انواع روغن های مینی لودر بابکت و کاربرد آنها را بهتر بشناسید.

انواع روغن های مینی لودر بابکت

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر و بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع فیلتر مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودر بابکت ، انواع رادیاتور مینی لودربابکت و انواع روغن های مینی لودر بابکت می باشد. ایران بابکت ، بهترین کیفیت و خدمات را همراه با اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام مشتریان ، در سراسر کشور ارائه می دهد.

دراین مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی انواع روغن های مینی لودر و نقش آنها در یک مینی لودر بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ،  ابتدا این مقاله را با مروری بر ساختار و نحوه تشکیل روغن های مینی لودر در پالایشگاه آغاز و در ادامه به بررسی جامع تر انواع روغن های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت ، ویژگی ها و شرایط تعویض آنها خواهیم پرداخت ، پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

ایران بابکت
 

روش تولید روغن

تولید روغن های مورد استفاده در ماشین آلات ، به طور کلی به دو روش صورت می پذیرد:

  • تقطیر در فشار اتمسفریک
  • تقطیر در خلأ

یکی از محصولات تقطیر در خلأ ، برش روغنی است که به عنوان ماده اولیه واحدهای روغن‌سازی وارد پالایشگاه می‌ شود. این برش روغنی ، تحت یک سری عملیات پالایش ، به روغن پایه تبدیل می‌گردد.

 

تهیه برش روغنی در پالایشگاه

در پالایشگاه‌های تولیدکننده روغن موتور، برش روغنی ، به عنوان ماده اولیه واحد روغن‌سازی به واحد استخراج فرستاده می ‌شود ، که در آنجا مواد آروماتیک و نیز موادی که حاوی ترکیبات حلقوی غیر اشباع است ، از آن زدوده و صاف می ‌شود. ماده حاصل از این فرآیند که حاوی روغن می‌باشد ، به واحد موم ‌گیری با تولوئن و متیل اتیل کتون فرستاده می‌ شود ، تا انواع پارافین و واکس (موم) آن جداسازی گردد. روغن موم ‌گیری شده به واحد تصفیه نهایی توسط هیدروژن ارسال می ‌گردد تا روغن پایه نهایی حاصل شود.

 

روغن های مینی لودر

 

گرانروی یا Viscosity

بالابودن شاخص گرانروی یا Viscosity روغن ، یک مزیت برای روغن به حساب می‌آید ، چرا که ، هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. ویسکوزیته یا گرانروی ، یک مشخصه فیزیکی سیالات است ، که به مقاومت آنها در برابر جریان یافتن بستگی دارد . به طور مثال آب دارای ویسکوزیته پایین و عسل دارای ویسکوزیته بالایی است ، ویسکوزیته مایعات تابعی است از دما ، به این معنی که با افزایش دما ویسکوزیته کاهش و با کاهش دما ویسکوزیته افزایش می یابد.  ویسکوزیته در مورد روغن به طور عامیانه ، با نام وزن نیز شناخته می شود.

 

روغن های مینی لودر

انواع روغن های مینی لودر بابکت

به طور کلی  روغن های مینی لودر بابکت به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. روغن موتور
  2. روغن هیدرولیک
  3. روغن واسکازین

روغن موتور ، روغن مورد استفاده در موتورهای انواع مینی لودر بابکت می باشد ، که نوع روغن مورد استفاده ، به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی منطقه مورد استفاده مینی لودر بستگی دارد. اما نوع روغن های هیدرولیک مورداستفاده درمینی لودرها ، ثابت بوده و شرایط آب وهوایی و اقلیمی تاثیری در نوع آن ندارد.

در نهایت روغن های واسکازین که در مدل های دراج 781 و 761 داخل هیدروها استفاده می شود و دارای ویسکوزیته بالایی است ، این روغن ها در مدار هیدرولیکی قرار نمی گیرد. درادامه به بررسی جزئیات این روغن ها و شرایط و نحوه تعویض آنها خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید.

 

 

روغن های مینی لودر
 

انواع روغن موتور

در حال حاضر روغن موتور به ۳ نوع کلی تقسيم می شوند :

  • مينرال ( ارگانيک )
  • سنتتيک
  • نيمه سنتتيک (Premium )

 

روغن موتورهای مينرال

روغنی است که بر پايه نفت خام ساخته می شود و همان روغنی است که مدت هاست در انواع خودروها و ماشین آلات به کار برده می شود و همه ما با آن آشنايی داريم .

 

 روغن موتورهای سنتتيک

روغنی است که از ترکيبات شيميايی يا پوليمراسيون توليد می شود و نه با تصفيه نفت خام.  اين نوع روغن ، اولين بار برای موتورهای جت به کار گرفته شد که  به دليل مزايايی که اين نوع روغن نسبت به نوع مينرال دارا می باشد ، در ساليان اخير مصرف آن در ماشین آلاتی نظیر مینی لودرهای بابکت افزایش يافته است.

