سیلندر موتورهای دیزلی را با ایران بابکت بهتر بشناسید.

سیلندر موتورهای دیزلی

ایران بابکت یکی از بزرگترین برندهای ثبت شده کشور در زمینه خرید و فروش انواع مینی لودر بابکت ، همچنین تجهیزات جانبی و لوازم یدکی آنها می باشد. ایران بابکت  بهترین کیفیت و خدمات را همراه با  اجرای سیاست های مشتری مدارانه به تمام متقاضیان در سراسرکشورارائه میدهد. در این مقاله از فروشگاه آنلاین ایران بابکت (www.iranbobcat.ir)  قصد داریم به بررسی سیلندر مورد استفاده در موتورهای دیزلی به طور کامل بپردازیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

 

ایران بابکت

 

سیلندر چیست؟

یکی از اصلی ترین قطعات در موتور تمام ماشین آلات سیلندر است . سیلندر جزء لاینفک موتور است و سایر قسمت‌های موتور به آن وصل می‌شوند . معنی اصلی سیلندر ” استوانه ” است و در واقع استوانه ای توخالی است که پیستون در آن بالا و پایین میرود و انرژی سوخت را برای به حرکت درآوردن ماشین به انرژی مکانیکی تبدیل میکند . معادل فارسی سیلندر ” محفظه احتراق ” نام دارد.

 

 

سیلندر

تاریخچه پیدایش و ساخت سیلندر

شواهدی وجود دارد که پیدایش سیلندر در سال 539 قبل از میلاد بوده ولی به گونه امروزی نبود . اولین سیلندر واقعی و علمی درسال 1769  ساخته شد که در اختراع موتور بخار جیمز وات به کار رفته بود . به مرور زمان این قطعه  کامل تر شد و قطعه هایی مانند کولر روغن موتور و ترموستات و کارتل روی آن نصب و سیلندرهای امروزی با متریال های بهتر و قطعات کوچیکتر ، سبکتر و کاربردی تر ساخته شد . که باعث مصرف سوخت کمتر و بازده بیشتر موتورهای امروزی گردید.

 

نحوه کار سیلندر

همانطور که گفته شد پیستون با حرکت بالا و پایینی خود داخل سیلندرانرژی مکانیکی لازم برای حرکت ماشین را تولید میکند.

 

 

سیلندر

 

برای درک بهتر اینکه چطور این تبدیل انرژی صورت می گیرد لازم است در اینجا به توضیح چرخه احتراق بپردازیم:

   چرخه احتراق

چرخه احتراق شامل 4 مرحله تنفس ، تراکم، انبساط و تخلیه است که طی این مراحل ، پیستون 4 بار حرکت میکند ( 2 بار رو به بالا و 2 بار رو به پایین )

      مرحله تنفس:

در این مرحله پیستون از بالا به پایین حرکت میکند در نتیجه در فضای بالای پیستون خلا نسبی ایجاد میشود. در این مرحله سوپاپ هوا باز و سوپاپ دود بسته هستند پس هوا و سوخت وارد قسمت بالای پیستون میشود.

     مرحله تراکم:

در این مرحله پیستون از پایین به بالا حرکت میکند و هر دو سوپاپ هوا و دود بسته هستند . هنگام نزدیکی پیستون در بالاترین نقطه نتیجه مخلوط هوا و سوخت ، باعث جرقه شمع میشود.

     مرحله انبساط :

در این مرحله به دلیل انفجار ناشی از جرقه شمع، فشار در بالای پیستون زیاد می شود و چون هر دو سوپاپ دود و هوا بسته است در نتیجه پیستون رو به پایین حرکت می کند و به وسیله شاتون ، میل لنگ را به حرکت در می آورد. مهمترین مرحله در احتراق همین مرحله است.

    مرحله تخلیه:

در این مرحله ، با باز شدن سوپاپ دود ، پیستون به بالا حرکت میکند و پس مانده های حاصل از احتراق از موتور خارج می شوند.

می توانید در تصویر زیر این چرخه را مشاهده کنید.

 

 

سیلندر

بهتر است بدانید : بالا ترین نقطه که پیستون در داخل سیلندر قرار میگیرد Top dead center  نقطه مرگ بالا و پایین ترین نقطه که پیستون در داخل سیلندر قرار میگیرد Bottom dead center نقطه مرگ پایین می نامند علاوه بر این حجم جابجا شده توسط پیستون را هنگامی که از نقطه مرگ پایین به سمت نقطه مرگ بالا حرکت میکند حجم جابجایی یا Displacement volume می نماند.

حرکت پیستون باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه تولید گرما و درنهایت هدر رفت انرژی می شود. به منظور کاستن اصطکاک لازم است که پیستون روغن کاری شود. برای این منظور کارتل به عنوان مخرن اصلی ، روغن موتور را در خود نگه می دارد.

 

جنس بدنه 

جنس بدنه سیلندرهای اکثر خودرو های سواری قدیمی از جنس چدن میباشد که در گذشته به دلیل سنگین شدن  وزن موتور و جذب گرمای بالا بازده موتور کاهش میافته ولی در موتور خودروهای امروزی جنس بلوک سیلندر از آلیاژ آلومینیوم میباشد آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی خیلی بیشتری نسبت به چدن است و قابلیت هدایت حرارتش بیشتری نسبت به چدن دارد . درنتیجه هم سبک تر است و هم باعث خنک شدن سریع تر بدنه و افزایش عمر موتور می شود.

