نقش هیدروموتور در مینی لودر های بابکت چیست؟

هیدروموتور در مینی لودر بابکت

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر و بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی آن نظیر انواع ترموستات مینی لودر بابکت ، انواع لاستیک مینی لودر بابکت ، انواع شیشه مینی لودربابکت ، انواع شارژپمپ مینی لودربابکت و انواع هیدروموتورمینی لودرهای بابکت می باشد. ایران بابکت ، بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام مشتریان در سراسر کشور ارائه می دهد.

دراین مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir) قصد داریم به بررسی نقش هیدروموتور و پمپ هیدرولیکی در یک مینی لودر بابکت به طور کامل بپردازیم. از این رو ، ابتدا این مقاله را با مروری بر تعریف و معرفی انواع هیدروموتور آغاز و در ادامه به بررسی جامع تر نحوه کارکرد هیدروموتور در یک مینی لودر خواهیم  پرداخت ،  پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

ایران بابکت

هیدروموتور چیست؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک ، که یک جزء مهم در مینی لودرهای بابکت به شمار می رود در واقع ، یک عملگرهیدرولیکی از نوع دورانی است که انرژی موجود در روغن هیدرولیک را که به شکل فشار است ، دریافت و آن را تبدیل به گشتاور و حرکت دورانی می کند. هیدرو موتورها ازنظر ساختمانی شبیه پمپ های هیدرولیکی هستند ، اما در عمل به جای فشار سیال در اثر حرکت ، در اثر فشار حرکت ایجاد می شود.

موتورهای هیدرولیک براساس حجم جابه جایی ، ظرفیت جذب یا تولید گشتاور و حداکثر فشارمجاز کارکرد ، درجه بندی می شوند. موتورهای هیدرولیکی نیز مانند پمپ های هیدرولیکی دارای 3 نوع دنده ای ، پیستونی و پره ای می باشد.

 

هیدروموتور

 

هیدروموتورها را می توان در دو دسته بندی کلی قرار داد:

1- هیدروموتور با دوران محدود

2- هیدروموتور با دوران پیوسته

 

هیدروموتور با دوران محدود

این نوع از هیدروموتورها در خروجی آنها ، حرکت دورانی با زاویه محدود ایجاد می شود و همچنین در هر دو جهت یک گشتاور آنی تولید می کند درحالی که تنها به یک فضای کوچک نیاز داشته و سیستم ساده ای دارد. اصول عملکرد این هیدروموتورها به این صورت می باشد که سیال در محفظه موتور وارد می شود و به پره داخل محفظه فشار وارد می کند ، صفحه متحرک به یک شفت خروجی متصل است و آن را به گردش درمی آورد.

 

هیدروموتورها با دوران پیوسته

موتورهای هیدرولیکی با چرخش پیوسته عملگرهایی هستند که می توانند به طور دائم بچرخند. به جای تاثیر برروی سیال مثل آنچه پمپ ها انجام می دهند ، هیدروموتورها تحت تاثیر سیال قرار می گیرند و توسط سیال به کارانداخته می شوند. بدین ترتیب ، موتورهای هیدرولیکی ، گشتاور تولید کرده و حرکت چرخشی پیوسته ای ایجاد می کنند. هنگامی که بدنه موتور هیدرولیکی توسط یک منبع خارجی تحت تاثیر فشار قرار می گیرد ، اکثر موتورهای هیدرولیکی بر روی بدنه خود مسیرهای تخلیه ای دارند که آب بندهای شفت را محافظت می کند.

 

انواع هیدروموتور

  • هیدروموتورهای دنده ای
  • هیدروموتورهای پیستون محوری
  • هیدروموتورهای شعاعی

 

هیدرو موتور دنده ای

در موتورهای دنده ای ، فشار وارده بر سطوح دندانه ها ، ازسمت روغن گشتاور ایجاد می کند. یکی از چرخ دنده ها ، به شفت خروجی موتور، متصل شده و سپس با حرکت چرخدنده  متصل شده ، هر دو دندانه با یکدیگر درگیر شده و سپس با هم می چرخند. تغییر در جهت جریان روغن ، سبب تغییر در جهت گردش موتور می شود. این نوع موتورها فقط از نوع حجم جابجایی ثابت می باشند.

