همه چیز درباره نقش توربوشارژ در مینی لودر های بابکت

توربوشارژ در مینی لودر بابکت و همه چیز درباره آن

 

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر و بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر: انواع شیشه مینی لودر بابکت ، انواع استارت مینی لودر بابکت ، انواع فیلترهای مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودربابکت و توربوشارژهای مورد استفاده درمینی لودرهای بابکت می باشد. ایران بابکت  بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسر کشور ارائه می دهد.

در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی نقش توربوشارژ در یک مینی لودر بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ابتدا ، این مقاله را با مروری بر ساختار وجودی و نحوه پیدایش توربوشارژها و کاربرد آن در موتورهای دیزلی آغاز و در ادامه به بررسی جامع تر اجزای تشکیل دهنده و معایب و رفع عیوب پیش آمده در توربوشارژهای مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت پرداخته و به طور جامع وکامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما تا انتها همراه باشید.

 

مینی لودرهای بابکت

توربوشارژ چیست؟

به بیان ساده توربوشارژر یک دستگاه اضافی و جانبی است که بر روی موتور نصب شده و با استفاده از گازهای خروجی ، موتورهای احتراق داخلی یا سیستم اگزوز، قدرت و توانایی بیشتری را تولید می‌ کند. این گونه پیشرانه ‌ها در اصطلاح موتور ، توربو نامیده می ‌شوند.

در موتورهای احتراق داخلی که در ماشین های امروزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند ، جریان هوا مهم ترین نقش را در عملکرد موتور ایفا می ‌کند. در حالت استاندارد ، حرکت پیستون‌ها به سمت پایین در سیلندر موجب مکش و ورود هوا به داخل موتور می ‌گردد. این هوای ورودی با سوخت مخلوط شده و گاز ترکیبی به دست آمده ، پس از انفجار ، موجب حرکت بالا و پایین و دورانی موتور می‌ گردد.

 

تاریخچه

استفاده از سیستم توربوشارژر به اواخر قرن ۱۹ میلادی برمی ‌گردد. اولین نمونه‌ های مجهز به این تکنولوژی توسط گوتلیب دایملر ، به کار گرفته شدند. اولین سیستم توربوشارژر نیز توسط مهندسی اهل سوئیس ، به نام ، آلفرد بوچی  ، در دهه ۱۹۰۰ اختراع شد.

اما اولین استفاده ازاین سیستم در دهه ۱۹۲۰ میلادی و در موتورهای ۱۲ سیلندر خورجینی هواپیماها اتفاق افتاد. ازاولین خودروهای سواری نیز که از این سیستم استفاده نمودند میتوان به نمونه‌هایی مانند: شورولت ، کورویر مونزا و الدزموبیل جت فایر، در دهه ۱۹۶۰ میلادی اشاره کرد.

این سیستم در موتورهای دیزل و گازوئیلی نیز قدمتی طولانی داشته و اولین بار شرکت مان (MAN) کشورآلمان در مدل MK۲۶ خود در دهه‌ های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی از موتورهای توربو دیزل استفاده نمود. در حال حاضر بیشتر موتورهای گازوئیلی کامیون‌ها و ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مانند مینی لودرهای بابکت به این سیستم مجهز می باشند و از این سیستم برای افزایش قدرت تولیدی موتور خود و کاهش مصرف سوخت و بهینه ‌سازی کلی عملکرد پیشرانه بهره می برند.

