هر آنچه که لازم است درباره تایر و لاستیک بابکت بدانید.

تایر و لاستیک بابکت

 

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع تایر و لاستیک بابکت می باشد. ایران بابکت  بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه میدهد. در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی تایر و لاستیک بابکت مورد استفاده در مینی لودر های بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ابتدا ، این مقاله را با مروری بر ساختار و تاریخچه انواع لاستیک ها آغاز و در ادامه به مراحل تولید و بررسی نکاتی جهت نگهداری هرچه بهتر لاستیک ها خواهیم پرداخت. پس با ما تا انتها همراه باشید.

 

ایران بابکت

 

تایر و لاستیک بابکت چیست؟

تایر (Tyre) ، یا لاستیک خودرو عبارت است از بخشی از بدنه یک خودرو یا وسیله نقلیه دیگر که به ‌صورت حلقه بر دور چرخ خودرو قرار گرفته ‌است. تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده ‌اند. تایر، قطعه‌ ای لاستیکی است که بر روی چرخ وسیله نقلیه سوار می‌شود ، به‌ نحوی‌ که با سطح زمین همواره در تماس است و با کاهش شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار واردشده ، حرکت چرخ و جابجایی وسیله نقلیه را بسیار آسان می ‌کند. بیشتر تایرها با هوا پُر می‌شوند و از لاستیک یا پلاستیک‌های مصنوعی ، که رفتاری شبیه به لاستیک دارند ، ساخته می ‌شوند. لاستیک ها را معمولا با سیم یا نخ تقویت می‌ کنند.

 

لاستیک

 

تاریخچه تایر

در زمان های دور ، تایرهای فلزی گاری را گرم می‌کردند ، تا منبسط شوند و سپس آن‌ها را بر روی چرخ‌ های چوبی گاری نصب می‌ کردند. هنگامی‌ که چرخ در آب فرو می ‌رفت ، انقباض فلز برروی چرخ باعت می‌شد تا آن دو به یک‌دیگر متصل و محکم شوند. دراتومبیل‌های ابتدایی و دوچرخه‌ها ، از تایرهای لاستیکی تو پُر استفاده می ‌شد ، ولی رابرت تامسون در سال ۱۸۴۵ میلادی تایر بادی را اختراع کرد و جان بوید دانلوپ در سال ۱۸۸۸ این اختراع را تکمیل کرد.

 

ریشه‌یابی و تلفظ

تایر، از واژه فرانسوی “  tirer” به معنای کشیدن ، ریشه گرفته ‌است. این نامگذاری به این علت این است که در گذشته تایر به تسمه‌های آهنی و سیم‌های ضخیمی که به دور چرخ‌های کالسکه کشیده می‌شد ، گفته می شده است. درآهنگری به سبک فرانسوی ، کلمه تایر یا کشیدن برای ساخت میله آهنی مورد استفاده قرار میگرفته است.

همچنین این واژه به پروسه ساخت سایر فلزات نیز اطلاق می شده است. یکی از نخستین دفعاتی که نام تایر در زبان انگلیسی ذکر شد به سال ۱۸۵۳ برمی‌گردد. در آن زمان ، در مجله لندن ، مقاله ‌ای با عنوان « فواید استفاده از چرخ‌ های پهن » چاپ شدند. یک نمونه دیگراستفاده از واژه تایر در زبان انگلیسی ، می‌ توان به شماره ۱۵ مجله ” اسکاتس ” که توسط جیمز بوسول در سال ۱۷۵۳ نوشته شد اشاره کرد.

یکی دیگر از ریشه‌های کلمه تایر در لغت ‌نامه برخط ریشه ‌یابی آورده شده است. اساسا این واژه خلاصه شده واژه “ attire ” است که معنی لغوی آن لباس است. به عبارت دیگر، چرخی که تایر دارد ، چرخ ملبس (لباس پوشیده) است. روزنامه تایمز در انگلستان تا سال ۱۹۰۵ تایر را  tireهجی می ‌کرد. هرچند ، در انگلستان در قرن  ۱۹، هجی کردن به صورت tyre برای تایرهای بادی رواج یافت.

 

انواع تایر و لاستیک بابکت

    تایر بارمتعارف

نوعی تایر سواری با بیشینه فشار باد متعارف

    تایر کم ‌بار

نوعی تایر سواری که ظرفیت حمل بار آن کمتر از تایر بارمتعارف است.

    تایر پُربار

نوعی تایر سواری که بیشینه فشار باد آن می‌تواند بیش از تایرهای بارمتعارف باشد و به همین دلیل، ظرفیت حمل بار آن بیشتر است.

    تایر سواری

تایری ویژه خودرهای سواری با قطر رینگ کمتر از ۱۸ اینچ یا ۴۵/۷ سانتی‌متر

 

لاستیک

 

انواع تایرها از لحاظ ساختار

تایرها از لحاظ ساختار اساسا به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

  1. تایرهای بایاس
  2. تایرهای رادیال

 

 تایرهای بایاس

دراین دسته از تایرها امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می سازد و قرارگیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری می باشد . جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر به جز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمی شود.

