نقش ضدیخ در مینی لودر بابکت چیست؟ | تعمیر و سرویس مینی لودر

ضدیخ در مینی لودر بابکت

فروشگاه آنلاین ایران بابکت ، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع  فیلترهای مینی لودربابکت ، انواع شیشه مینی لودر بابکت ، انواع رینگ مینی لودر بابکت و انواع روغن ها و ضدیخ های مورد استفاده در مینی لودر بابکت می باشد. ایران بابکت  بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسرکشور ارائه میدهد.

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی ضدیخ های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را بانحوه انتخاب صحیح و استفاده اصولی از ضدیخ ها به منظور افزایش طول عمر موتور و دستگاه بیشتر آشنا کنیم ، پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

ایران بابکت

ضدیخ چیست؟

مایع خنک ‌کننده موتور یا ضدیخ ، مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد. درگذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده میشد ، که البته استفاده از آب خالص مشکلاتی را به همراه داشت.

محدودیت فاصله بین نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتیگراد) تا نقطه جوش آن (100 درجه سانتیگراد) باعث میشد که آب به عنوان مایع خنک کننده ، کاربرد خود را در دماهای بسیار پایین یا دماهای بسیار زیاد از دست بدهد.از طرفی قطعات آلمینیومی بدنه موتور در شرایط کارکرد موتور، به اندازه ‌ای گرم می شود که مشکل خوردگی به وجود می آورد.

اما ضدیخ ها معمولا نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می کنند ، بلکه نقطه جوش آب را پایین آورده و نقطه انجماد آن را نیز کاهش میدهند ، همچنین این سیالات معمولا ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش می دهند. ضدیخ ها در آب محلول بوده و غیرقابل اشتعال هستند.

 

ضدیخ

تاریخچه

از سال ۱۹۲۶، در ضدیخ خودرو به صورت سنتی از بازدارنده‌های خوردگی مانند: اتیلن گلیکول و فن آوری اسید غیرآلی استفاده می ‌شود. در خودرو‌های آمریکایی به صورت سنتی از مواد ضد خوردگی مانند سیلیکات و فسفات استفاده می شود ، اما در ضد یخ خودرو‌ها و ماشین آلات اروپایی و ژاپنی به ترتیب فسفات و سیلیکات وجود ندارد. فناوری جدید بازدارنده خوردگی شامل فن آوری اسید آلی و فن آوری اسید آلی هیبرید است که هر دو در دهه ۱۹۹۰ به عنوان ضد یخ با طول عمر زیاد معرفی شدند.

ضدیخ با فن آوری اسید غیرآلی یا معدنی ، عمر طولانی تری دارد. اگرچه بعضی از ترکیبات فن آوری اسید آلی هیبرید ، ادعای سازگاری با ترکیبات خاص فناوری اسید آلی یا ترکیبات فناوری اسید غیرآلی را دارند ، اما ترکیب ضدیخ با پایه فناوری اسید آلی و ضدیخ با فناوری اسید غیرآلی سازگار نیست. امروزه از ضدیخ فناوری اسید آلی با فناوری اسید آلی هیبرید معمولا برای رادیاتور‌ها و قطعات آلومینیومی استفاده می ‌شوند.

 

 

وظایف ضدیخ در مینی لودر بابکت

  •  یکی از مهم‌ترین وظایف ضدیخ ، در یک مینی لودر بابکت ، جلوگیری از یخ ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات دستگاه ، یخ‌ زدگی آب دستگاه می‌ تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ ناپذیری شود که ، ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب ، مانع از این امر می‌ شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک‌ کننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره رادیاتورو در نتیجه ترکیدن یت سوراخ شدن رادیاتور می ‌شود.
  • تقریبا تمامی درایورهای مینی لودر بابکت بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند ، ولی تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم ، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رهگذر، مانع از جوش آوردن مینی لودر خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد کاملا ضروری است.
  • یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن مینی لودر می ‌شود ، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت‌ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کاهش رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را برطرف می ‌کند.
  • خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می ‌تواند هزینه ‌های بسیاری را بر مالکین دستگاه تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی ، یکی از مهم ‌ترین وظایف ضدیخ ها می باشد ، که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

زمان مناسب تعویض ضدیخ در مینی لودر بابکت

ضدیخ‌ ها از نظر کیفی در حالت کلی به دو دسته ، تقسیم‌ می ‌شوند:

  • ضدیخ‌ های با پایه معدنی
  • ضدیخ‌ های با پایه آلی

 ضدیخ‌ های پایه معدنی ، عمده ‌ترین نوع ضدیخ در بازارهستند و مناسب‌ ترین زمان تعویض آن‌ها دوره‌های سالیانه است. ضدیخ‌ های پایه آلی ، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آن‌ها بازه ای حدودا سه ساله است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به همدیگر به این سادگی امکانپذیر نیست توصیه می ‌شود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد. ضد یخ فقط درجه انجماد آب در سیستم خنک کننده را پایین نمی‌ آورد ، بلکه دمای نقطه جوش را نیز بالا برده و به جلوگیری از خوردگی اجزای موتور کمک می کند.