 

عملکرد و اجزا توربوشارژر

به زبان ساده توربوشارژر یک موتور مکانیکی بوده که میزان هوای ورودی به داخل موتور را افزایش می‌ دهد. این دستگاه از دو بخش اصلی متصل به هم تشکیل شده که با هماهنگی همدیگر، حجم و فشار هوای ورودی به محفظه سیلندر را افزایش داده و در نهایت موجب افزایش قدرت کلی موتور می‌گردند. این دو بخش فن مانند عبارتند از:

  • توربین (Turbine)
  • کمپرسور (Compressor)

توربین به اگزوز (بخش خروجی موتور نه خروجی اگزوز در بخش انتهایی مینی لودر) متصل بوده و کمپرسور به ورودی ‌های هوای موتور مینی لودر متصل است. جریان هوای خروجی موتور یا اگزوز موجب چرخش پروانه‌های توربین شده و گردش توربین ، کمپرسور را به حرکت درمی ‌آورد. گردش کمپرسور نیز موجب شده که هوای بیشتری به داخل موتور پمپاژ گردد.

هوای بیشتر با سوخت بیشتر مخلوط شده و در نتیجه کارایی موتور را افزایش می‌ دهد. البته با توجه به دمای بسیار بالاتر هوای خروجی از سیستم اگزوز، در بسیاری از موتورهای توربو از یک سیستم خنک ‌کننده کمکی به نام اینترکولر، نیز استفاده شده که با کاهش دمای هوا ، مانع از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر و آسیب رسیدن به این سیستم و احتراق زود هنگام سوخت در سیلندر می ‌گردد.

 

توربوشارژ

بررسی موتورهای دیزلی مینی لودر بابکت                             

رودلف کريستين کارل ديزل در سال 1858 در پاريس پایتخت کشور فرانسه متولد شد. رودلف فرزند خانواده ای فقیر و پر جمعيت بود. ولي سعی و کوشش و جديت در کار او را به درجه ای رساند که يکي از معروفترين محصولات ساخت بشر را به اسم او نام گذاری کردند. ديزل خواهان راندمان احتراقی بالاتر و مصرف سوخت پايين تر در موتورهای درون سوز بود.

راه حل پيشنهادی ديزل به کار گيری يک موتور درون سوز با ضريب تراکم بالاتر و سوخت مصرفي سنگين تر بود. تفاوت عمده موتورهای بنزينی و ديزلی در نحوه احتراق سوخت آنهاست. به این صورت که در موتورهای بنزينی مخلوط سوخت و هوا پس از فشرده شدن توسط جرقه شمع محترق می شود ولی در موتورهای ديزل هوا به تنهايی متراکم وگرم می شود و سپس بر اثر پاشش يا تزريق گازوئيل ، عمل احتراق صورت می گيرد.

 

 

ایران بابکت

 

 مزايای موتورهای ديزلی مینی لودر بابکت

 

عدم نياز به سيستم جرقه زنی

عمل احتراق در موتورهای ديزلی مینی لودرهای بابکت به واسطه پاشش گازوئيل داغ بر روی توده هوای فشرده شده صورت می گيرد بنابراين نياز به دينام ، کوئل ، دلکوو وایر منتفی است.

 

کم مصرف بودن

از آنجايي که سوخت مصرفی موتورهای ديزل از نوع سنگين تعداد اتم های کربن در مولکول سوخت  بالاست ، تزريق مقدار کمی سوخت برای محترق شدن کافی است از اين رو موتورهای ديزلی  را فقير سوز می نامند. مصرف سوخت موتورهای ديزل تا 30 درصد کمتر از موتورهای بنزينی با حجم و تعداد سيلندر مشابه است.

 

قدرت موتور بالاتر

در موتورهای بنزينی مخلوط فشرده شده هوا و بنزين توسط جرقه شمع محترق می شود. اين احتراق بسيار سريع  است. ولی در موتورهای ديزلی احتراق کند تر صورت می گيرد. بنابراين نيروی حاصل از احتراق مدت زمان بيشتری بر روی پيستون نيرو وارد می کند.

نتيجه اين امر کاهش چشمگير سرعت دوران موتور یک مینی لودر بابکت و افزايش فوق العاده نيروی کشش آن نسبت به موتورهای بنزينی است. به همين علت است که موتورهای ديزلی شاکله اصلی صنايع حمل و نقل زمينی را تشکيل داده اند. تقریبا همه ،  وسایل نقليه سنگين  ونیمه سنگین اعم از انواع لودر ومینی لودر بابکت به موتور ديزل مجهز شده اند.