روغن های سنتتيک انواعی مختلف با مواد تشکيل دهنده متفاوت دارند ، که اين امر آنها را از لحاظ کيفيت و نوع مصرف با يکديگر متمايز می سازد. از بين صدها نوع روغن سنتتيک با فرمولاسيون های مختلف که هر يک محاسن و معايبی را نيز دارا هستند ، نوعی که بر پايه Polyalphaolefins يا به اختصار ( PAO ) ساخته می شود و مقادير کمی هم Ester در خود دارد ، دارای کارآيی و محبوبیت بيشتری است.

 

مزایای روغن های سنتتيک

  • کاهش مصرف روغن به دليل عمر بالاتر این روغن ها
  • غير خورنده و غير سمی بودن
  • تبخير شوندگی پايين
  • دمای سوختن بالا
  • مقاومت در برابر اکسيداسيون بالا
  • دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبیعی
  • کاهش مصرف سوخت تا ۲/۴ درصد در موتورهای دیزلی
  • نقطه روان شدن پايين

 

روغن های مینی لودر
روغن های مینی لودر

 روغن موتورهای نيمه سنتتيک

مخلوطی است از روغن سنتتيک و مينرال ، اين نوع روغن کيفيت روغن های سنتتيک را ندارد اما در شرايط سخت ، نظير دماهای بالا و يا بار زياد عملکرد بهتری نسبت به نوع مينرال دارد و بيشتر برای انتها و ماشین آلات و خودروهای با شاسی های بلند استفاده می شود.  قيمت این روغن موتورها نيز کمی بيشتر از مينرال ها می باشد.

 

روغن موتور مناسب کدام است؟

برای آگاهی از اينکه کداميک از روغن های فوق برای مینی لودر بابکت شما مناسب است ، بهترين منبع و مأخذ دفترچه راهنمای دستگاه يا برچسب های داخل محفظه موتور می باشد. استفاده از روغن مينرال يا نيمه سنتتيک برای موتوری که تنها استفاده از روغن سنتتيک در آن توصيه شده ، می تواند برای موتور خطر آفرين باشد ، اما در مقابل استفاده از روغن های سنتتيک يا نيمه سنتتيک برای موتورهايی که برای استفاده از نوع مينرال طراحی شده اند ، با تمهيدات خاصی ، از نظر توليد کنندگان روغن های سنتتيک بلا مانع است.

 

چند نکته مهم در مورد روغن موتور

  • روغن های نيمه سنتتيک ، همان گونه که ذکر شد مخلوطی هستند از روغن مينرال و سنتتيک و می توانند همان مشکلات روغن سنتتيک را برای موتورهای ساخته شده برای روغنهای مينرال پديد آورند.
  • در ماشین آلاتی که استفاده از روغن سنتتيک در آنها توصيه شده ، حتما از نوع مشخص شده استفاده نماييد.
  • در صورتی که به تعويض نوع روغن از مينرال به سنتتيک در دستگاه خود اصرار داريد ، نوعی که اکثر روغن های سنتتيک موجود در بازار را شامل می شود ، يعنی PAO را ، انتخاب نماييد ، چرا که بيش از ديگر انواع روغنهای سنتتيک به نوع مينرال شبيه است.

 

 

روغن هیدرولیک در مینی لودر بابکت

روغن هیدرولیک یکی دیگر از روغن های مینی لودر است که نقش روان کنندگی و واسطه انتقال قدرت را دارد. این روغن ، همانند روغن ترمز عمل کرده و به نوعی باعث روان تر شدن چرخش اهرم و انتقال قدرت به اهرم مینی لودر و سایر بخش های هیدرولیکی آن می گردد. روغن هیدرولیک در واقع نوعی سیال برای به انتقال قدرت و به حرکت در آوردن سایر قطعات می باشد. روغن های هیدرولیک در حالت کلی به دو دسته روغن هیدرولیک سنتتیک و روغن نفتی تقسیم بندی می شوند.

این روغن جهت انتقال قدرت از دو عامل فشار و جریان استفاده می نماید. روغن های هیدرولیک تنها در بحث حرکت دستگاه به کار نمی روند و کاربرد این روغن در صنایع مختلف بسیار زیاد است. اما در بحث خودروهای سنگین این روغن ها در جرثقیل ها ، لودرها ومینی لودرها که برای به حرکت در آمدن آن ها به قدرت فراوانی نیاز است به کار برده می شوند. به طور کلی در یک سیستم هیدرولیک ، مهمترین بخش ، بخش مربوط به روغن های هیدرولیک می باشد. بدون این روغن سیستم فلج شده و هیچ گونه کارایی نخواهد داشت.