اتیلن گلیکول یا همان ضد یخ با افزایش ظرفیت گرمایی آب ، از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصل سرد و گرم سال جلوگیری می کند. از طرفی ، در این ماده ترکیباتی وجود دارند که مانع تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتورمینی لودر می شوند. باید به خاطر سپرد که وجود ضدیخ در در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد و استفاده از آن منحصر به فصل سرما نیست.

 

ضد یخ مناسب به توصیه سازنده چیست؟

با توجه به این که ضدیخ در انواع متفاوتی وجود دارد و به منظور اینکه برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید ، قبل از انجام این کار به این سوال پاسخ دهید ، که آیا مینی لودرشما دارای قطعات قدیمی مانند رادیاتور برنجی یا مسی است؟ اگر جواب مثبت است ، از ضدیخ با پایه معدنی استفاده کنید. چون ضدیخ با پایه آلی برای قطعات آلومینیومی طراحی شده است و بازدارنده‌های خوردگی حفاظت کافی در برابر قطعات مسی یا برنجی را تامین نمی ‌کنند.

دفترچه راهنمای مینی لودر را برای این که سازنده کدام نوع از ضد یخ را توصیه کرده ، بررسی کنید. مینی لودر های جدید معمولا از محصولاتی با پایه آلی استفاده می کنند. اگر مینی لودرخود را نزد مکانیک می برید تا مایع خنک کننده را با فرمولاسیون سنتی جایگزین کند ، اطمینان حاصل کنید که از چه ضد یخی در سیستم تان استفاده می کردید.

از چه ضد یخی برای مینی لودر بابکت استفاده کنیم؟

متاسفانه تشخیص نوع مایع خنک کننده که در سیستم وجود دارد همیشه آسان نیست. نمی‌توانید از روی رنگ مایع درباره کیفیت آن قضاوت کنید ، زیرا احتمال تغییر در رنگ با گذشت زمان وجود دارد. شرکت‌های سازنده درطول فرایند تولید ، به ضدیخ رنگ مخصوص اضافه می‌ کنند تا از مایعات مشابه مانند آب قابل تشخیص باشد.

ضد یخ بیشترماشین آلات آمریکای شمالی که عمری دو ساله دارند ، به رنگ سبز است. بعضی از سازندگان اروپایی نیز از ضدیخ با عمرطولانی به رنگ سبز استفاده می ‌کنند. مایع خنک کننده با عمر بالا که در دستگاه های جدید استفاده می شود ، به رنگ نارنجی است که آن را از ضدیخ معمولی متمایز میکند و اگر با انواع دیگری از ضدیخ ترکیب شود ، ممکن است رنگ آن بسته به نسبت ترکیب ، تغییر کند.

توجه داشته باشید که ترکیب مایع خنک کننده با عمر بالا و نوع معمولی ، مدت کارکرد آن را تا میزان نوع معمولی کاهش می دهد. ترکیب ضدیخ امروزی برای رادیاتورهایی ، از جنس آلومینیوم است که از سیلیکات به مقدار زیاد استفاده شده و برای موتور‌های چدنی با رادیاتور‌های برنجی و مسی مناسب نیست. سیلیکاتها ، یک پوشش حفاظتی روی آلومینیوم تشکیل می دهند تا از فلز در برابر پوسیدگی و خوردگی مراقبت شود. برای کاهش سردرگمی ، برخی از تولیدکنندگان ضدیخ ، نوع عمومی یا همگانی ضدیخ را تولید می کنند که با انواع ماشین آلات و دستگاه ها سازگار است.

 

ضدیخ

افزودن یا تعویض ضدیخ

بهترین توصیه در هنگام اضافه کردن یا تغییر مایع خنک کننده ، پیروی از دستورات شرکت سازنده است و این که ازهمان ضدیخی که در سیستم وجود داشته استفاده کنید. این اطلاعات معمولا در دفترچه راهنمای دستگاه قید شده یا ممکن است در کنار درپوش رادیاتور لحاظ شود. اگر چنین اطلاعاتی را در دست ندارید ، بهتر است از ضد یخ ‌های عمومی که با همه نوع کاربری سازگار است استفاده کنید.

