان سطوح آب بند رینگ فشاری (رینگ پیستون) عمل میکنند.
  • رینگ پیستون یک واشر قابل انبساط چاکدار است که برای ایجاد آب بند میان پیستون و جداره سیلندر به کار می رود. رینگ های پیستون عموما از جنش چدن میباشند. چدن قابلیت حفظ صلابت شکلی خود را تحت دما ، بار و سایر نیروهای دینامیکی دارا میی باشد. رینگ های پیستون محفظه احتراق را آب بند نموده و حرارت را از پیستون به جداره سیلندر منتقل می کنند ، و همچنین روغن را به کارتر باز می گردانند. اندازه و چینش رینگ پیستون به طراحی موتور و مواد به کار رفته در سیلندر بستگی دارد.

رینگ های پیستون به کار رفته در موتورهای کوچک مینی لودر معمولا شامل رینگ فشاری ، رینگ پاک کن (وایپر) و رینگ روغنی می شوند.

شکستن رینگ پیستون

شکستن رینگ پیستون از جمله شایع ترین علت بازکردن موتور مینی لودر و خرابی آن است. وقتی رینگ ها می شکنند ، نه تنها صدای موتور مینی لودر تغییر می کند ، بلکه قدرت موتور هم کاهش می شود و میزان کمپرس که در کارتل می آید افزلیش یافته و در نهایت باید سریعاً موتور باز شود ، چرا که در صورت کارکردن موتور، رینگ های شکسته شده می توانند به جداره سیلندر صدمه زده و وضعیت موتور و هزینه بازسازی آن را بالاتر ببرند.

در یافتن علت دقیق شکسته شدن رینگ پیستونها به این نتیجه رسیدیم که داغ کردن موتور می تواند عمده ترین دلیل آن باشد. رایج ترین علت شکستن رینگ پیستون این مساله است که پیستونها هنگامی که بالا و پائین می روند برای مدت طولانی بدون اینکه روانکاری کافی صورت بگیرد کار میکنند.

اگر روغن موتور در فواصل منظمی که توسط سازنده ارائه شده است در مینی لودر بابکت تعویض نگردد و چون باید فیلتر روغن هم به موقع تعویض شود اگر این فیلتر عوض نشود باعث افزایش ذرات معلق در روغن می شود و این روغن کثیف خاصیت روان کنندگی اش را از دست می دهد. فقدان روان کننده باعث افزایش اصطکاک در بخش های مختلف موتور می شود که در حال حرکت هستند ، به ویژه رینگ های پیستون که در داخل موتور قرار دارند و خیلی هم داغ هستند و این کمبود روان کننده بر روی آنها بیشتر اثر می گذارد.

علاوه بر اینکه کاهش روان کنندگی reduced lubricity ، باعث می شود که ذرات اکسید شده ( سوخته ) و ذرات زائد که معمولا توسط روغن شسته شده و درفیلتر مینی لودر گیر می افتد مقدارشان بالا می رود که وقتی روی هم جمع می شوند می توانند باعث صدمه دیدن رینگها شوند. کاهش جریان روغن می تواند در نهایت باعث مسدود شدن مجاری روغن شده و بازهم وضعیت روانکاری بدتر و بدتر شود تا عاقبت باعث شکستگی یک یا چند تا از رینگ پیستونها شود.

علل شکستن رینگ پیستون در مینی لودر بابکت

  • نرسیدن روغن ببه پیستونها
  • ریختن روغن نامناسب در موتور مینی لودر
  • داغ کردن بیش از اندازه موتور overheating of the engine
  • خرابی واشرسر سیلندر و وارد شدن آب به داخل روغن ، قاطی کردن آب و روغن
  • داغ کردن موتور بدلیل نبودن آب در موتور که به دلیل نشت دادن رادیاتور و یا گیرکردن ترموستات frozen thermostat
  • تعمیر یا سرویس غلط موتور توسط تعمیرکاران
  • نصب کردن غلط رینگ پیستونها

 

تماس با ما

ایران بابکت در حال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع رینگ پیستون مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

 

مینی لودرهای بابکت