پروانه رادیاتور چیست؟ و چه نقشی در مینی لودر بابکت دارد؟

پروانه رادیاتور مینی لودر بابکت

فروشگاه آنلاین ایران بابکت، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید وفروش انواع مینی لودر بابکت، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع رادیاتور مینی لودر بابکت، انواع رینگ مینی لودر بابکت، انواع پیستون مینی لودر بابکت و انواع پروانه رادیاتور مینی لودر بابکت می باشد.

ایران بابکت بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه میدهد. در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی پروانه رادیاتور مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را با ساختار پروانه رادیاتور مینی لودر بابکت و نحوه مراقبت و نگهداری از آن به منظور افزایش طول عمر موتور و دستگاه بیشتر آشنا کنیم.

پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

ایران بابکت

 

 

پروانه رادیاتور مینی لودر بابکت چیست؟

فن خنک کننده یا پروانه رادیاتور، دستگاهی است که می تواند با کشیدن هوا از طریق رادیاتور به تنظیم دمای موتور کمک کند. پروانه رادیاتور می تواند از گرمای بیش از حد موتور جلوگیری کند. همچنین دو نوع اصلی پروانه رادیاتور در مینی لودر بابکت وجود دارد: پروانه رادیاتور فلزی و  پروانه رادیاتور پلاستیکی. امروزه نوع پلاستیکی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پروانه رادیاتور

 

مزیت استفاده از پروانه های پلاستیکی در مینی لودر بابکت

 در نسل جدید مینی لودرهای بابکت عمدتا از پروانه های رادیاتور پلاستیکی استفاده می شود. دلیل استفاده از پروانه های  پلاستیکی، وزن سبک تر آن در مقایسه با پروانه های فلزی می باشد. پروانه های پلاستیکی به دلیل جنس پلاستیکی که دارند طول عمر بالاتری داشته و مانند پروانه های فلزی دچار زنگ زدگی نمی شوند.

پروانه های پلاستیکی دارای خاصیت آیرودینامیکی بهتری نسبت به پروانه های رادیاتور فلزی هستند. آیرودینامیک، بخشی از دینامیک گازها و در حالت کلی‌، دینامیک سیّالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک می‌ پردازد.

اگر مساله آیرودینامیکی مربوط به جریان هوا در اطراف یک جسم باشد به آن آیرودینامیک بیرونی و اگر مربوط به جریان هوا داخل یک محیط بسته باشد به آن آیرودینامیک درونی گفته می‌شود. مثال آیرودینامیک بیرونی، جریان هوا در اطراف یک هواپیما و مثال آیرودینامیک درونی، جریان هوا داخل یک موتور مینی لودر بابکت است.

پروانه رادیاتور

 

 

پروانه رادیاتور در مینی لودر بابکت چگونه کار می کند؟

پروانه رادیاتور در مینی لودر بابکت با کشیدن یا فشار هوا از طریق رادیاتور کار می کنند. در موتور مینی لودر در اثر عمل احتراق گرمای فوق‌العاده زیادی تولید و مقدار زیادی از آن به محیط داده می‌شود.

اما آب داخل رادیاتور توسط پمپی به نام واترپمپ در حال چرخیدن دور موتور است. گرمای موتور نیز به آب داده شده و آب گرم باید در نقطه گرمایش گرفته شود تا بتواند موتور مینی لودر را خنک کند. آب پس از چرخیدن به دور موتور وارد رادیاتور شده و آنجا خنک می‌شود.

برای این کار از یک پروانه استفاده شده که نقش آن به جریان انداختن هوا و عبور آن از رادیاتور است. در حقیقت این پروانه نقش یک دمنده را ایفا می کند.