 

تایرهای رادیال

در تایر رادیال امتداد نخ های لایه باخط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استراست. در تایرهای رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود. الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است.

درصورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت ) می نامند. تایرهای رادیال به دلیل مزایای ویژه ای که نسبت به تایر های بایاس دارند در سالهای اخیر به تدریج جایگزین نوع بایاس شده اند.

 

فرآیند تولید تایر و لاستیک بابکت

تایر یا لاستیک خودرو عبارت است از بخشی از بدنه یک خودرو یا وسیله نقلیه دیگر که به صورت حلقه بر دور چرخ خودرو واقع شده است. تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده ‌اند. تایرها آج ‌هایی روی خود دارند. آج ‌ها این امکان را می‌دهند که کشش بیشتری در سطح تایر به وجود بیاید و همچنین جلوی ساییدگی زود هنگام تایر را می ‌گیرند. تایر، نواری از لاستیک یا فلز است که دور چرخ را می گیرد تا آن را تقویت کند ، مانع لرزش آن شود و در چسبیدن چرخ به جاده کمک کند.

تولید تایر از پیچیدگی های خاصی بر خوردار است ، خط تولید تایر در سالن های بزرگی واقع شده که طول برخی از آنها به یک کیلومتر می رسد ، این صنعت جزء  صنایع بزرگ طبقه بندی می شود و سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد.

هرچند که تولید تایر بر اساس نوع و طبقه‌بندی آن ( تایرهای باری سبک و سنگین) و هم چنین نوع فناوری مورد استفاده ( بایاس و رادیال ) ، در مراحلی از تولید با هم تفاوت‌هایی دارند ، اما به صورت کلی می‌توان تولید آن را در چهار مرحله خلاصه کرد:

 

مرحله اول ، فرآیند اختلاط مواد و تهیه آمیزه لاستیکی

در این مرحله مواد اولیه در دستگاه مخلوط کن (بنبوری) مخلوط گردیده و انواع آمیزه های لاستیکی تولید می ‌شود. موادی که در تهیه آمیزه لاستیکی به کار می‌ روند عبارتند از : کائوچوها (طبیعی و مصنوعی ) ،  دوده‌ها ، روغن‌ها و مواد شیمیایی.

از آمیزه‌های لاستیکی در قسمت‌های مختلفه یک تایر استفاده می ‌شود و از آنجایی که هر قسمت از یک تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی می‌ باشد ، لذا ضرورت دارد که ترکیبات متفاوتی از آمیزه‌های لاستیکی تهیه گردد.

 

مرحله دوم ، فرآیند ساخت و آماده سازی اجزاء تایر

ساخت و آماده ‌سازی اجزای تشکیل دهنده تایر در بخش‌های متفاوتی انجام می ‌گیرد . ساخت ترد ، دیواره‌ها ، نوار‌های لاستیکی سرشانه و هامپ در بخش اکسترودر ، ساخت لایه‌ها در بخش ‌های کلندر و برش لایه و ساخت آستر داخلی در گام کلندر ، ساخت بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و ساخت بید یا طوقه در بخش بید سازی انجام می ‌گیرد.

 

  مرحله سوم ، فرآیند ساخت و مونتاژ تایر

برخلاف تایرهای سبک از جمله سواری بایاس که در یک مرحله ساخته می ‌شوند ، ساخت تایرهای رادیال سیمی سواری معمولا در دو مرحله انجام می‌ گیرد. در مرحله اول منجید تایر شامل لایه‌ها ، بید و دیواره‌ها آماده می ‌شود و سپس در مرحله دوم بلت سیمی و ترد به آن اضافه می‌گردد. در تایرهای سنگین بایاس و درتعدادی از کارخانجات تايرسازی ، تعدادی از لایه ها را روی ماشینی به نام بندسازی روی هم قرار داده و بعد از آماده کردن بندها ، آنها را به ماشین تایرسازی انتقال می‌دهند. با مونتاژ بندها روی هم و اضافه کردن بید و ترد در ماشین تایرسازی ، عملا تایرباری ساخته خواهد شد.

 

لاستیک

مرحله چهارم ، فرآیند پخت تایر

آخرین مرحله تولید تایر که تایر درآن شکل نهایی و خواص مکانیکی و دینامیکی خود را به دست می‌ آورد ، مرحله پخت یا ولکانیزاسیون می‌ باشد. در این مرحله ، تایر با استفاده از عوامل پخت که هنگام مخلوط کردن آمیزه‌های لاستیکی به آن افزوده شده است ، بعد از قرار گرفتن در پرس پخت ، شکل نهایی را به خود گرفته و با حرارت قالب و به دنبال ایجاد اتصالات عرضی در آمیزه‌های لاستیکی ، خاصیت الاستیک یا کشسانی  پیدا می‌ کند.

