دینام بابکت
فروشگاه آنلاین ایران بابکت، بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیرانواع باتری مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودر بابکت، انواع رینگ مینی لودر بابکت و انواع دینام بابکت می باشد. ایران بابکت بهترین کیفیت و خدمات را همراه با اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسرکشور ارائه می دهد.
دراین مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی دینام مورد استفاده در مینی لودر های بابکت به طور کامل بپردازیم و شما را با نحوه صحیح نگهداری و بررسی خرابی ها و رفع عیوب دینام در یک مینی لودر بابکت آشنا سازیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید.
نقش دینام در مینی لودر بابکت
دینام یا آلترناتور قطعه ای الکترومکانیکی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی در یک مینی لودر بابکت تبدیل می کند و با تولید برق سبب شارژ شدن باتری مینی لودر می گردد. دینام در حقیقت یک ماشین تولید کننده نیروی الکتریسته است که کاربردهای گوناگونی در صنعت دارد.
در تمامی دینام ها، عبور خطوط میدان مغناطیسی آهنربای دائمی یا الکتریکی از سیم پیچ ها باعث به حرکت درآمدن الکترون در سیم پیچ و تولید جریان الکتریسیه می شود. دینام علاوه بر شارژ باتری مینی لودر، وظیفه برق رسانی به سیستم مانیتورینگ و روشنایی مینی لودر را برعهده دارد.
اجزاء تشکیل دهنده دینام مینی لودر بابکت
1- استاتور
استاتور یا بالشتک یکی از قطعات اصلی دینام یا آلترناتور است که از هسته و سیم پیچ تشکیل شده است. هسته استاتور دارای چندین لایه می باشد که از حلقه های شیار دار نازک آهنی همراه با عایق مخصوص ساخته شده است. معمولا تعدادی از حلقه های آهنی مخصوص استاتور که دارای لایه بسیار نازکی از عایق مخصوص هستند به وسیله پرچ یا خار مخصوص روی هم سوار شده و هسته اصلی استاتور یا بالشتک دینام را تشکیل می دهند.
استاتور دینام دارای سیم پیچی است که از چندین دسته یا حلقه سیم پیچ تشکیل شده است و بین شیارهای مخصوص هسته استاتور قرار می گیرد. استاتور در محیط خارجی دینام قرار می گیرد و با چرخش روتور یا همان آرمیچر در مرکز استاتور، عبور خطوط مغناطیسی آرمیچر از بین سیم پیچ های استاتور باعث به حرکت در آمدن الکترون در سیم پیچ ها و اختلاف پتانسیل الکتریکی بین نقاط اتصال سیم پیچها که خروجی استاتور هستند می گردد.
برای شارژ باتری مینی لودر و مصرف مدارات الکتریکی و الکترونیکی مینی لودر، به جریان DC یا مستقیم با ولتاژ ثابت مورد نیاز است، به همین دلیل خروجی استاتور وارد بخش یکسو کننده و تثبیت کننده دینام می شود.
2- آرمیچر
آرمیچر یا روتور قطعه مغناطیسی مرکزی دینام است که از یک محور یا شفت اصلی فولادی و پوسته پنجه ای شکل آهنی ساخته شده است و در مرکز استاتور حول محور خود می چرخد. آرمیچر معمولا دارای یک دسته سیم پیچ است که بطور منظم به دور محور اصلی آرمیچر بر روی یک قالب نازک پلاستیکی یا کائوچویی پیچیده شده است. وظیفه آرمیچر تولید نیروی مغناطیسی دینام مینی لودر است.
نیروی مغناطیسی آرمیچر به وسیله حرکت جریان الکتریکی باتری مینی لودر در سیم پیچ آرمیچر تولید می شود، چرخش آرمیچر باعث عبور خطوط مغناطیسی آرمیچر در سیم پیچ های استاتور یا همان بالشتک دینام شده و جریان الکتریکی را در سیم پیچ های بالشتک به حرکت در می آورد. بنابراین می توان گفت توان الکتریکی تولید شده در استاتور تا حد زیادی به مقدار نیروی مغناطیسی آرمیچر وابسته است،
به همین خاطر یک رگلاتور الکتریکی که به آن آفتامات نیز می گویند، دائما جریان الکتریکی ورودی آرمیچر را کنترل می کند تا ولتاژ و جریان خروجی استاتور را در حد معینی نگاه دارد.