عملکرد یک روغن هیدرولیک بسته به نوع استفاده از آن به موارد متفاوتی بستگی دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • گرانروی یا مقدار ویسکوزیته روغن
  • درجه حرارت عملکرد
  • نوع سیستم هیدرولیک
  • مقاومت لایه های روغن
  • حداکثر مقدار جذب کنندگی رطوبت
  • عدد ph و خاصیت اسیدی روغن
  • مقاومت در برابر اکسیده شدن
  • زمان تعویض روغن هیدرولیک

 

 

زمان تعویض روغن هیدرولیک

نکته ای که در تعویض روغن هیدرولیک مینی لودر همواره باید به یاد داشت این است که به دلیل تفاوت در میزان گرانروی و سایر مواد تشکیل دهنده روغن های مختلف ، هیچگاه نباید دو نوع روغن را با یکدیگر ترکیب نمایید. به این منظور توصیه می شود همواره از یک نوع محصول استفاده نمایید و یا روغن کهنه را به طور کامل تخلیه و سپس اقدام به ریختن روغن جدید نمایید. به طور کلی اگر هر کدام از موارد زیر را در روغن هیدرولیک دستگاه خود مشاهده نمودید ، زمان تعویض آن فرا رسیده است:

  • تیره شدن رنگ ظاهری روغن
  • استشمام بوی سوختگی از روغن
  • کف کردن روغن
  • افزایش مقدار گرانروی و سفت شدن روغن
  • مات شدن رنگ روغن
  • وجود آلودگی در اثر اکسیده شدن روغن
  • پایین آمدن سطح روغن هیدرولیک

 

روغن های مینی لودر

روغن واسکازین در مینی لودرهای بابکت

واسکازین یکی از انواع روغن های مینی لودر ، یک روغن روانسازی است که برای روان ‌کاری قطعات متحرک موجود در داخل یک  مینی لودر استفاده می‌ شود. این روانساز دارای گرانروی بالایی بوده و با فلزات موجود در ساختار هیدرولیکی دستگاه مانند فولاد و آلیاژهای مس سازگاری کافی دارد. این نوع روغن معمولا در مینی لودرهای دراج مورد استفاده قرار میگیرد. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می‌باشد که به نام به روغن شهاب نیز شناخته می‌شود. این روغن‌ها درگیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می ‌شوند و با روغن موتور فرق دارند.

اگرچه در مینی لودرها چیزی تحت عنوان گیربکس و دیفرانسیل به معنایی که در خودرو یافت میشود نداریم ، اما درمینی لودرها از روغن واسکازین درسیستم هیدرولیکی دستگاه ، درهیدروموتوراستفاده می شود. روغن واسکازین دارای مواد افزودنی مخصوصی است که سیستم هیدرولیکی مینی لودر را در مقابل فشارمحافظت میکند. این روغن ‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی) طبقه ‌بندی می ‌شوند.

 

روغن های مینی لودر

تعویض روغن واسکازین

واسکازین نیز مانند ساير انواع روغن های مینی لودر نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌ موقع آن باعث روان کارکردن سیستم هیدرولیکی یک مینی لودر خواهد شد. روغن واسکازین در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی كه روغن از آن‌ها به بيرون نشت می ‌کند و همچنين کارکردن طولانی ‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می ‌شود. لذا بررسی و چک کردن آن همانند روغن موتور لازم و واجب است تا از آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

 

نشانه ها و علائم تعویض و نشتی روغن واسکازین

  • رنگ مایع نشتی را بررسی کنید. روغن واسکازین در حالت عادی قرمز رنگ است ، اما اگر زمان تعویض آن فرا رسیده باشد ممکن است به رنگ قهوه‌ای درآید. همچنین توجه داشته باشید که دیگر مایعات دستگاه ، نظیر ضد یخ نیز قرمز رنگ هستند ، اما به وسیله بو و درجه غلظت این مواد ، می‌ توان بین آن‌ ها و روغن واسکازین تمایز قائل شد.
  • در مرحله دوم لازم است که بو و غلظت مایع نشتی را مورد بررسی قرار دهید. روغن واسکازین یک مایع صاف و یکدست است که وقتی آن را لمس کنید روغنی و چرب به نظر می ‌رسد و ازاین جهت به روغن موتورشباهت زیادی دارد و معمولا بویی شبیه به نفت دارد. اما اگر روغن واسکازین نیاز به تعویض داشته باشد ، بویی شبیه به روغن سوخته خواهد داشت.
  • نکته بعدی لزوم توجهی همیشگی به نشانه ها و علایم دستگاه است. مثلا عملکرد ضعیف و کند دستگاه احتمالا به سبب سطح پایین روغن واسکازین است که معمولا از نشتی نشات می ‌گیرد. اگر مینی لودر اصلا شروع به کار نمی ‌کند ، احتمالا روغن واسکازین آن تمام شده و این امر نیز ممکن است به دلیل نشتی باشد. به یاد داشته باشید که با بررسی و تعمیر و نگهداری مداوم میتوان از نشت روغن جلوگیری نمود. البته بسته به میزان استفاده شما از دستگاه و نوع استفاده و حجم کار شما نیز دارد.

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع روغن های مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

مینی لودرهای بابکت