در پایان لاستیک های تولیدی مطابق استانداردهای خاص مورد تست قرار می گیرند که این تست ها به شرح زیرند:

  • تست دوام
  • تست ایکس ری (x-ray)
  • تست صدا و ارتعاش
  • تست کنترل فرمان
  • تست مصرف سوخت

 

لاستیک

 

انواع تکنولوژی روکش تایر و لاستیک بابکت

در صنعت  ساخت روکش تایر ، متناسب با میزان سرمایه گذاری ، فرهنگ مصرفی جامعه ، شرایط مصرف تایر، وضعیت جاده ها و نوع منجیدهای قابل روکش ، تکنیک های متفاوتی برای ساخت روکش تایرهای مستعمل به کار گرفته شده و به طور کلی دو تکنولوژی گرم و سرد در صنعت روکش ، شناخته شده اند.

در اینجا بد نیست با مراحل تولید روکش تایر نیز آشنا شویم ، تایرهای مستعمل در این خط تولید روکش گذاری مجدد می شوند ، در ادامه مقاله با این روش آشنا می شوید:

 

بازرسی منجید

اولین کاری که انجام می گیرد ، منجیدهای قابل روکش و غیر قابل روکش مطابق روش و دستورالعمل های تعیین شده جدا و از هم تفکیک می گردند.

بافینگ

در این مرحله ترد (Tread) سوخته از روی منجید ، تراش داده می شود تا سطح منجید آمادگی پذیرش ترد جدید را داشته باشد. با توجه به نحوه ترد گذاری ( سرد یا گرم ) نوع تراش منجیدها متفاوت می باشد.

باف دستی و تعمیرات تایر

در این واحد کلیه قسمت هایی که به صورت بریدگی و نخ زدگی پس از تراش روی منجید باقی مانده ، توسط ابزار مخصوص پاک سازی و در صورت لزوم در مناطقی که روی منجید دچار ضعف یا سوراخ شده ، کار تعمیراتی و مقاوم سازی به وسیله وصله انجام می گیرد.

 

سمنت زنی

دراین مرحله پس از اتمام کار تراش سطح منجید و پاک سازی آن ، جهت جلو گیری از اکسید شدن سطح منجید با یک لایه نازک که اصطلاحا به آن چسب می گوییم ، آغشته می شود . این کار توسط اسپری انجام می گردد.

پر کن

دراین واحد کلیه حفره های ایجاد شده روی سطح منجید که در واحد باف دستی ایجاد شده و کلیه نواحی نخ زده توسط مواد خاص (کوشین) پوشش داده شده و یک سطح تقریبا یکنواخت جهت ترد گذاری آماده می نماییم. در ضمن در این مرحله منجیدها مجددا توسط پرسنل با تجربه مورد بازرسی قرار گرفته تا قبل از ترد گذاری در صورت وجود مشکل تایر اصلاح گردد.

 

ساخت

از این مرحله به بعد پروسه ی کاری روکش گرم و سرد با یکدیگر متفاوت می باشد که  در ادامه توضیح داده می شود.

 

روکش گرم

در این واحد منجیدها روی رینگ و دستگاه اکسترودر قرار گرفته و پس از تیوپلس شدن به روش Orbe Tread سطح منجید بصورت اتوماتیک ترد گذاری می گردد. که برای ساخت هر سایز تایر برنامه مخصوص آن سایز استفاده میگردد.

 

روکش سرد

دراین واحد پس از تراش سطح منجید و مشخص شدن محیط منجید ، با توجه به درخواست واحد فروش ، ترد مورد نظر که قبلا پخت شده و به صورت رول آماده شده ، برش خورده و پشت آن کوشین کشیده می شود. پس از آماده شدن منجید برای ساخت ، روی دستگاه بیلدر گذاشته شده و ترد به صورت دستی توسط پرسنل مجرب به صورت یکنواخت روی آن کشیده می شود.

 

پخت روکش گرم

در این واحد تایرهایی که به روش گرم ساخته شده اند داخل پرس قرار گرفته و طی مدت زمان در نظر گرفته شده ، پخت می گردند. دراین مرحله نیز با توجه به سفارش واحد فروش ، در مورد طرح ترد ، قالب مورد نظر داخل پرس نصب می گردد.

 

پخت روکش سرد

دراین واحد تایرهایی که به روش سرد ساخته شده اند ، ابتدا تیوپ گذاری و سپس اینولپ گذاری می شوند. پس از آن با توجه به سایز تایر ، رینگ گذاری می گردند . پس از اتمام پروسه و تست عدم نشتی تیوپ و اینولپ ، تایرها داخل اتوکلاو قرار گرفته و عملیات پخت طی زمان مشخصی انجام می گیرد. لازم به ذکر است که در واحد روکش سرد طی هر سیکل ، تعداد ۲۲ تایر داخل اتوکلاو پخت می گردد.

 

بازرسی و کنترل نهایی

پس از اتمام کار پخت ، در هر دو واحد روکش گرم و سرد ، تایرهای تولید شده مجددا توسط واحد کنترل ، بازرسی شده و پس از تائید نهایی اقدام به تریم کاری و تحویل به انبار محصول می گردد.