موتورهای دنده ای ، بالانس هیدرولیکی نبوده ، اما نمونه هایی از آنها ساخته شده که روغن فشار زیاد ، از دو کانال ورودی با انحراف 180 از یکدیگر وارد موتور شده و روغن فشار کم از دو کانال خروجی با انحراف 180 از یکدیگر، از موتور خارج می گردند و بنابراین موتور فاقد نیروی برشی به شافت بوده و لذا در حالت بالانس هیدرولیکی ، کار می کند.

حداکثر فشار کارکرد موتورهای چرخ دنده ای نوع ساده متداول حدود 2000PSI است. از مزایای مهم این نوع موتورها ، سادگی ، مقاوم بودن در مقابل آلودگی روغن و از معایب آنان ، پائین بودن راندمان را می توان نام برد. موتورهای هیدرولیکی می توانند از نوع دنده داخلی باشند. موتورهای دنده داخلی قابلیت کار در فشارها و سرعت های بالاتری دارند. همچنین حجم جابجایی موتورهای چرخ دنده داخلی بیشتر از موتورهای چرخ دنده خارجی می باشد.

 

هیدروموتورهای پیستون محوری

موتورهیدرولیکی پیستون محوری زیر شاخه  هیدروموتور و موتورهای هیدرولیکی می باشد. موتورهای پیستون محوری در واقع موتورهای مورد استفاده در انواع مینی لودرهای بابکت می باشند و به لحاظ ساختار مشابه با پمپ های پیستونی می باشند. موتورهای پیستونی می توانند از نوع جابجایی ثابت و یا جابجایی متغییر باشند.

این دسته از موتورها گشتاور را از طریق فشار اعمالی به انتهای پیستون ها و رفت و برگشت آن در داخل سیلندر تولید می کنند. به طور ساده در هیدروموتورهای پیستونی از پیستون های یک طرفه استفاده می شود که باز شدن آن توسط  فشار سیالی است که بر آن ها اعمال می شود و با برگشت خود سیال را تخلیه می کنند. حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط مکانیزم های مختلفی نظیر حلقه خارج از مرکز، محورخمیده و یا صفحه زاویه  دار به حرکت دورانی شافت تبدیل می شود.

مزایای هیدروموتورهای پیستون محوری

  • موتورهای پیستونی دارای کارایی بالاتری هستند.
  • توانایی انجام کاردر این گروه از موتورها در دورها و فشارهای بالا بسیار خوب است.
  • به دلیل نسبت قدرت زیاد به وزن کمی که دارا هستند ، این گروه ازموتورها دارای کاربردهای فراوانی در صنایع فضایی می باشند.
  • موتورهای پیستونی نوع محور مستقیم ، به دلیل ساختمان ساده و قیمت مناسب ، موارد استفاده فراوانی در ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مانند مینی لودرهای بابکت و خودروهای سنگین و معمولی دارند.

 

هیدروموتورهای شعاعی

موتورپیستون شعاعی هیدرولیکی از زیر شاخه های هیدروموتورها و موتورهای هیدرولیکی می باشند.این نوع موتورهای هیدرولیکی میتوانند توان بالایی را درسیستم هیدرولیکی ایجاد کنند. موتورهای پیستونی به لحاظ ساختار مشابه با پمپ های پیستونی می باشند. موتورهای پیستونی می توانند از نوع جابجایی ثابت و یا جابجایی متغییر باشند.