ولی در موتور های دیزل که برروی بابکت ها قرار دارد جنس بدنه این قطعه از چدن میباشد به این دلیل که فشار احتراق داخلی در موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است و تفاوت اصلی موتورهای بنزینی و دیزلی نیز همین است که در موتورهای دیزلی احتراق بر اثر تراکم داخلی سیلندر انجام میشود به اینصورت که هوا و سوخت در موتور دیزلی متراکم شده و باعث انفجار میشود ولی موتورهای بنزینی مخلوط هوا و بنزین در اثر جرقه سوزن های انژکتور انجام می شود. بدنه سیلندرهای دیزل از جنس چدن و یکپارچه ساخته میشود.

 

بلوک سیلندر و انواع آن

هرچه تعداد سیلندرهای موتور شما بیشتر باشد قدرت و حجم موتور شما هم بالا تر است در نتیجه بازده بیشتری هم خواهد داشت. چون سیلندر ، استوانه ای توخالی است پس جهت ایجاد چندسیلندر ، بر روی یک بلوک فلزی ، چند سوراخ ایجاد می کنند و آن را بلوک سیلندر می نامند.

 معمولا دو نوع بلوک سیلندر در ساختمان موتور ها به کار می رود.

     خطی

در بعضی از موتورها ، سیلندرها را در امتداد یک خط ایجاد می کنند.

 

 

سیلندر

 

     وی شکل

در بعضی از موتورها برای کاهش عرض بلوک سیلندر و در نتیجه کاهش عرض کلی موتور و همچنین کارکرد بهتر موتور خودرو ، موتور را به صورت V شکل می سازند یعنی نصف بوش ها را با زاویه ( نسبت به میل لنگ ) و به صورت جفت در روبروی یکدیگر قرار می دهند.

 

 

سیلندر

موتورهای 2 و 3  و 4سیلندر اکثراً خطی هستند و موتور های 6 و 8  و 12 سیلندر از مدل V وی شکل استفاده میکنند.

در موتور های بابکت اصولا از موتور های 4سیلندر از نوع خطی استفاده میشود.

 

نحوه ساخت 

در ابتدای کار زمانی که میخواهند سیلندر را ریختگیری کنند برروی آن کانال هایی ایجاد میکنند که وظیفه انتقال آب یا ضد یخ را  انجام میدهند و در کانال هایی که برای روغن کاری برخی از لوازمی که داخل سیلندر قرار دارد مانند میل لنگ و شاتون ها و یاتاقان ها که نقش مهمی در موتور دارند روغن کاری شوند و در مرحله بعدی سیلندر ها به بخش سی ان سی میرند که بخش تراشکاری نام دارد که در آنجا با قلاویزهای صنعتی بخش هایی را برای نصب قطعات با پیچ و مهره سوراخ میکنند مانند پیچ های کارتل و واتر پمپ و غیره

 

بوش سیلندر

یکی دیگر از قطعات درون سیلندر ، بوش سیلندر است قطعه ای که با فشار در بدنه سیلندر جاسازی می شود و پیستون و رینگ را در خود جای می دهد.

 

بوش سیلندر

بوش سیلندر در موتورها به دو روش ساخته می شوند:

  1. بوش خشک DRY Type
  2. بوش تر WET Type

در روش اول ، آب سیستم خنک کننده ، مستقیماً با دیواره بوش تماس ندارد در حالی که در روش دوم آب ، به منظور خنک کاری با دیواره خارجی بوش  در تماس می باشد و معمولاً در موتورهای دیزل از روش دوم استفاده می شود. لازم است تا بوش سیلندرتر ، بعد از استقرار به خوبی در مقابل آب سیستم خنک کننده ، آب بندی گردد.

بوش دارای یک برآمدگی در قسمت بالایی است که بعد از قرار گرفتن واشر، سیلندر داخل واشر سرسیلندر پرس می شود و باعث بهتر آب بندی شدن بوش با واشر می گردد.

پس از محکم کردن پیچ های سرسیلندر با سطح بالایی بلوک، سیلندر همسطح شده و باعث می گردد اورینگهای پایینی بوش در جای خود له شده و با دیواره داخلی بلوک سیلندر آب بندی می شود.

همچنین در قسمت تحتانی بوش،  شیارهایی جهت استقرار اورینگهای آن تعبیه شده است و اورینگهای بالایی با آب خنک کننده و اورینگهای تحتانی با روغن موتور در تماس می باشد.

 

ایران بابکت

ایران بابکت درحال حاضر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع لوازم یدکی مینی لودر بابکت با ارائه بهترین کیفیت و خدمات مشتری مدارانه در سراسر کشور می باشد. ایران بابکت آماده دریافت هرگونه سفارش وارسال سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

 

آدرس اینترنتی فروشگاه آنلاین ایران بابکت

www.iranbobcat.ir

آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت

MiniLoader@

 

مینی لودرهای بابکت