 

ویژگی های موتور توربو در مینی لودر بابکت

موتور توربو یا مجهز به سیستم توربوشارژر، قدرت بیشتری از نمونه بدون استفاده از این سیستم تولید نموده و در نتیجه مصرف سوخت کمتری نسبت به توان و اسب بخار تولید شده خواهد داشت. قدرت بیشتر موجب افزایش قابلیت‌های دینامیکی مینی لودر بابکت شده و شتاب ‌گیری و سرعت انجام کار و حرکت مینی لودر را به میزان قابل توجهی افزایش می ‌دهد.

در حال حاضر این موتورها عمومیت بیشتری پیدا کرده و به دلیل خواص دوگانه خود ، بسیاری از خودروسازان معتبر جهان دست به استفاده از آن در پیشرانه خودروها و ماشین آلات تولیدی خود زده‌ اند. به دلیل تولید نیروی بیشتر، این قابلیت وجود داشته که موتورهای کوچک ‌تری با توانایی مشابه طراحی و ساخته شوند.

موتور کوچک ‌تر با حجم موتور پایین ‌تر نیز با کاهش وزن ، شتاب و قدرت موتور را افزایش داده وکار با مینی لودر برای درایور لذت بخش‌تر و ساده تر می شود. اما درکنار افزایش توانایی‌های حرکتی ، به همان دلایل ، مصرف سوخت نیز کاهش یافته و توانایی پیمودن مسافت یا کارکرد بیشتر را با میزان سوخت یکسان به دستگاه می ‌دهد.

 

چهار مرحله اساسی سيکل احتراق در موتورهای ديزلی مینی لودر بابکت

مکش

دراين مرحله پيستون در نقطه اوج بالا قرار گرفته و سوپاپ هوا باز است. بر اثر پايين رفتن پيستون در سيلندر اختلاف فشار ايجاد شده و هوا به درون سيلندرمینی لودربابکت مکيده می شود.

تراکم

در اين مرحله هر دو سوپاپ دود و هوا بسته شده اند و هوا درون سيلندر گير افتاده است. براثر بالا آمدن پيستون هوای درون سيلندر فشرده و گرم مي شود.

انفجار يا احتراق

در اين مرحله پيستون به نقطه اوج بالا برگشته و هوای درون سيلندر کاملا فشرده و گرم شده است. حالا گازوئيل به درون محفظه احتراق تزريق می شود و بر اثر برخورد با توده هوای گرم و فشرده محترق مي شود. عمل احتراق با افزايش ناگهانی فشار همراه است بنابراين پيستون با فشار زياد به پايين هل داده می شود.

 

تخليه

کمی قبل از رسيدن پيستون به نقطه اوج پايين ، سوپاپ دود باز شده و دود حاصل از احتراق از سيلندرمینی لودر خارج می شود.

 

 

راهکارهایی برای بهبود عملکرد موتورهای ديزلی مینی لودر بابکت

به جرات می توان گفت که تا کنون هيچ نوع موتور درون سوزی به اندازه موتورهای ديزلی مورد بازنگری و بهينه سازی قرار نگرفته است. در اين بين شمع گرمکن  ، توربو شارژر، انژکتوربرقی ، اينتر کولر و ده ها مورد ديگر نقش عمده ای در افزايش توان و کاهش مصرف سوخت موتورهای ديزلی مینی لودر را داشته اند. در ادامه نقش توربو شارژر در افزایش توان موتور و مکانیزم اثر آن در موتور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

مکانیسم اثر توربوشارژر در موتور برای افزایش توان

گازوئيل به مراتب سنگين تر از بنزين است. بنابراين برای احتراق آن به مقدار بيشتری هوا نياز دارد. از طرفی اين تراکم هوا در درون سيلندر است که باعث افزايش فشار و دمای آن می شود. در مینی لودرهایی که فاقد توربو شارژرهستند ، هوای وارد شده به درون سيلندر در زمان مکش ، فشاری معادل 9/0 تا 1 اتمسفر دارد که اين فشار در سيکل تراکم تا 16 اتمسفر بالا می رود.