 

آشنایی با مشخصات و اطلاعات روی تایر و لاستیک بابکت

هیچ گونه شکی وجود ندارد که یکی از شروط مهم یک خودرو مناسب ، انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبان ‌ها و جاده ‌های شهری متفاوت باشد. یقینا دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه می‌ شوند ، ولی احتمال زیاد ، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک ها سر در نمی ‌آورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های روی لاستیک می ‌پردازیم ، پس با ما همراه باشید.

 

اطلاعات و مشخصات تایر

اول از همه ، نام سازنده یا برند تایر معمولا بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که درست در وسط قرار دارد. درمرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک می‌کنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چون صلبیت نسبتا بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جاده‌های مختلف به خودرو می‌ دهد.

لاستیک های تیوب لس به ما می‌گوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمی ‌باشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعت‌های زیاد و عملکرد مناسب ‌تر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری می‌شود. بیشترین بارمجاز و بیشترین فشارلاستیک معمولا درلبه داخلی تایرها نوشته می‌ شود. ممکن است بر روی لاستیک خود ، DOT HWJM N5H8 ببینید ، که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساسا این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است. علاوه بر علامت‌ها و شماره‌ها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است مستقیما بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداری‌های ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد.

 

فروش تایر و لاستیک بابکت

ابعاد لاستیک

هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند: پهنا ، ارتفاع و سرعت دورانی می ‌باشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شماره‌ها مانند 295 بیانگر پهنای تایر بر حسب میلی‌ متر است. شماره دو رقمی بعدی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولا به صورت درصدی از پهنا نمایش می‌دهند ، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلی‌متر که برابر 118 میلی‌متر است.

حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده می‌شود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ می‌باشد.باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرف‌های دیگر هم ببینید که بیانگر بیشترین سرعت مجاز است. مانند: M-130km/h- N- 140 km/h – T-190km/h

 

 

خرید تایر و لاستیک بابکت

آج  لاستیک

تایرها آج ‌هایی بر روی خود دارند. هریک از بخش‌ های مجزای نقش رویه ، با شکل‌ های هندسی مختلف ، مانند دنده یا نوار، که با شیار از یکدیگر جدا شده ‌اند و درمجموع ، نقش رویه را تشکیل می‌دهند آج نامیده می ‌شوند. نوعی آج یا بخش مجزایی از نقش رویه به ‌شکل چند وجهی با مَقاطع مثلثی یا گرد یا چهارگوش آج‌ قطعه نامیده می ‌شود. آج ‌ها این امکان را می ‌دهند که کشش بیشتری در سطح تایر به‌ وجود بیاید و همچنین جلو ساییدگی زود هنگام تایر را می ‌گیرند.

نقش آج لاستیک خودرو در هوای بارانی مهم است ، چون باعث می ‌شود تا با جلو رفتن اتومبیل ، آب از زیر تایر کنار زده شود. آب از طریق چاک ‌های تایر به بیرون پاشیده می‌شود و تایر با جاده خشک در تماس قرار می‌ گیرد. طرح آج برای حرکت بر روی جاده  خشک چندان مهم نیست ، ولی تایرهای بی آج خطرناک ‌اند. بعضی خودروها تایرهای ضد پنچری دارند که با نوعی اسفنج پر شده ‌اند. هنگامی که این تایرها سوراخ شوند می‌ توان با سرعت کم به رانندگی ادامه داد.

 

تایر و لاستیک بابکت

انواع آج لاستیک

از بدو حضور خودروها در جهان ، چرخ‌ها و تایرها نقش بسیار مهمی‌ را در نحو حرکت خودروها و همچنین راحتی سرنشینان داشته است. لاستیک‌ها در طول زمان در انواع مختلفی‌ ساخته ‌شده ‌اند. بسته به نوع مصرف آن‌ها را در سایز‌های مختلف و مدل‌های متفاوت می ‌سازند. درلاستیک‌ها معمولا از آج استفاده می ‌شود که خود آج نیز انواع مختلفی دارد  که در ادامه مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

آج‌ ها معمولا به ۴ دسته تقسیم می ‌شوند:

 

آج متقارن (SYMMETRICAL)

همان‌ طور که از اسم این نوع لاستیک مشخص است ، آج ‌های این تایر به ‌صورت متقارن و یکسان هست و در بیشتر خودروها مشاهده می ‌شود ، علت آن‌هم عمر بیشتر لاستیک است. از دلایل افزایش عمر این لاستیک متقارن می‌توان به قابلیت جابجایی لاستیک‌ها در قسمت جلو و عقب خودرو اشاره کرد.

 

آج نامتقارن ( ASYMETRICAL)

این آج معمولا درماشین های اسپرت دیده می‌شود زیرا در شرایط مختلف جاده‌ای (خشک یا مرطوب) اصطکاک مناسبی با سطح زمین ایجاد می‌ کنند. با توجه به شکل این لاستیک ،شیارهای وسط برای شرایط جاده برفی و مرطوب مناسب است ، درحالی‌که شیارهای کناری لاستیک مناسب برای جاده‌های خشک است.