3- آفتامات
رگلاتور در دینام که در بین عموم به آفتامات معروف است نام یکی از قطعات مهم دینام بابکت است. وظیفه آفتامات در دینام کنترل جریان الکتریکی ورودی آرمیچر است. از آنجا که مقدار توان الکتریکی تولید شده در استاتور به نیروی مغناطیسی آرمیچر وابسته است، آفتامات با کنترل جریان ورودی آرمیچر به طور مستقیم بر توان خروجی دینام تاثیر می گذارد. به این ترتیب آفتامات دینام همواره بر توان الکتریکی خروجی دینام نظارت دارد.
رگلاتورهای دینام در گذشته از رله و مقاومت سیمی ساخته می شدند و به آنها آفتامات می گفتند، این نام همچنان امروزه برای رگلاتور دینام به کار می رود. امروزه برای ساخت رگلاتور یا همان آفتامات دینام از قطعات مختلف الکترونیکی استفاده میشود اما اغلب دارای مدار مقایسه کننده ترانزیستوری هستند که بسیار دقیق تر و کار آمد تر از سیستم رله ای قدیمی است.
4- دیود دینام
دیود دینام، یکی از قطعات مهم دینام مینی لودر می باشد. جریان الکتریکی تولید شده در استاتور دینام به صورت چندین فاز متناوب یا AC می باشد که به دلیل تغییر دور موتور، دارای فرکانسی متغییر است. جریان خروجی متناوب استاتور وارد دیود های دینام شده و به جریان DC تبدیل می شود. معمولا از چند پل دیودی برای یکسوکردن جریان استفاده می شود که تعداد دیودهای آن به تعداد خروجی های استاتور بستگی دارد.
دیودهای تشکیل دهنده واحد یکسوساز به دلیل عبور دادن جریان بالا حرارت زیادی تولید کرده و به همین خاطر بر روی صفحات خنک کننده آلومینیومی نصب می شوند که به آنها هیت سینک میگویند.
دینام بابکت
رایج ترین نوع دینام های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت، دینام های آمریکایی و چینی می باشد. توجه به این نکته مهم است که بدانید دینام بابکت ، روی دستگاه دیگر قابل استفاده نیست و دلیل آن وجود تسمه مشترک دینام با هر دستگاه می باشد. به طور معمول یک دینام مینی لودر در صورت خورابی باید تعویض شود چرا که هزینه تعمیرات آن بالاست.
اما به طور خاص، عمر یک دینام در مینی لودر، در صورت استفاده و نگهداری صحیح بین 5 تا 7 سال است. اصلی ترین موارد خرابی دینام بابکت عبارتند از: شارژ نکردن باتری و تولید صدای جیرجیر، که در ادامه مقاله به بررسی کامل این موارد خواهیم پرداخت.
خرابی های دینام مینی لودر بابکت
صدای جیرجیر تسمه، یکی از آزاردهنده ترین صداهایی است که میتواند از داخل کابین مینی لودر شنیده شود. این صدای جیرجیر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما عمده ترین آن صدای جیرجیر برای یک تسمه دینام خراب است.
تسمه دینام وظیفه انتقال نیروی حرکتی را دارد که در نهایت از طریق خود دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. معمولا صدای جیرجیر تسمه دینام چهار دلیل دارد، که عبارتند از خرابی خود تسمه، تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه و تراز نبودن فولیها و مشکلات بلبرینگ داخلی است.
خرابی خود تسمه
این موضوع را باید در نظر گرفت که عمر مفید یک تسمه دینام، حدود ۵ سال است و معمولا بعد از این زمان، تسمه دچار پوسیدگی یا تغییر فرم می شود. در این حالت تسمه باید تعویض شود. بهتر است تعویض تسمه دینام مینی لودر توسط سرویس کاران متخصص بابکت انجام شود.
در زمان تعویض تسمه باید به این موضوع دقت شود که تسمه از سمت درستی بر روی مدار چرخش قرار گیرد. همچنین از جنس تسمه ای که استفاده می کنید، اطمینان حاصل نمایید.
تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه
بر روی تسمه دینام مینی لودرمقداری آب اسپری کنید. اگر صدای جیرجیر تسمه از حد قبل بیشتر شد، به این معنا است که تسمه دینام یا خیلی سفت بسته شده است یا برعکس شل می باشد. در این حالت یا تسمه سفت کن زیر دینام خراب شده است یا خود تسمه دچار پوسیدگی و تغییر فرم شده است. اکثر اوقات تسمه سفت کن با کمی تمیزکاری درست می شود اما بهتر است برای اطمینان از سلامت کل مکانیزم، آن را تعویض کنید.