 اما این پروانه چگونه می‌چرخد و آیا باید همیشه در حال چرخش باشد؟ در مینی لودرهای نسل گذشته، نیرو این پروانه از موتور دستگاه گرفته می ‌شد و همیشه در حال چرخش بود. به این صورت که پروانه توسط یک  تسمه از میل‌لنگ نیرو گرفته و با دور موتور، دور پروانه نیز تغییر می‌کرد اما این روش مشکلاتی  را به دنبال داشت.

مهم‌ترین مشکل آن گرفتن نیرو از میل ‌لنگ بود. عیب دیگر آن استهلاک بالای این روش بود، چرا که به دلیل مکانیکی بودن سیستم، می ‌تواند در بسیاری از مواقع، مثلا در شرایط آب و هوایی نامطلوب،  دچار اتلاف نیرو شده و  از کار بیافتد.

همچنین به علت کار دائم پروانه، سروصدای زیادی تولید می‌شد که باعث عدم بی‌صدایی دستگاه می‌ گردید. پس از مدتی کمپانی‌های سازنده به این نتیجه رسیدند که این سیستم مقرون به صرفه نیست و سیستم الکتریکی را جایگزین آن کردند. در سیستم الکتریکی نیروی لازم جهت چرخش پروانه از باتری گرفته می‌ شود.

این سیستم به این صورت است که نیروی  یک موتور الکتریکی به پروانه رادیاتور مینی لودر منتقل و نیروی برق باتری به موتور وصل می ‌شود. موتور سر پروانه را به چرخش درمی‌آورد، اما این سیستم برخلاف نوع قبلی همیشه کار نمی‌ کند و فقط زمانی که دمای آب بالا می ‌رود روشن می‌ شود و شروع به چرخش می ‌کند.

هنگامی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست و تحت فشارهای شدید قرار دارد، فن خنک کننده جریان هوای اضافی را فراهم می کند که می تواند مانع از گرمای بیش از حد موتور شود. برای این منظور، بیشتر فن های خنک کننده به گونه ای طراحی شده اند که فقط در صورت لزوم، هوا را فشار داده و یا بکشند.

پروانه رادیاتور

عوامل خرابی پروانه رادیاتور مینی لودر

اولین نشانه خراب شدن و کار نکردن پروانه رادیاتور ینی لودر بابکت این است که موتور گرم کرده و آمپر ما بالا رفته باشد اما فن روشن نشده باشد و شروع به خنک کردن رادیاتور نمی ‌کند. برای بررسی این ایراد به طور معمول کل سیستم خنک کننده باید بررسی شود. چون این ایراد می‌تواند مربوط به موتور فن یا رله فن با حتی سوکت‌های برق و شل شدن یا از جا در آمدن این سوکت‌ها باشد.

در مرحله بعد باید سنسور دمای آب تست شود چون اگر فن و رله فن سالم باشد باید از طرف ECU دستور داده شود تا شروع به کار کند و این دستور زمانی از طرف ECU صادر می‌ شود، که سنسور دما، حرارت آب و سیستم خنک کننده را به درستی به ECU گزارش کند و به ECU بفرستد تا برق به فن فرستاده شود و شروع به کار کند.

البته ایراد فن گاهی اوقات می ‌تواند مربوط به روشن و خاموش شدن های زود به زود و بدون جهت باشد به جای دیر روشن شدن، در این حالت اولین قسمت که احتمال ایراد دارد سنسور حرارت و دمای آب می‌باشد زیرا به احتمال قوی مقاومت داخل سنسور حرارت موتور معیوب شده و پیام اشتباهی به کامپیوتر می ‌فرستد.

گاهی پرتاپ سنگ و ضربه باعث شکسته شدن یکی از پره ها و کاهش بازدهی پروانه رادیاتور مینی لودر شود. استفاده از پروانه فابریک نیز یکی از نکات مهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته : نکته قابل ذکر در مورد پروانه رادیاتور در مینی لودر بابکت این است که پروانه رادیاتور سری S250 از نظر شکل ظاهری با تمام پروانه های مینی لودرهای موجود در بازار متفاوت است.

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع پروانه مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

ایران بابکت