 

جهت‌دار (Directional)

این نوع آج لاستیک دارای شیارهای بزرگ و V شکل هستند ، که این آج بزرگ باعث کنترل بیشتر خودرو در هنگام افزایش سرعت و حتی جاده‌ های خیس می ‌شود. این نوع تایر فقط در یک‌ جهت حرکت می‌کند که روی آن با فلش علامت زده ‌شده است. لازم به ذکر است درصورتی‌ که از این لاستیک جهت‌ دار استفاده می‌ کنید ، نیاز به دو نوع رینگ در قسمت جلو و عقب خودرو دارید.

 

آج جهت‌دار/ نامتقارن (DIRECTIONAL/ASYMMETRICAL)

این تایر ترکیبی از لاستیک نامتقارن و جهت ‌دار است و ویژگی ‌های این دو لاستیک را همز‌مان دارد. این لاستیک بیشتر مناسب برای کنار زدن آب در سطح جاده خیس و کنترل مناسب خودرو در پیچ‌ ها در جاده‌های خشک است. استفاده از این لاستیک با رینگ‌ های مختلف در قسمت عقب و جلویی خودرو توصیه نمی ‌شود.

تایر و لاستیک بابکت

 نقش آج تایر و لاستیک بابکت

اصلی ترین و مهمترین نقش طرح گل لاستیک یا همان آج لاستیک را می توان در ترمزگیری و چسبندگی خلاصه کرد. طرح گل استاندارد ، یک رانندگی ایمن و با ثبات را برای راننده فراهم می آورد. همچنین فرمان پذیری خودرو نیز ارتباط مستقیمی با لاستیک های خودرو به ویژه طرح لاستیک آن دارد.

برای درک بهتر این مسئله لاستیک های پرعمق و کم عمق را با هم مقایسه میکنیم. لاستیک هایی که شیارهای آنها از میزان استاندارد بیشتر باشند ، انرژی بیشتری لازم دارند تا با سطح جاده تماس برقرار کنند. بنابراین زودتر از بین می رود. برعکس ، هر چه عمق آج لاستیک کمتر باشد ، لاستیک قدرت خود را در پراکندن برف و باران از دست می دهد. در نتیجه رانندگی را در این شرایط آب و هوایی خطرناک می کند و لاستیک روی جاده میلغزد. طبق استانداردهای تایر ، عمق آج نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشد. همچنین هر چه گل لاستیک به اصطلاح  ریزتر باشد ، صدای ایجاد شده از لاستیک کمتر می باشد.

 

چگونه بدانیم که عمق آج لاستیک ما استاندارد هست یا خیر؟

یک سکه 100 تومانی زرد رنگ طرح جدید را به طوری که عدد 1000 به سمت شما باشد ، در لابلای آج لاستیک فرو کنید. اگر قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا 1390 مشخص شد ، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است. اگر عبارت ” ریال ” به طور کامل مشخص باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید. اگر قسمتی از آج لاستیک ، حتی قسمت کوچکی از عبارت “ریال” را نیز پوشانده باشد هنوز زمان تعویض لاستیک فرا نرسیده است.

لاستیک

ساییدگی نامتوازن تایرها

به مرور زمان تمامی لاستیک‌ها تحلیل رفته و نیاز به تعویض شدن دارند. اما در حالی که این امر برای تمامی خودروها به وقوع می‌ پیوندد ، راه‌هایی وجود دارد تا راننده‌ها عمر لاستیک‌های خودروی خود را افزایش دهند.

خطوط تحلیل رفته و ساییده شدن روی لاستیک‌ها می‌تواند اطلاعات زیادی از نحوه حرکت خودرو و ساییدگی نامتوازن تایرها در طول مدت استفاده و نیاز به تنظیمات به خصوص بدهد. شناسایی و بررسی آج لاستیک می‌تواند به شما کمک کرده و باعث شود تعمیرکار تغییرات و تعمیرات مناسبی را انجام دهد.

چگونگی ساییده شدن تایر و لاستیک بابکت

هنگامی که خودروی جدید یا گواهی شده از طرف نمایندگی را خریداری می‌کنید باید دارای ۴ لاستیک متناسب و یکسان باشد که فشار هوای درستی درون آن‌ها بر حسب psi یا پوند بر اینچ مربع باشد. به مرور زمان فشار موتور و حرکت خودرو باعث تحلیل رفتن لاستیک‌ها و نیاز به تعویض آن‌ها می‌شود. وقتی یکی از لاستیک‌ها نیاز به تعویض پیدا می ‌کند این امکان وجود دارد که تمامی لاستیک‌ها این نیاز را داشته باشند. تعویض یکی از چرخ‌ها با برند یا سایز دیگر می‌تواند باعث از دست رفتن خودرو شود. یک تعمیر کارمی تواند شما را در چگونگی تعویض تایرها راهنمایی کند.