اين ميزان تراکم ، فشار و دمای مورد نياز موتورهای ديزل را تامين نمی کند پس بايد با کمک يک پمپ هوا جرم هوای ورودی را افزايش داد. در موتورهای ديزلی همانند مینی لودر بابکت اين کار معمولا با کمک دستگاهی به نام توربوشارژر صورت می گيرد. توربو شارژر عبارت است از يک توربين که از فشار گاز اگزوز نيرو می گيرد. توربو شارژر دارای 2 پره اصلی می باشد. يکی از اين پره ها بر اثر برخورد با گازهای خروجی اگزوز دوران کرده و محور اصلی توربو شارژر را می چرخاند.

سر ديگر اين محور به پره کمپرسور متصل است. با چرخيدن پره کمپرسور هوای ورودی فشرده شده و جرم آن افزايش می يابد. توربوشارژرها قادرند تا 10 اتمسفر فشار ايجاد کنند. گفتيم که فشار هوای ورودی توسط توربوشارژر از 5/1 تا 2 اتمسفر افزايش می يابد. حال اگر هوای وارد شده به درون سيلندر به جای 1 اتمسفر 5/1 اتمسفر فشار داشته باشد ،  پس از متراکم شدن به جای 16 اتمسفر، 24 اتمسفر فشار خواهد داشت و اين يعنی جرم و حرارت بيشتر و در نتيجه احتراق بهتر و بروز آلودگی کمتر.

توربوشارژرها نيز از جمله مواردی هستند که مورد بهينه سازی های بسياری قرار گرفته اند. بعضی از توربوشارژرها تا 120 هزار دور در دقيقه دوران می کنند و دارای پره هايی با قابليت تنظيم شوندگی هستند.

 

آیا موتورهای دیزلی باید حتما توربو شارژ داشته باشند؟

هرگز الزامی به استفاده از توربو شارژر بر روی موتورهای دیزلی نیست! اما استفاده از توربو شارژر در یک موتور ، سبب افزایش فشار هوای ورودی به موتور و در نتیجه افزایش توان خروجی آن می گردد. در واقع همانطور که قبلا گفته شد استفاده از توربو شارژر سبب افزایش راندمان کل مجموعه موتور می گردد. به این معنا که به ازای مقدار مشخصی از سوخت دیزل ، شما توان الکتریکی بیشتری را از موتور دارای توربو شارژر می توانید بگیرید.

پس در واقع استفاده از توربو شارژر بر روی یک موتور، سبب افزایش توان خروجی آن به ازای مصرف مشخص سوخت می گردد. البته باید توجه داشت که نصب توربو شارژر نیاز به روغن کاری بسیار پر قدرت محور آن دارد. لذا استفاده از یک لاین مستقیم جهت روانکاری محور آن الزامی است. در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی ایران بابکت به بررسی نحوه صحیح نگهداری از توربوشارژر و رفتار اصولی با موتورهای توربوشارژ خواهیم پرداخت ، پس با ما همراه باشید.

 

 

 

توربوشارژ

 

مزیت استفاده از توربوشارژ در مینی لودر بابکت

مینی لودرهای مجهز به موتور توربوشارژ ، همزمان قدرت بالا و مصرف سوخت پایینی ارائه می دهند و علت علاقه مردم به موتورهای توربو همین است. در حالی که موتورهای تنفس طبیعی با تکیه بر حجم موتور بالا و افزایش دور موتور به قدرت بالا دست می یابند ، موتورهای توربو با حجم موتورپایین تر ، قدرت زیاد و گشتاور بالا در دور موتورهای پایین تولید می کنند.