 

نکاتی که باید درباره ضدیخ ها بدانید…

رنگ ضدیخ

ممکن است رنگ مایع خنک کننده بیانگر آن باشد که از ضدیخی غیر از مدل معمولی آن در مینی لودر خود استفاده کرده اید ، هرچند رنگ هرگز برای تعیین نوع ضدیخی که نیاز دارید ، ملاک نخواهد بود. هیچ قانون استانداردی برای سازندگان وجود ندارد که چه رنگ‌هایی را برای فرمولاسیون ضدیخ‌ ها استفاده کنند.

اگر ضدیخی بخرید که رنگش با آن چه قبلا داشته اید ، متفاوت است ، قبل از این که این دو را با هم ترکیب کنید ، به بررسی مجدد آن بپردازید ، اما باز هم تاکید می‌ کنیم که به تطبیق رنگ‌ها به عنوان معیار و ملاک قابل قبول تکیه نکنید.

 

ترکیب انواع ضدیخ

نباید ضدیخ با پایه آلی را با پایه معدنی ترکیب کرد ، این کار معمولا سبب می ‌شود تا مایع خنک کننده به دلیل واکنش شیمیایی به نوعی لجن تبدیل شود. در نظر داشته باشید که ترکیبات ضد یخ با پایه آلی هنوز یک فناوری رو به توسعه به حساب می‌ آیند. ترکیباتی نیز وجود دارند که ادعای انطباق با ضدیخ‌ هایی با پایه آلی و معدنی را به طور همزمان دارند ، اما شرط ایمن و جانب احتیاط این است که از همان فرمولاسیونی که قبلا در مینی لودر وجود داشته استفاده کنید.

 

هنگام ترکیب دو ضدیخ متفاوت چه کار کنیم؟

تا جایی که ممکن است ، سیستم خنک کننده را خالی کرده و سپس پر کنید. اگر فرمولاسیون این دو نوع ضدیخ متفاوت باشد و درون سیستم به گردش در بیایند ، سبب می شود تا خرده ریز و گل ولای ایجاد شود. اگر این اتفاق رخ داد ، دوباره سیستم را خالی کرده و آن را با مایع خنک کننده پر کنید ، دوباره آن را خالی کنید و این کار را تا زمانی تکرار کنید که ذرات ریز خارج شوند. در پایان ، مایع خنک کننده را با آنچه سازنده دستگاه توصیه کرده تعویض کنید.

افزایش تراکم ضدیخ در مایع خنک کننده ، ممکن است حفاظت از موتور در شرایط آب و هوایی بسیار سرد را تامین کند. حداکثر مقدار اتیلن گلیکول در ترکیب آب و ضد یخ ، ۷۰ درصد است ، چرا که بر خلاف تصور، اگر نسبت ضد یخ بیش از این رقم باشد ، میزان محافظت در هوای سرد کاهش می‌ یابد. توجه داشته باشید که با شروع فصل گرما ، نسبت ترکیب آب و ضد یخ در مایع خنک کننده باید به ترکیب ۵۰/۵۰ برسد.

 

بررسی وضعیت ضدیخ

خوردگی ، علت اصلی عملکرد پایین رادیاتور در خنک‌ کنندگی پیشرانه است و این امر معمولا به خاطر عدم نگهداری صحیح و تعمیر سیستم خنک کننده رخ می دهد. قدرت مواد ضد خوردگی موجود در ضدیخ به تدریج و طی زمان تحلیل می روند ، بنابراین مایع خنک کننده را به صورت دوره ‌های سالانه  و هر یک سال یک بارعوض کنید تا نیازی به تعمیرات و هزینه کردن‌ در این سیستم نداشته باشید.

ضدیخ ‌هایی که عمر بالایی دارند و از کیفیت بالاتری برخوردارند ، خطر خوب کار نکردن رادیاتور را کاهش داده و با استفاده از این مواد ، سیستم خنک کننده به تعمیر کمتری نیاز خواهد داشت. البته هنوز در بعضی از دستگاه ها ، ضدیخ با افزودنی ‌های معمولی در سیستم خنک کننده وجود دارد ، بنابراین هر وقت از بررسی و عوض کردن مایع خنک کننده معمولی چشم پوشی شود ، با گذر زمان خطر خوردگی شدت می گیرد.

بررسی میزان اسیدی و قلیایی بودن (pH) مایع خنک کننده به وسیله نوار تست مواد شیمیایی به تشخیص وضعیت و کیفیت مایع خنک کننده کمک می کند. قلیایی بودن ترکیب معمولی ضد یخ و آب بسته به مواد افزودنی ضد متفاوت است و ممکن است از ۸ تا ۱۴ باشد ، اما سطح متوسطی که استفاده می شود در حدود ۱۰/۵ است ، البته بعضی از مایعات خنک کننده با عمر درازمدت ، محافظت از خوردگی را با ۸/۳ pH هم تامین می کنند.

تماس با ما

ایران بابکت  درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع ضدیخ های مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

 

مینی لودرهای بابکت