 

لاستیک

علل رایج تحلیل و ساییدگی تایر و لاستیک بابکت ها

  • تنظیم نبودن باد تایرها

فشار پیشنهادی و مناسب برای هر تایر در کنار آن و بر حسب psi درج شده‌است و نشانگر آن است که چه مقدار هوا باید داخل آن باشد. کم باد یا پرباد بودن تایرها می‌ تواند باعث نامتوازن  تحلیل رفتن تایرها شود. لاستیک پر باد معمولا از وسط‌ ، شروع به تحلیل رفتن و ساییده شدن می‌ کند و این امر در لاستیک‌ هایی که کم باد هستند از لبه‌های لاستیک اتفاق می ‌افتد. یک تعمیرکار می‌تواند به شما نشان دهد که مقدار فشار پیشنهادی در کدام قسمت لاستیک درج شده ‌است.

 

  • تراز نبودن خودرو

خودروهای جدید از طرف تولیدکننده‌ ها به صورت تراز ساخته می‌شوند تا به بازده ثابت و حفظ کارایی خودرو کمک کرده و عمر تایر و لاستیک بابکت را افزایش دهد. در خودرویی که از حالت بالانس خارج شده باشد لاستیک‌ها به ‌طور صاف و مستقیم قرار نمی ‌گیرند و خودرو برای حرکت در مسیر مستقیم کار سختی را انجام می‌ دهد. اگر خودروی شما به سمت راست یا چپ کشیده شود می‌ توانید از بالانس نبودن تایرها مطلع شوید. دراین حالت به هنگام رانندگی در مسیر مستقیم ، فرمان با زاویه قرار دارد و باعث تحلیل رفتن تایرها می ‌شود.

 

  • عدم جابه جایی چرخشی تایرها با یکدیگر

در خودروهایی که موتور در جلوی خودرو قرار دارد تایرهای جلویی نسبت به تایرهای عقب وزن بیشتری را تحمل می‌ کنند. علاوه بر این وزن آن‌ها وظیفه ترمز کردن و چرخیدن را نیز دارند. به همین دلیل جابه جایی لاستیک‌ها پیشنهاد شده ‌است. به این صورت که لاستیک‌ های جلو با عقب و راست با چپ تعویض می‌ شود. تایرهایی که تعویض نشدند با افزایش علائم ساییدگی و لاستیک‌های عقب با کاهش این علائم روبه رو می ‌شوند.

 

روند انجام این پروسه توسط تعمیرکار

یک تعمیرکار مجرب سیار به محل کار شما خواهد آمد تا دلیل تحلیل رفتن نامتوازن تایرهای خودروی شما را بررسی کند. سپس یک گزارش بررسی با جزییات را آماده می ‌کند که شامل دلیل بروز این مشکل و هزینه‌های برآورد شده برای تعمیرات آن است. یک تعمیرکار در ابتدا برای به دست آوردن اطلاعاتی از اینکه چه چیزی باعث بروز این مشکل شده‌است ، تایر و لاستیک بابکت و نحوه ساییده شدن آن را بررسی می‌ کند.

اگرمکانیک به کم یا پرباد بودن تایرها مشکوک شود ، از فشارسنج تایر برای تعیین دقیق فشار درون آن استفاده می‌ کند و عدد به دست آمده را با فشار پیشنهادی که روی تایر درج شده مقایسه می‌ کند. با توجه به اندازه‌گیری فشار ، تعمیرکار لاستیک را باد زده یا مقداری از هوای درون آن را خارج می‌ کند. ساییدگی در میانه لاستیک به معنی آن است که تعمیرکار مقداری از باد درون تایر را خارج می‌ کند. درحالی که ساییدگی در لبه‌های تایر به معنی آن است که تعمیرکار مقداری باد به آن اضافه می‌کند.

اگر تشخیص تعمیرکار بالانس نبودن خودرو باشد باید قطعاتی که مرتبط با سیستم تعلیق خودرو است را تنظیم کنند که ممکن است در اثر ضربه یا فشار از حالت بالانس خارج شده باشند. همچنین قطعات مرتبط با سیستم تعلیق خودرو به مرور زمان تحلیل رفته و خراب می ‌شوند که باعث خارج شدن خودرو از حالت بالانس می ‌شود.

در طول عملیات مرتبط با تراز کردن خودرو تعمیرکار سایر قطعات را نیز چک می‌کند تا در صورت لزوم تعویض شوند. تعمیرکار تمامی قسمت‌ها را تنظیم می ‌کند و به همین دلیل خودرو بعد از آن در مسیر مستقیم حرکت خواهد کرد. اگر ساییدگی‌های روی تایر بیشتر در لاستیک‌های جلو مشخص باشد ، تایرها باید با یکدیگر جایگزین شوند.

تعمیرکار تمامی تایر و لاستیک بابکت را باز کرده یا هم جایگزین می ‌کند.در تمامی سرویس‌های تعمیراتی تعمیرکار ، آج موجود روی تایر و لاستیک بابکت را نیز چک می ‌کند تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. تایرهای با آج خورده شده از کارایی کمتری نسبت به تایرهای جدید برخوردار هستند. وقتی لاستیک ‌ها را تعویض می‌ کنید استفاده از یک مارک و یک سایز از اهمیت برخوردار است.