وقتی در موتورهای توربو به دستگاه فشار بیشتری وارد می کنید ،  فشار گازهای خروجی از اگزوز افزایش می یابد و توربین توربو را به گردش در می آورد و در اثر گردش توربین ، چرخ کمپرسور که از طریق یک شفت به توربین متصل است نیز به گردش در می آید و حجم زیادی از هوا را متراکم می کند و داخل محفظه احتراق می فرستد. به این ترتیب موتوری با حجم کمتر می تواند به اندازه یک موتور پرحجم تر، هوا را درون سیلندرهای خود بفرستد.

اکنون اگر این هوای اضافی را با سوخت اضافی ترکیب کنیم نتیجه نهایی این است که این موتور کوچکتر می تواند قدرت بالایی تولید کند. در مواقعی که از بوست بالا استفاده نمی شود و فشار کمی روی موتور وجود دارد ، موتورهای توربوشارژ پرقدرت و کم حجم می توانند به اندازه یک موتور تنفس طبیعی با حجم پایین کم مصرف باشند.

علاوه بر این ، به دلیل اینکه موتورهای توربوشارژ گشتاور فراوانی در دورهای پایین تولید می کنند مسلما کاهش دور موتور رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارد. البته موتورهای توربوشارژ در کنار این مزایا از معایبی نیز برخوردار هستند.

به عنوان مثال طراحی پیچیده تر و اجزای فنی بیشتری دارند و به همان نسبت به رسیدگی و مراقبت بیشتری نیاز دارند و در صورت خرابی هزینه تعمیر آنها بالاتر از موتورهای تنفس طبیعی است. در ادامه اصول نگهداری صحیح از موتورهای توربوشارژ را به طور کامل بیان می کنیم.

 

نکاتی که برای افزایش طول عمر توربو شارژ باید رعایت کرد.

 

  1. استفاده از روغن های موتور مناسب و تعویض به موقع روغن

استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن در افزایش عمر موتورهای توربوشارژ تاثیر چشمگیری دارد. توربوهای اولیه فقط با روغن موتور خنک می شدند ولی توربوشارژ های امروزی علاوه بر روغن با سیال خنک کننده نیز خنک می شوند. روغن های تمام سینتتیک بهترین گزینه هستند زیرا در دماهای بالا به خوبی از توربو محافظت می کنند.

برای انتخاب نوع مناسب روغن به دفترچه راهنمای مینی لودر خود مراجعه کنید. فارغ از اینکه کدام یک از روغن های سینتتیک برای موتور مینی لودر شما توصیه شده است ، باید به این نکته توجه داشته باشید که تعویض به موقع روغن ، یک مرز اطمینان مناسب است. با توجه به اینکه روغن کارکرده نمی تواند به درستی از توربو محافظت کند ، هیچ وقت روغن را دیرتر از موعد تعیین شده تعویض نکنید.

 

توربوشارژ

  1. گرم کردن روغن به حد کافی قبل از شروع حرکت

تعویض به موقع روغن و تازه نگه داشتن آن تنها شرط کافی نیست زیرا استفاده صحیح از روغن هنگامی که داخل موتور است نیز بسیار اهمیت دارد. روغن در یک محدوده دمایی بهینه بهترین عملکرد را دارد. معمولا در دمای حدود 87 تا 104 درجه سانتی گراد روغن به بهترین نحو ممکن جریان می یابد و عمل روانکاری قطعات را انجام می دهد.

قبل از اینکه روغن به این محدوده دمایی برسد غلظت بیشتری دارد و سفت تر است که باعث افزایش فشار روغن و وارد آمدن فشار اضافی به کاسه نمدها می شود. ضمنا روغن سفت تر دیرتر جریان پیدا می کند و روانکاری قطعات به درستی انجام نمی شود.