این دسته از موتورها گشتاور را از طریق فشار اعمالی به انتهای پیستون ها و رفت و برگشت آن در داخل سیلندر تولید می کنند. به طور ساده درهیدروموتورهای پیستونی از پیستون های یکطرفه استفاده می شود که باز شدن آن توسط فشار سیالی است که بر آن ها اعمال می شود و با برگشت خود سیال را تخلیه می کنند. حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط مکانیزم های مختلفی نظیر حلقه خارج از مرکز، محورخمیده و یا صفحه زاویه دار به حرکت دورانی شافت تبدیل می شود. شکل و طراحی موتور های شعاعی خیلی ساده است. پیستون ها در اطراف میل لنگ دایره ای وار قرار گرفته اند و مرتب شده اند. موتورهای شعاعی در نوع سه و نه پیستونی وجود دارند .

موتور شعاعی همانند هر نوع موتور چهار زمانه پیستونی ، پیستون ها ، سوپاپ ها و شمع دارد. تفاوت بزرگ آن در میل لنگ است. درعوض استفاده از یک شفت بلند در ماشین آلات چند سیلندره در آن توپی وجود دارد که همه شاتون های پیستون ها به توپی وصل شده اند . یکی از شاتون ها ثابت است که به آن شاتون اصلی (master rod ) گفته می شود و بقیه شاتون ها به انتهای چند ضلعی شاتون اصلی وصل می شوند که به آنها شاتون های اتصال (articulating rods ) گفته می شود که باعث چرخش میل لنگ و حرکت پیستون ها می شود .

 

هیدروموتور

 

طرز کار پمپ هیدرولیک در یک مینی لودر بابکت

با توجه به نفوذ روز افزون سیستم های هیدرولیکی در صنایع مختلف وجود پمپ هایی با توان و فشارهای مختلف در ماشین آلات ، بیش از پیش مورد نیاز است. پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک ، انرژی مکانیکی را که توسط موتورهای الکتریکی و احتراق داخلی  تامین می گردد به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. در واقع پمپ در یک مینی لودر بابکت در یک سیکل هیدرولیکی یا نیوماتیکی انرژی سیال را افزایش می دهد تا در مکان مورد نیاز این انرژی افزوده به کار مطلوب تبدیل گردد.

فشار اتمسفر در اثر خلا نسبی به وجود آمده به خاطر عملکرد اجزای مکانیکی پمپ هیدرولیکی ، سیال را مجبور به حرکت به سمت مجرای ورودی آن نموده تا توسط پمپ به سایر قسمت های مدار هیدرولیک رانده شود. حجم روغن پر فشار تحویل داده شده به مدار هیدرولیکی بستگی به ظرفیت پمپ و در نتیجه به حجم جابه جا شده سیال در هر دور و تعداد دور پمپ دارد. ظرفیت پمپ با واحد گالن در دقیقه یا لیتر بر دقیقه بیان می شود.

نکته قابل توجه درمکش سیال ، ارتفاع عمودی مجاز پمپ نسبت به سطح آزاد سیال می باشد ، در مورد روغن این ارتفاع نباید بیش از ۱۰ متر باشد زیرا بر اثر به وجود آمدن خلا نسبی اگر ارتفاع بیش از ۱۰ متر باشد روغن جوش آمده و به جای روغن مایع ، بخار روغن وارد پمپ شده و در کار سیکل اختلال به وجود خواهد آورد. اما در مورد ارتفاع خروجی پمپ هیچ محدودیتی وجود ندارد و تنها توان پمپ است که می تواند آن را معین کند.

 

پمپ ها در صنعت هیدرولیک به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

پمپ هیدرولیکی با جا به جایی غیر مثبت

توانایی مقاومت در فشار های بالا را ندارند و به ندرت در صنعت هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا به عنوان انتقال اولیه سیال از نقطه ای به نقطه دیگر به کار گرفته می شوند. به طور کلی این پمپ های هیدرولیکی برای سیستم های فشار پایین و جریان بالا که حداکثر ظرفیت فشاری آنها به ۲۵۰psi تا۳۰۰۰si محدود می گردد مناسب است. پمپ های گریز از مرکز و محوری نمونه کاربردی پمپ هیدرولیکی با جابجایی غیر مثبت می باشد.