تایر و لاستیک مینی لودر بابکت

 

 اهمیت سرویس تایر و لاستیک بابکت

با وخیم شدن ساییدگی و تحلیل رفتن تایرها ، آن‌ها توانایی چسبندگی خود به سطح جاده را از دست داده و نیاز به تعویض پیدا می ‌کنند. اگر شما متوجه تحلیل رفتن نامتوازن تایرهای خودرو شوید ، به خصوص در مواقعی که خودرو از حالت بالانس در می‌آید باید از یک تعمیرکار برای چک کردن خودرو استفاده کنید. توجه کردن به علائمی نظیر به چپ و راست گشیده شدن خودرو می‌تواند به مانند یک نشانگر باشد که خودرو به تراز شدن نیاز دارد. بررسی و اصلاح دلایل ساییدگی تایرها می‌تواند به شما در ذخیره پول و زمان کمک کند.

 

 

لاستیک

  

تعویض تایر و لاستیک بابکت

اگر قطر عاج تایر کمتر از ۱٫۱۶th از یک اینچ (یا کمتر از مقدار پیشنهادی کارخانه) باشد تایرها تحلیل رفته و کهنه شده ‌اند. تعویض تایر و لاستیک بابکت فرسوده با یکدیگر برای استفاده بیشتر از آن‌ها نیست ، چرا که هدف از این کار افزایش عمر هر لاستیک می ‌باشد و اگر نیاز به این مورد نباشد مکانیک این تعویض را انجام نداده و هزینه آن برای شما محسوب نمی‌ شود. این نوع چرخش و تعویض لاستیک‌ها در تمامی خودروها قابل انجام دادن نمی‌ باشد.

 

مراحل تعویض لاستیک‌ ها

  • کهنگی و آسیب دیدگی لاستیک‌ ها مورد بررسی قرار می ‌گیرد
  • آج‌ های تایرها چک می‌ شوند
  • لاستیک‌ها را باز کرده و تعویض می کنند

 

لاستیک

 

نشانه های زمان تعویض تایر و لاستیک بابکت

تایر و لاستیک بابکت به مرور زمان فرسوده شده و ادامه استفاده از آنها باعث می ‌شود خودرو نتواند ما را سرموقع به مقصد برساند. با بررسی ظاهری تایر و لاستیک بابکت فرسوده علامت‌های هشداری به چشم می‌خورند که زمان تعویض تایر و لاستیک بابکت را به ما گوشزد می‌ کنند. درادامه به بررسی نشانه های زمان تعویض لاستیک  خواهیم پرداخت:

 

  1. عمق آج لاستیک‌ ها

آج لاستیک‌ های خودرو هرگز نباید کوتاه تر از ۶/۱ میلی‌متر باشد. اگر منطقه محل زندگی شما دارای جاده‌هایی صاف و اکثرا بارانی و برفی است ، بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیرید. می‌ توانید از ابزارهای مخصوصی که برای اندازه‌گیری عمق آج استفاده می‌ شوند بهره ببرید. اما یک روش قدیمی‌هم برای اندازه‌گیری عمق لاستیک بدون خرج حتی یک ریال هم وجود دارد. دراین روش باید از یک سکه (پول خرد) استفاده کنید و آن را لابه لای آج لاستیک (شیار) فرو کنید. به راحتی می‌ توانید با اندازه گیری میزان فرورفتن سکه داخل شیار، تخمین بزنید آیا به لاستیک جدید نیاز دارید یا خیر.

 

  1. نوار شاخص فرسودگی آج‌ ها

در لاستیک‌ های امروزی قابلیت جدیدی اضافه شده که در لاستیک‌ های قدیمی‌ شاهد آن نبودیم. نوار شاخصی روی این لاستیک‌ها وجود دارد که وقتی لاستیک نو باشد ، نامرئی هستند یا به سختی می‌توان آنها را دید ، اما به مرور زمان ، با فرسوده شدن لاستیک ، قابل مشاهده خواهند شد. این نوارها به صورت لاستیک‌هایی صاف که عمود بر جهت آج‌ها هستند ، مشاهده می ‌شوند. این علائم به خصوص وقتی لاستیک خودرو خیس و تمیز باشد یا از گودالی پر از آب بیرون بیایید به خوبی مشخص است. اگر بیش از یک یا دو عدد از اینها را روی لاستیک دیدید ، مطمئن باشید زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

 

 

  1. وجود شکاف یا بریدگی‌ در کنار لاستیک

همه مشکلات لاستیک به آج خودرو مربوط نمی ‌شود. بلکه ممکن است مشکلاتی در کناره لاستیک هم وجود داشته باشد. کافی است نگاهی به کناره ‌های لاستیک بیندازید و از نبود مشکلات احتمالی مطمئن شوید. در این معاینه به دنبال شکاف یا بریدگی در قسمت کناری لاستیک باشید. شیارهایی که قابل دیدن با چشم غیرمسلح هستند خطرناکند. این علائم نشان ‌دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما به زودی پنچر شده یا بدتر از آن ممکن است لاستیک خودروی شما بترکد. بنابراین اگر مشکل لاستیک شما در قسمت کناری جدی است ، لاستیک خودرو را تعویض کنید.