تعویض تسمه سفت کن زمانبر نیست و خیلی سریع انجام میشود؛ اما بهتر است توسط متخصص انجام شود تا میزان سفت بودن ساختار تسمه دور مدار به خوبی تنظیم شود. اگر هم خود تسمه دچار پوسیدگی یا تغییر فرم شده بود، همان طور که در بالا توضیح داده شد آن را با نمونه جدید تعویض کنید.
تراز نبودن فولی ها
تراز نبودن فولیها عمده ترین دلیل صدای جیرجیر تسمه دینام بابکت می باشد. در این حالت بهتر است فولی ها توسط متخصص از روی سیستم جدا شوند و بعد از تمیزکاری و روغنکاری مناسب، از اول بر روی مدار قرار بگیرند. در نظر بگیرید که اگر شیارهای فولی ها دچار تغییر فرم شده باشند، حتما آنها را با نمونه سالم و مناسب عوض کنید، زیرا ممکن است هم تسمه و جهت یاتاقان فولی را از حالت تراز خارج کند.
بلبرینگ داخلی
صدای جیرجیر یا جیغ متناوب که گاهی به گوش می رسد، اغلب بیانگر خرابی بلبرینگ داخلی دینام است. معمولاً صدا با سرعت دستگاه تغییر خواهد کرد، و ممکن است در سرعت های مختلف قطع و وصل شود. این صدا نباید نادیده گرفته شود زیرا که اگر بلبرینگ داخلی دینام شکسته یا خراب شود شود، ممکن است منجر به از کار افتادن دینام وبه تبع آن باتری مینی لودر شما شود.
خرابی مانیتورینگ یا کاهش روشنایی
از آن جایی که دینام نیازهای برقی مینی لودر را تأمین میکند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه های برقی هم خوب کار نمی کنند. در این صورت ممکن است چراغ های جلو و سایر چراغ های دستگاه، کم نور و یا به شدت پرنور بشوند. تجهیزات دیگر، مانند گرمکن ها و شیشه های برقی یا سیستم مانیتورینگ نیز ممکن است خوب کار نکنند. برداشت درست درایور از این علامت ها به چند عامل بستگی دارد.
اولین عامل این است که آیا دینام هنوز برق تولید میکند و برق تولیدی در محدوده تعیین شده قرار دارد یا نه؟ عامل دیگر این است که مینی لودر چگونه کار می کند؟ اگر با چنین مشکلاتی مواجه شدید، مطمئن باشید مشکل از دینام بابکت شماست. پس چهار مورد ذکر شده بالا را مورد بررسی قرار دهید.
شارژ نکردن باتری
در صورتی که اتصالات شل یا قطع شده باشند، باید همه موارد مربوط به دینام را چک کنید. ممکن است تسمه ها مشکلی نداشته باشند و هیچ مورد آشکار دیگری هم دیده نشود ولی باتری خوابیده باشد. در این صورت، دینام برق تولید می کند ولی برق تولید شده جایی نمی رود. جریان برقی که دینام تولید میکند توسط سیم هایی بلند و کوتاه منتقل میشود.
هر مشکلی در رابطه با سیم ها یا اتصالات پیش بیاید، میتواند جریان برق را کم یا به طور کلی قطع کند. در صورت وجود مشکل در سیم ها و اتصالات، گاهی اوقات چراغ ها پرنورتر می شوند چون دینام برق بیشتری تولید می کند تا بر مشکل غلبه کند. در این حالت، بوی سیم داغ شده هم استشمام می شود.
اگر نقص در اتصالات ادامه پیدا کند، و مقاومت بالا برود، حرارت تولید می شود، درست همانطور که المنت برقی یک بخاری با ایجاد مقاومت در برابر جریان برق، حرارت تولید می کند. مشکل دیگری که ممکن است به وجود بیاید، در مورد دیود یکسو کننده دینام است. دینام، طی سه مرحله، جریان برق متناوب راتولید میکند، ولی تجهیزات برقی مینی لودر با برق مستقیم (DC) کار می کنند.
کار دیوید یکسو کننده این است که برق AC را به برق DC تبدیل کند. اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند، برقی که دینام تولید می کند، نمیتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
تماس با ما
ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع دینام بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هر گونه سفارش و ارسال، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.
آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت
آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت
آدرس پیج اینستاگرام ایران بابکت