 

پمپ های با جابجایی مثبت

در این پمپ ها به ازای هر دور چرخش محور مقدار معینی از سیال به سمت خروجی فرستاده می شود و توانایی غلبه بر فشار خروجی و اصطکاک را دارد. این پمپ های هیدرولیکی مزیت های بسیاری نسبت به پمپ های با جابه جایی غیر مثبت دارند که عبارتند از:

  • ابعاد کوچکتر
  • بازده حجمی بالا
  • انعطاف پذیری مناسب
  • توانایی کار در فشار های بالا ( حتی بیشتر از psi)

 

پمپ های با جابجایی مثبت از پمپ های مورد استفاده در مینی لودرهای بابکت می باشند که از اجزای اصلی تشکیل دهنده یک هیدروموتور است.

 

اساس کار هیدروموتور در یک مینی لودر بابکت

هیدروموتورها در واقع عملگرهای دورانی می باشند. سیلندرهای هیدرولیک حرکت خطی و هیدروموتورها حرکت دورانی را تامین می نمایند. هیدروموتورها بر عکس پمپ عمل می کنند به این معنی که روغن وارد هیدروموتور شده و باعث چرخش در شفت خروجی می گردد. و این اساس کاریک هیدروموتور در مینی لودربابکت است. به عبارت دیگردرپمپ ها توان مکانیکی به هیدرولیکی و در هیدروموتور توان هیدرولیکی به مکانیکی تبدیل می گردد.

معکوس بودن نماد مثلث در هیدروموتور نسبت به پمپ نیز گویای همین مطلب می باشد. بعضی از هیدروموتورها را میتوان با چرخاندن محورخروجی به پمپ تبدیل نمود که با نماد خاصی نمایش داده می شوند. البته هرموتوری قابلیت تبدیل شدن به پمپ را ندارد و این امر بستگی به ملاحظات طراحی دارد.

 

موارد مهم برای انتخاب یک هیدروموتور مناسب

  • حجم جابجایی روغن بر اساس cm3
  • حداکثر مقدار دبی مجاز عبوری از موتور و نیز حداکثر سرعت
  • ثابت گشتاور برحسب Nm/bar که به کمک این ثابت می توان میزان گشتاور موتور را در فشارهای کاری مختلف محاسبه کرد
  • حداکثر میزان گشتاور موتور در اختلاف فشار ماکزیمم بر اساس Nm

 

نکات مهم در زمان استفاده از هیدروموتورها

  • ساعت کاری بالا و ممتد به صورت مکرر و بیش از حد موجب به وجود آمدن دمای بالا و فرسایش هیدروموتور می‌شود.
  • گشتاور و بار بیشتر از توان دستگاه ، موجب به وجود آمدن خستگی و صدمه رسیدن به موتور می شود.
  • فشار کاری پایین موجب کم شدن بازده موتور می شود.
  • کم شدن حجم جابجایی موتور سبب پایین آمدن راندمان نهایی می شود.
  • در سرعت‌های دورانی پایین تر از ۵۰۰ دور در دقیقه موتور حداکثر به ۸۰ درصد گشتاور خود می رسد.
  • هیدرو موتورهای جابجایی ثابت ، دارای دور خروجی ثابت می باشند و سرعت محور این موتورها با تغییر میزان دبی ورودی کنترل می گردد. درهیدروموتورهای جابجایی متغیر قابلیت تنظیم گشتاور و سرعت در فشار و دبی ثابت وجود دارد.

 

تماس با ما

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع هیدروموتورهای مینی لودر بابکت با بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. آماده دریافت هرگونه سفارش و ارسال ، سفارشات شما به سراسر کشور می باشد. برای سفارش انواع هیدروموتور ، استعلام قیمت موتورهیدرولیک و تعرفه هیدروموتورهای مورد استفاده در مینی لودر های بابکت با ما تماس برقرار نمایید.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

مینی لودرهای بابکت