 

  1. ایجاد برآمدگی در سطح لاستیک

گاهی اوقات سطح بیرونی لاستیک به مرور زمان ضعیف می‌ شود. نتیجه آن ، بالا آمدن لاستیک به گونه ‌ای متمایز از سطح صاف لاستیک خواهد بود. ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می ‌تواند به ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودرو منجر شود.

 

  1. لرزش‌های زیاد

لرزش خودرو هنگام رانندگی ، تاحدودی غیر قابل اجتناب است ، به خصوص اگر روی جاده‌ هایی با آسفالت بد رانندگی کنید. اما بعد از چند وقت که با خودرویتان رانندگی کنید ،می‌توانید میزان طبیعی لرزش را تشخیص دهید. در صورتی که لرزش خودرو زیاد است ، عوامل زیادی می ‌توانند علت آن باشند. یکی از این عوامل می ‌تواند بالانس نبودن لاستیک ‌ها باشد یا این که مشکلی درکمک فنر خودرو شما وجود داشته باشد. اما این لرزش می‌تواند در نتیجه وجود مشکلی در داخل لاستیک شما هم باشد. این مشکل که در لاستیک‌های امروزی به ندرت به چشم می‌خورد از کیفیت پایین ساخت لاستیک مورد استفاده قرار گرفته ناشی می ‌شود. اگر از سلامت کمک ‌فنر خودرو خود مطمئن هستید و تمام تایر و لاستیک بابکت را با دقت کافی بالانس کرده‌اید و باز هم این مشکل وجود دارد ، لاستیک مشکل ‌دار را تعویض کنید.

 

 

آنچه در نگهداری از تایر و لاستیک بابکت باید بدانید

یکی از عوامل مهم در نگهداری لاستیک تنظیم باد است. به طور متوسط ۷۵ درصد از رانندگان ، ماشین‌ های خود را ماهی یکبار شست‌وشو می‌کنند ، در حالی که فقط یک نفر از هر هفت نفر باد ماشین خود را در ماه تنظیم می ‌کند. به طور کلی باید باد لاستیک‌های ماشین ماهانه چک شود ، زیرا این امر باعث افزایش طول عمر و کارکرد لاستیک می‌شود.

از دیگر عوامل مهمی که در نگهداری تایر ماشین باید توجه داشت جابه جایی چهار چرخ ماشین یا همان عقب و جلو کردن آنهاست. این کار باعث می‌شود عمر سایشی تایرها افزایش یابد. زیرا لاستیک‌های جلو و عقب بار متفاوتی را تحمل می‌کنند و قابلیت ترمزگیری روی یکی از چرخ‌های جلو و عقب برحسب نوع ماشین اعمال می‌شود. به طور متوسط حدود ۴۰ درصد از رانندگان در مسافت‌های معین لاستیک‌های خود را جابه جا نمی‌ کنند که باعث کاهش عمر لاستیک و افزایش احتمال خرابی لاستیک می ‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است هر ۱۲هزار تا ۱۵ هزار کیلومتر لاستیک‌های عقب و جلو جابه جا شوند.

 

تایر و لاستیک بابکت

 

برند اوزکا لاستیک ( تایر و لاستیک بابکت )

اوزکا لاستیک ، یک برند ترکیه ای تولید کننده لاستیک است که  در سال 2004 ، تاسیس و شروع به فعالیت نمود. ÖZKA، به تولید لاستیک های انواع کامیون های سبک ،  ون ، تریلر، تراکتور، مینی لودر و انواع  تجهیزات ساخت و ساز می پردازد. اوزکا  یکی از بزرگترین تولید کننده های لاستیک مینی لودر در خاورمیانه است. اوزکا ، صادرات لاستیک  را به تمام جهان ، از جمله اروپا و خاورمیانه  به طور عمده مدیریت می کند.

ÖZKA ، در مدت زمان کوتاهی پس از تاسیس ، تبدیل به برندی قابل اعتماد و با دوام شده که رضایت حداکثری مشتریان را به دنبال دارد. محصولات تولید شده توسط اوزکا ، مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی ( TSE، ETRTO ، ECE) می باشد.

ÖZKA، با تصویب قانون مدیریت کیفیت جامع ، سیستم های مدیریت ایزو 9001 ،  ایزو 1401، اوهاس 1801 و ایزو 27001 را اجرا می کند. بنابراین کیفیت و ایمنی محصول را در تمامی فرآیندهای آن ، از کنترل ورود مواد اولیه تا فرآیند ساخت تضمین می کند.

 

 

مینی لودرهای بابکت

تماس با ما

ایران بابکت  درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع تایر و لاستیک بابکت با ارائه بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. ایران بابکت آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@