داغ کردن روغن باعث می شود رطوبتی که هنگام ثابت ماندن روغن در کارتل در آن جمع شده از بین برود. علاوه بر رطوبت ، استفاده از مینی لودر در پروژه های پرگرد وخا ک ، نیز باعث آلوده شدن روغن می شود  همچنین در فصول سرد سال روشن کردن و حرکت سریع بدون رم کردن موتور ، باعث می شود که موتور مینی لودر به حد کافی گرم نشده و وقتی موتور سرد کار می کند احتراق ناقص دارد و ناخالصی های بیشتری وارد روغن می شود و آن را آلوده می کند.

یک قاعده کلی وجود دارد که بر اساس آن معیار تشخیص گرم شدن روغن این است که وقتی دمای آب موتور به محدوده دمای ایده آل کارکرد موتور رسید ، حدودا 10 دقیقه کار مداوم پس از آن باعث می شود روغن به حد کافی گرم شود. در ماشین آلاتی که مجهز به نشانگر دمای روغن هستند ، تشخیص داغ شدن روغن ساده تر است.

بنابراین تا قبل از گرم شدن روغن بهتر است از حرکت دادن دستگاه و انجام کار سنیگن و تهاجمی و بالا بردن بیش از حد دور موتور خودداری کنید. ضمنا پس از روشن کردن موتوری که سرد است بلافاصله شروع به حرکت نکنید و حداقل یک دقیقه صبر کنید تا روغن به شفت توربو و دیگر اجزای موتور برسد.

 

  1. از بهترین فیلترها استفاده کنید و آنها را به موقع تعویض کنید

همیشه از فیلتر هوای مرغوب استفاده کنید و به موقع آن را تعویض کنید زیرا در غیر این صورت هوای فیلتر نشده به سمت پره های کمپرسور هدایت می شود و باعث آسیب رسیدن به آنها می شود. قبل از قرار دادن فیلتر نو حتما محفظه فیلتر را تمیز کنید تا ذرات ریزی که در این قسمت جمع شده است وارد مسیر ورودی هوا نشود. تعویض به موقع فیلتر روغن نیز از آلوده شدن روغن جلوگیری می کند و باعث افزایش عمر توربوشارژ می شود. تعویض فیلتر سوخت را نیز فراموش نکنید زیرا گرفتگی آن باعث می شود نسبت سوخت و هوا از حالت تنظیم خارج شود.

 

 

فیلتر مینی لودر

 

  1. بررسی مداوم شیلنگ ها ، لوله ها و اتصالات آنها

شیلنگ هایی که هوای متراکم شده داخل آنها جریان دارد فشار بسیار بالایی دارند و ممکن است در ناحیه اتصال آنها نشتی ایجاد شود. در اثر بروز نشتی فشار هوا افت می کند و توربو برای جبران افت فشار باید با شدت بیشتری کار کند. علاوه بر این ، بروز هر گونه نشتی بین کمپرسور توربو و فیلتر هوا باعث ورود ذرات خارجی و آسیب رسیدن به پره های کمپرسور می شود. بنابراین طی فواصل زمانی منظم شیلنگ ها ، لوله ها و اتصالات آنها را بررسی کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در صورت سهل انگاری و نادیده گرفتن سرویس ها ، باید هزینه تعمیرات سنگین تری را بپردازید ، زیرا قطعات یک موتور توربوشارژ ارزان نیستند و اجرت تعویض یا تعمیر آنها نیز بیشتر است. رسیدگی منظم باید با نگرش معقول نسبت به استفاده مناسب همراه باشد. اگر مسئولیت بیشتر نگهداری از موتورهای توربوشارژ را به عهده بگیرید می توانید کار لذت بخشی را با آنها تجربه کنید و هر بار که مینی لودر خود را می رانید و با آن کار می کنید ، قدرت فوق العاده آن را حس کنید.

 

توربوشارژ

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع توربوشارژ های مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

 

ایران بابکت